Vilket rör i stadskörning?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Vilket rör i stadskörning?

Inlägg av Westman15 »

Tjena
Jag ska köpa trimkrök och undrar om jag ska ha ett rör som
ger mest effekt vid låga eller höga varv?
Jag bor i en stad som är ganska upp och ner, men inte jättemycket. Axx och styrka går före topspeed.
Vad ska jag ha, låg eller högvarv? Isåfall vilket rör?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Urpluggat originalrör. Ger bäst ork på låga varv och låter minst!
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Har du inte redan lagt upp två trådar med samma fråga redan? :evil:
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Sorry om det blev en till, men den här frågan är mer fokus på om jag ska ha låg eller högvarv
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Det är inte alltid som org rören är lågvarviga. Själv tycker jag min beta är väldigt slö innan man varvar.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

gianelli 2t :wink:
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

Betamekk skrev:Det är inte alltid som org rören är lågvarviga. Själv tycker jag min beta är väldigt slö innan man varvara.
ja men kraften kommer på lågavarv (runt 8k) och inte höga därför heter det lågvarvigt.
ta det lugnt ta en toy äh dem är så små ta två

https://www.youtube.com/watch?v=vaTpNO64ZzM
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

derbiogge skrev:
Betamekk skrev:Det är inte alltid som org rören är lågvarviga. Själv tycker jag min beta är väldigt slö innan man varvara.
ja men kraften kommer på lågavarv (runt 8k) och inte höga därför heter det lågvarvigt.
Det va ju det han sa? Att alla inte är låg ,hans är slö tills den börjar varva...
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Re: Vilket rör i stadskörning?

Inlägg av oggew2 »

Westman15 skrev:Tjena
Jag ska köpa trimkrök och undrar om jag ska ha ett rör som
ger mest effekt vid låga eller höga varv?
Jag bor i en stad som är ganska upp och ner, men inte jättemycket. Axx och styrka går före topspeed.
Vad ska jag ha, låg eller högvarv? Isåfall vilket rör?
Du kan ju dreva den för axx och köra urpluggat sen om du bor i stan, annars ska du ha nåt lågvarvigt rör
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

derbiogge skrev:
Betamekk skrev:Det är inte alltid som org rören är lågvarviga. Själv tycker jag min beta är väldigt slö innan man varvara.
ja men kraften kommer på lågavarv (runt 8k) och inte höga därför heter det lågvarvigt.
JÄVLAR! ÄR DET SANT! VILKEN JÄVLA KUNNIG KILLE!!!!!!!!!!
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

gilerahjärnan skrev:gianelli 2t :wink:
Men borde inte effekt på lågvarv vara bättre om man ska köra i stan? Plus att det är upp och ner. ;)
Senast redigerad av Westman15 den 5 maj 2014, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Re: Vilket rör i stadskörning?

Inlägg av Westman15 »

oggew2 skrev:
Westman15 skrev:Tjena
Jag ska köpa trimkrök och undrar om jag ska ha ett rör som
ger mest effekt vid låga eller höga varv?
Jag bor i en stad som är ganska upp och ner, men inte jättemycket. Axx och styrka går före topspeed.
Vad ska jag ha, låg eller högvarv? Isåfall vilket rör?
Du kan ju dreva den för axx och köra urpluggat sen om du bor i stan, annars ska du ha nåt lågvarvigt rör
Men gianelli 2t säljs strypt, sen efter man dragit pluggen på den så är det ju på höga varv kraften kommer, men om jag drevad och kör 11-48, kommer axxet vara bra då på låga varv också?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Det lutar åt thrower på lågvarv eller gianelli 2t på högvarv, men vet inte vilket.
2t låter högre också, men är sjukt mycket snyggare.
Problemet är att jag inte vet om jag ska ha effekt på låg eller högvarv..
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En lågvarvig motor är behagligare för lugn körning, en högvarvig passar bättre för körning med full attack... och så bör man inte köra mitt i stan.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
jukkasjärvi
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 mars 2014, 19:12

Inlägg av jukkasjärvi »

Jag personligen skulle valt mk thrower.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

G-son skrev:En lågvarvig motor är behagligare för lugn körning, en högvarvig passar bättre för körning med full attack... och så bör man inte köra mitt i stan.
Vad menar du? Kan du förklara tydligare?
Relativt kunnig, men ingen expert.
groonie
Svårstartad skrothög
Inlägg: 200
Blev medlem: 4 september 2011, 21:42

Inlägg av groonie »

mk låter väldigt mycket vilket gianellit också gör men jag skulle ha kört på e-nox från tecnigas
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

groonie skrev:mk låter väldigt mycket vilket gianellit också gör men jag skulle ha kört på e-nox från tecnigas
Låter thrower lika högt som 2T?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Thrower låter nästan ingenting jämfört med 2t, trhower tycker jag också låter skönare och grövre.
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Tycker thrower låter bra mycket.. Mer än Fasmen underliggande iallafall men jag har även annan cylinder och så kanske ullen är lite sliten dock

Men effekten i Thrower är inget att hurra över..
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Westman15 skrev:
G-son skrev:En lågvarvig motor är behagligare för lugn körning, en högvarvig passar bättre för körning med full attack... och så bör man inte köra mitt i stan.
Vad menar du? Kan du förklara tydligare?
En lågvarvig motor har (oftast) ett bredare register, det går fint att åka på riktigt låga varvtal, man behöver t.ex. inte växla ner särskilt tidigt.
En högvarvig motor med smalare register kräver mer växlande, man vill hålla sig inom det varvtalsområde där den går bra eftersom den är så klen på lägre varvtal.

Om du kör moppen så hårt du kan kommer du se till att växla så du alltid använder bästa biten av motorns effektregister, då är det trevligt att ha den högvarviga motorns lite högre toppeffekt. Om du å andra sidan puttrar omkring lagligt i lugn och ro är det trevligt att ha den lågvarviga motorns styrka just på lågvarv, för att slippa växla ner så fort du behöver sakta ner lite p.g.a. annan trafik, korsningar, uppförsbackar, hård motvind...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar