Det rinner olja i mynningen från cylindern+ lite frågor

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Det rinner olja i mynningen från cylindern+ lite frågor

Inlägg av Hjul »

Tja!

Jag har en Rieju RRX 06 med ett Yasuni R2 rör kombinerat med en DR evolution 80cc cylinder, 21mm Dellorto förgasare, Malossi E5 öppet luftfilter, har tagit bort termostaten så den kyler direkt, bytt munstycke till typ 110, bytt insug, bytt drev så den får högre toppfart, bytt till starkare kedja, tagit ur pluggarna ur Yasuni R2 röret i ljuddämparen och i mynningen.

Problemet är att det droppar/rinner lite smått olja ur mynningen från cylindern. Vet ni varför det är så? jag har en teori om att det rör sig om att CDI-boxen är strypt så den inte får varva fullt ut och då börjar det rinna istället.

Är det något mer jag kan tänkas behöva än en ostrypt CDI? jag har tänkt på att byta vev också. Något annat som ni kommer att tänka på såhär på rak arm?

Mvh! :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Tror inte det är CDIn. Helt normalt att det droppar lite olja ur mynningen, men däremot stänger du ute kanske 30% av effekten med en strypt CDI, så jag hade bytit i vilket fall.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

TheFlyingFin skrev:Tror inte det är CDIn. Helt normalt att det droppar lite olja ur mynningen, men däremot stänger du ute kanske 30% av effekten med en strypt CDI, så jag hade bytit i vilket fall.
Okej, finns det något man kan täta med, typ kartong?

tror du det är något mer jag behöver till min övriga setup för att den skall gå bra?
Jesus Honda
Elmoped

Inlägg av Jesus Honda »

Det är oljeutfällning.Noggrannare blanding av olje mängd eller en justering av oljepumpen.Men justera bara lite i taget
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Jesus Honda skrev:Det är oljeutfällning.Noggrannare blanding av olje mängd eller en justering av oljepumpen.Men justera bara lite i taget
Jag har nog för fet blandning i tanken eftersom jag har satt på ny cylinder?
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög

Inlägg av Westman15 »

Hjul skrev:
Jesus Honda skrev:Det är oljeutfällning.Noggrannare blanding av olje mängd eller en justering av oljepumpen.Men justera bara lite i taget
Om inte noggrannare blandning räcker så kan du köpa gummi packningar på OKQ8. Det är väl en nödlösning då dom kommer behöva bytas efter ett tag, men fungerar om du sätter den rätt!
Kolla så att röret är korrekt fastsatt, om det är det minsta lilla snett så kan det rinna ur den minsta glipan.
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög

Inlägg av Rasges »

Rrx har ostrypt cdi org, det har nog inget med cdi:n att göra. Trimrören sitter oftast inte lika bra som orgröret gör så då kan de läcka lite. Inget att oroa sig för :)
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Westman15 skrev:
Hjul skrev:
Om inte noggrannare blandning räcker så kan du köpa gummi packningar på OKQ8. Det är väl en nödlösning då dom kommer behöva bytas efter ett tag, men fungerar om du sätter den rätt!
Kolla så att röret är korrekt fastsatt, om det är det minsta lilla snett så kan det rinna ur den minsta glipan.
Okej, tack! :)
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Rasges skrev:Rrx har ostrypt cdi org, det har nog inget med cdi:n att göra. Trimrören sitter oftast inte lika bra som orgröret gör så då kan de läcka lite. Inget att oroa sig för :)

Precis, det nya röret och cylindern matchar inte helt hundra.

Vet inte hur man multiciterar så jag kör såhär istället.
Skriv svar