hjälp med stalker!!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
ostrom
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 1 juni 2008, 20:08
Ort: kalix

hjälp med stalker!!

Inlägg av ostrom »

heej:D har en gilera stalker nkd 08 som ja har tagit variatorbrckan och satt dit ett stage 6 pro replica system och bestyckat upp förgasaren hade ett 66 munstycke men då skar den så ja satte större munstycke men då blöddrar den så va kan man göra?. och så skulle vilja ha bättre bottendrag men då kanske ja måste byta system? , å va kan man mer göra för att få den å gå så bra som möjligt? :D
siimon
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 27 november 2007, 18:59
Ort: Götet

Inlägg av Senda »

Mindre munstycke och andra vikter
Användarens profilbild
Johanssons
Svårstartad skrothög
Inlägg: 346
Blev medlem: 24 juni 2008, 09:33
Ort: Bålsta

Inlägg av Johanssons »

Tjena,
Jag tycker att du ska köpa ett leovince zx,mycket bra och lågvarvigt rör . det medföljer också kopplings fjädrar och vikter så att du kan få ut maximal effekt.
Testa med 74 munstycke.
Bild
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator
Inlägg: 700
Blev medlem: 25 december 2007, 15:19
Ort: Luleå

Inlägg av Holma_ »

Har du pluggat ur moppen helt?
Om inte, gör det !
Men det du måste gör för att moppen ska gå så bra som möjligt är att köpa:

Stage6 variatorviktskit 19x15,5 4-5,5g
Stage6 Munstyckeskit 60-82 5/6mm beroende på förgasare
Polini kopplingsfjädrar till orginalkoppling

Sedan måste du ställa in din förgasare!
Och såhär gör du:
(det finns 2 altenativ! själv tycker jag att altenativ 2 är bäst!)

Alternativ 1. Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt(orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet.

Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning
Vitt stift: Den får för lite bensin.
Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.

Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.

Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts).

Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång.

När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).

Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala. Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle

Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.

VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.

Sedan Sen stoppar du i typ de gula kopplingsfjädrarna och testar alla vikter och ser vilka den går bäst med.
Sen testar du de andra kopplingsfjädrarna och ser vilka du tycker bäst om.
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
ostrom
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 1 juni 2008, 20:08
Ort: kalix

Inlägg av ostrom »

jo har tagit alla pluggar utom luftburkspluggen å har hebos blåa kopplings fjädrar å 4,8 grams vikter:D
siimon
Låst