Sport eller inte till zx-r?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Hampu
Avstängd

Sport eller inte till zx-r?

Inlägg av Hampu »

Köpte en Airsal 50cc sport cylinder idag till slider för 200:- och har garanterat inte gått lika långt som min originalcylinder.

Lite tvek dock på ifall det är värt att sätta på den eftersom jag typ bara kör bakhjul men förmodligen har min moped dåligt komp (enligt tidigare tråd) eftersom den går så kasst (toppar typ 70 på mätaren med zx-r, blandat 4,3 och 5,5/6,0g vikter och 88 munstycke + dragen v-ring)

Ifall jag ska sätta på cylindern så tror jag att jag kanske lämnar in den på någon verkstad men hur mycket brukar det gå på typ? Ifall det går på mycket känns det kanske mera värt att sätta på 70cc så att man får mera effektökning :roll:

Sista frågan, blir det en sämre setup att stunta med? Precis som att stunta med högvarvigt rör typ? :?
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög

Inlägg av Rasges »

88 i munstycke låter lite litet, prova med ett större. Klart det går att stunta med 50 sport. Du har ju ett lågvarvigt rör så det när effekten kommer ändras inte. Om den bara kostade 200 så kör med den!
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Re: Sport eller inte till zx-r?

Inlägg av oggew2 »

Hampu skrev:Köpte en Airsal 50cc sport cylinder idag till slider för 200:- och har garanterat inte gått lika långt som min originalcylinder.

Lite tvek dock på ifall det är värt att sätta på den eftersom jag typ bara kör bakhjul men förmodligen har min moped dåligt komp (enligt tidigare tråd) eftersom den går så kasst (toppar typ 70 på mätaren med zx-r, blandat 4,3 och 5,5/6,0g vikter och 88 munstycke + dragen v-ring)

Ifall jag ska sätta på cylindern så tror jag att jag kanske lämnar in den på någon verkstad men hur mycket brukar det gå på typ? Ifall det går på mycket känns det kanske mera värt att sätta på 70cc så att man får mera effektökning :roll:

Sista frågan, blir det en sämre setup att stunta med? Precis som att stunta med högvarvigt rör typ? :?
Verkstad och sånt är jävligt overprice, dom brukar ta betalt för tid dom håller på och inte vad dom gör, men skulle säga att du inte får ett cylinderbyte för under 1000 på verkstad! Sen finns det folk som gör cylinderbyten på forumet för en billigare peng, Tror lennart-tuning gör sånt sen tror jag Speedway också gör det så det kan ju vara nåt att kolla på för verkstad är överdrivet dyrt, eller så kan du kolla på hasses guide på hur du byter cylinder, inte så svårt gäller bara att våga typ :)
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

Om du ska lämna in till verkstan, lämna in motorn löst då det blir billigare. Dom bad mig lämna in motorn lös när jag skulle byta växelaxel, gick på 1000 spänn :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rasges skrev:88 i munstycke låter lite litet, prova med ett större. Klart det går att stunta med 50 sport. Du har ju ett lågvarvigt rör så det när effekten kommer ändras inte. Om den bara kostade 200 så kör med den!
Okej men kommer mopeden toppa mera med rätt munstycke? För isåfall testar jag jag byta upp mig till 90 och jämför :roll: (Vet inte hur man kollar tändstiftet) :lol:
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög

Inlägg av Rasges »

Hampu skrev:
Rasges skrev:88 i munstycke låter lite litet, prova med ett större. Klart det går att stunta med 50 sport. Du har ju ett lågvarvigt rör så det när effekten kommer ändras inte. Om den bara kostade 200 så kör med den!
Okej men kommer mopeden toppa mera med rätt munstycke? För isåfall testar jag jag byta upp mig till 90 och jämför :roll: (Vet inte hur man kollar tändstiftet) :lol:
Vet inte om den kommer gå bättre men förmodligen, 88 låter snålt! Du kollar tändstiftet genom att maxa moppen på en raka och håll full gas sen drar du av tändningen. Efter det låter du moppen kallna lite och tar bort tändhatten och använd en tändstiftsnyckel eller liknande för att ta bort tändstiftet. Det finns olika mallar som du kan titta på så du kan tyda färgen på stiftet. Och kom ihåg att värma upp moppen i typ 5 min innan du maxar den för att få så noggrannt resultat så möjligt 8)
Senast redigerad av Rasges den 5 maj 2014, 16:25, redigerad totalt 5 gång.
Hampu
Avstängd

Re: Sport eller inte till zx-r?

Inlägg av Hampu »

oggew2 skrev:
Hampu skrev:Köpte en Airsal 50cc sport cylinder idag till slider för 200:- och har garanterat inte gått lika långt som min originalcylinder.

Verkstad och sånt är jävligt overprice, dom brukar ta betalt för tid dom håller på och inte vad dom gör, men skulle säga att du inte får ett cylinderbyte för under 1000 på verkstad! Sen finns det folk som gör cylinderbyten på forumet för en billigare peng, Tror lennart-tuning gör sånt sen tror jag Speedway också gör det så det kan ju vara nåt att kolla på för verkstad är överdrivet dyrt, eller så kan du kolla på hasses guide på hur du byter cylinder, inte så svårt gäller bara att våga typ :)
Jo jag förstår att verkstäder är rätt på overprice men blir ju dyrt som satan med frakten ifall jag låter lennart eller någon annan göra det (bor ca 50 mil norr om Stockholm) :D Sen så kan jag nog tänka mig att lämna in så länge det inte kostar mer än typ 2000 :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rasges skrev:
Hampu skrev:
Vet inte om den kommer gå bättre men förmodligen, 88 låter snålt! Du kollar tändstiftet genom att maxa moppen på en raka och håll full gas sen drar du av tändningen. Efter det låter du moppen kallna lite och tar bort tändhatten och använd en tändstiftsnyckel eller liknande för att ta bort tändstiftet. Det finns olika mallar som du kan titta på så du kan tyda färgen på stiftet. Och kom ihåg att värma upp moppen i typ 5 min innan du maxar den 8)
Jo det jag har problem med är hur jag ska få av stiftet. Det är nån jävla plastöverdrag på Slider som någon här på forumet sa att man måste ta bort ifall man ska göra det utan nyckel (självklart så har jag ingen nyckel :lol: ) men var ska man använda för något verktyg? Själv har jag ingen aning om hur det ser ut där :S
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög

Inlägg av Rasges »

Hampu skrev:
Rasges skrev:
Hampu skrev: Okej men kommer mopeden toppa mera med rätt munstycke? För isåfall testar jag jag byta upp mig till 90 och jämför :roll: (Vet inte hur man kollar tändstiftet) :lol:
Vet inte om den kommer gå bättre men förmodligen, 88 låter snålt! Du kollar tändstiftet genom att maxa moppen på en raka och håll full gas sen drar du av tändningen. Efter det låter du moppen kallna lite och tar bort tändhatten och använd en tändstiftsnyckel eller liknande för att ta bort tändstiftet. Det finns olika mallar som du kan titta på så du kan tyda färgen på stiftet. Och kom ihåg att värma upp moppen i typ 5 min innan du maxar den 8)
Jo det jag har problem med är hur jag ska få av stiftet. Det är nån jävla plastöverdrag på Slider som någon här på forumet sa att man måste ta bort ifall man ska göra det utan nyckel (självklart så har jag ingen nyckel :lol: ) men var ska man använda för något verktyg? Själv har jag ingen aning om hur det ser ut där :S
Det enklaste sättet och göra det är att skaffa en sån här http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/12018 som sagt. Men eftersom du inte hade en sån så kan du ta en hylsa och sen en skiftnyckel. Sätt hylsan ner i hålet där tändstiftet sitter och dra sen av det genom att nypa fast i den delen som sticker upp av hylsan med en skiftnyckel.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Tack! Vilken storlek ska det vara på nyckeln? Orkar inte göra något ikväll så drar iväg och köper en på jula eller något imorgon efter skolan :)
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

Hampu skrev:
jag har typ samma setup som dig och jag har 74 i munstycke så för mig låter det jävligt mycket...
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Roxx_Oggster skrev:
Hampu skrev:
jag har typ samma setup som dig och jag har 74 i munstycke så för mig låter det jävligt mycket...
Original på Slider är 84 vettu :wink:
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög

Inlägg av Rasges »

Tror en passar alla tändstift faktiskt :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rasges skrev:Tror en passar alla tändstift faktiskt :)
Men det finns ju olika storlekar på dom? Hittade 16 och 21 på Julas hemsida :roll:
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

Hampu skrev:
Roxx_Oggster skrev:
Hampu skrev: Okej men kommer mopeden toppa mera med rätt munstycke? För isåfall testar jag jag byta upp mig till 90 och jämför :roll: (Vet inte hur man kollar tändstiftet) :lol:
Original på Slider är 84 vettu :wink:
WHAT?
Skriv svar