honda mt5 trim.... hjälp

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
veteranmoppe
Elmoped

honda mt5 trim.... hjälp

Inlägg av veteranmoppe »

hej.
ja som rubriken lyder så köpte jag mig en mt5 nu i förrgår.
nu gör den 45 och är original,men jag vill givetvis ha lite mer tryck.
jag vill ha bra bottenvrid men samtidigt en bra toppfart (vill ha den i 75-80) men samtidigt styrka för kör i en del terräng
jag kan inte lägga för mycket pengar på det hela så vad skulle ni rekommendera för setup. :)
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Användarens profilbild
FantaaZtique
Svårstartad skrothög

Inlägg av FantaaZtique »

Köp en ny krök, Jamarcol = Lågvarvig, Luhao = Högvarvig och dreva om är billigt trim. förgasaren är strypt också, du kan borra upp den.
If one day speed kills me, don't cry, because I was smiling.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: honda mt5 trim.... hjälp

Inlägg av G-son »

veteranmoppe skrev:...jag vill ha bra bottenvrid men samtidigt en bra toppfart (vill ha den i 75-80) men samtidigt styrka för kör i en del terräng...
Det där är ingen enkel beställning, särskilt inte om man vill att det ska vara billigt också. Man brukar få lite högre toppfart (på mätaren i alla fall, kanske inte i verkligheten) med bra trimbitar hela vägen, alltså ostrypt luftburk, ~20mm förgasare, 4-läpps reed, 65cc cylinder, högkomptopp, trimrör och lämplig drevning. Bottendraget blir hyfsat, men som vanligt när man snackar trimmad tvåtakt blir det inte direkt fantastiskt.

Dessa motorer är strypta "överallt", så när man ska trimma åker man på att byta ganska mycket grejer. Då ryker det en hyfsad summa pengar, om man inte hittar bra grejer begagnat.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

köp en 65cc k-star/noname cyllinder och en 20mm förgasare+ insug, och byt drevning till 17 eller 16/45 så får du en toppfart på 70-80 och bra axx
veteranmoppe
Elmoped

Inlägg av veteranmoppe »

har en 20 mm förgasare (hur stort är original?) och sportluft.som ska på den nu , ska even skaffa en 65 eller70 kubiks cyle till den.
sen undrar jag om det är värt att köpa en jamarcool krök och biturbo dämpare ?
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jamarcolkröken är ett klassiskt val när man trimmar MT, som inte kostar särskilt mycket. Ljuddämparen spelar däremot inte mycket roll för effekten.

Originalförgasaren är 13mm.
veteranmoppe
Elmoped

Inlägg av veteranmoppe »

Nu har jag en luhao krök på och 20 mm förgasare.
Men nu har jag ett till problem, när jag gasar axar den fint som snus men när jag ger över 40 % gas börjar den blödra och dö som om den inte fick luft tillräckligt.
Detta är på samtliga växlar nu efter förgasar bytet .
Vad beror det på ?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Exakt vad har du för grejer på moppen nu? Originalcylinder ihop med 20mm förgasare? I så fall kan du vara glad att den tål så mycket gas som den gör, stora förgasare på cylindrar som behöver väldigt lite luft ger såna problem. Kan säkerligen bli bättre efter förgasarinställningar, men det är grejer som aldrig kommer fungera bra ihop så det är bättre på att börja med bättre matchande delar och sedan ställa in allt.
Skriv svar