Sida 1 av 1
Förlorar man effekt?
Postat: 30 april 2014, 20:20
av KrooxTheStyler
Hej!
Jag undrar om man förlorar effekt om man honar upp en cylinder och köper större kolv?
Postat: 30 april 2014, 20:21
av Rainn
Man bör väll inte förlora effekt om man nu honar en cylinder och skaffar en större kolv inte vad jag vet, internet är din vän! Är det din 50cc som har skurit eller?

Postat: 30 april 2014, 20:23
av Heiska
När jag honade min cylinder så hade jag inte lika mycket kraft som innan , kanske inte är så på alla men.
Postat: 30 april 2014, 20:30
av KrooxTheStyler
Rainn skrev:Man bör väll inte förlora effekt om man nu honar en cylinder och skaffar en större kolv inte vad jag vet, internet är din vän! Är det din 50cc som har skurit eller?

Nepp, precis fått min 70cc. Men på något sätt knäcktes kolven när den var igång 10 sekunder.
Kollade allt och det var fint, förutom kolven.
Kolven då repade cylindern.
Postat: 30 april 2014, 20:30
av KrooxTheStyler
Så... 1500kr varade 2 timmars meckande, + 10 sekunder igång.
EDIT;
Tror du man kan lämna tillbaka den? Allt är fint förutom loppet och kolven...
Liksom, inte mitt fel att den gick isönder.
Postat: 30 april 2014, 20:45
av Rainn
KrooxTheStyler skrev:Så... 1500kr varade 2 timmars meckande, + 10 sekunder igång.
EDIT;
Tror du man kan lämna tillbaka den? Allt är fint förutom loppet och kolven...
Liksom, inte mitt fel att den gick isönder.
Nej, det går inte att lämna tillbaka den tyvärr! Finns något som heter självrisk och säker på att du monterat topplocket rätt? Kan vara tändstiftet som slog i kolven! Vad vet jag? Som sagt internet är din vän!
Postat: 30 april 2014, 20:59
av Rexxy
Gör man rätt blir det ingen skillnad alls.
Re: Förlorar man effekt?
Postat: 30 april 2014, 21:06
av G-son
KrooxTheStyler skrev:Jag undrar om man förlorar effekt om man honar upp en cylinder och köper större kolv?
Nu beror det lite på hur du menar, men har man ett friskt cylinderlopp och rätt kolvstorlek förlorar man ingen effekt. Men en honing är bara en mycket lätt slipning av ytan i cylindern, mer avsedd att ge rätt ytfinish än för att öka diametern, och de honingsvektyg man kan köpa i diverse biltillbehörsbutiker är absolut inte avsedda att ta upp cylindrar så mycket att man kan gå upp till nästa kolvstorlek.
Gjutjärnscylindrar kan borras för att få bort repor eller andra skador (under förutsättning att det finns tillräckligt mycket gods i cylindern och passande kolvar finns att få tag i), finns det överdimensionskolvar brukar dom ha 0,25 eller 0,5mm steg mellan storlekarna. Till trimcylindrar finns det ofta inte överdimensionskolvar att köpa, förmodligen för att borrning + ny kolv också är dyrt så många hellre väljer att köpa en ny cylinder.
Nikasilcylindrar går inte borra, däremot går dom skicka iväg på omnikasilning - som kostar betydligt mer än borrning, så det gör man normalt sett inte om det inte är riktigt dyra cylindrar...
Din cylinder kan vara körbar som den är, det hänger på var skadan är och hur den ser ut. Ordna några bra bilder, och ta på kolven också.
Postat: 30 april 2014, 22:29
av KrooxTheStyler
Ska se om det blir honing eller en ny 10 sekunders cylinder.
Har jag tur så håller den tomgången på moppen nästa gång^^
Sjukt att den kan gå i sönder sådär bara.
Postat: 1 maj 2014, 09:49
av Rainn
Om du har tur är det bara kolven som har spruckit eller vad den nu har gjort, jag trodde att min cylinder hade skurit men det var kolven. Känn efter grova repor i cylindern och köp en ny kolv som jag sa det kan vara kolvringar som tog i! HasSse666 har ju gjort en guide till 2-takts mopeder, när du monterat kolven o cylindern så måste du se om den går runt och att det inte tar i någonstans.