Mopeden dör mitt i körningen

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
loppanjo
Elmoped

Mopeden dör mitt i körningen

Inlägg av loppanjo »

Hejsan, jag tog moppe kortet för nån vecka sen och jag har fått ärvt våranmoped som bara har gått inom familjen i 9år, det är en PGO mer vet jag inte.

Iallafall. Moppen blev rengjord (förgasare och allt sånt) innan den ställdes bort för vintern. Vi tog fram den igår och fyllde på med bensin och olja och den startade enkelt på ett kick.

Jag skulle köra hem från västerås till landet och den funkade bara fint MEN, precis innan jag var hemma så kände man hur moppen tappade kraft (precis som om den fick slut på bensin) sen dog den bara. Min syrra som körde den något år innan mig hade också detta problem, hon sa att man bara måste vänta några minuter så startar den igen (i bland kunde dessa minuter vara en hel kväll). Jag fattar inte varför den bara dör, innan den dog så körde jag kanske på 80% gas i 6-7km.

Kan det vara något fel på vakum kranen? Eller vad tror ni?
Jag skulle gärna vilja få moppen fixad nu då man har tagit kortet och vill köra lite :wink:
Kom med alla möjliga tips på vad som gör att den dör då vi ska mecka ner moppen i helgen.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög

Inlägg av Westman15 »

Hur lät det när den dog? Böade det? Eller brölade den?
Får du igång den efter? Hur länge kan du köra?
Relativt kunnig, men ingen expert.
loppanjo
Elmoped

Inlägg av loppanjo »

Den böade, jag får igång den efter några minuter, jag körde ca 17km men det händer lite då och då fast bara när det är fuktigt i och kallt i luften, när jag tänkte på det så har jag för mig att jag inte hade nånting vakum.
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

loppanjo skrev:Den böade, jag får igång den efter några minuter, jag körde ca 17km men det händer lite då och då fast bara när det är fuktigt i och kallt i luften, när jag tänkte på det så har jag för mig att jag inte hade nånting vakum.
Hålet i tanklocket kan va lite litet eller stockat. Provva ta bort tankkorken när den dör å se om den går. för det bildas vakumm in i tanken och ingen bensin rinner till förgasaren
Skriv svar