Sida 1 av 1

Förgasar fråga

Postat: 26 mars 2014, 22:29
av calden
Ledsen för korkad fråga nu men de är en grej jag grubblat en del på på sistone. Den delen på en förgasare som leder bensinen till cylinder kallas väl insuget? Och insuget, sitter de i cylindern eller går bränsle/luftblandningen ner i vevhuset först?. Har nämligen sett på en tvåtakts GIF att blandningen går ner i vevhuset först. Här är GIFEN http://www.animatedengines.com/twostroke.html

Postat: 26 mars 2014, 22:36
av Pelsnernels
insuget drar in bensinångonr ner i vevhuset som sedan åker upp i cylindern när kolven är som längst ner. I kolvens nedersta läge så öppnas kanaler som då tar in bensinångor som tändstiftet antänder. Så det fungerar precis som på GIFen

Postat: 26 mars 2014, 22:39
av calden
Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?

Postat: 26 mars 2014, 22:41
av Pelsnernels
calden skrev:Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?
Nej. men beroende på vad du ska byta till för cylinder så kan det vara bra att byta till en större förgasare för att få högre effekt

Postat: 26 mars 2014, 22:59
av calden
jo de vet jag men jag menar mer så att man inte behöver ha massa isär plockade grejer på samma gång ;).

Postat: 26 mars 2014, 23:02
av vicke1112
calden skrev:Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?
beror på om motor är en reedmatad med redventil i vevhuset elr kolvmatad elr reedmatad med reedventilen på cylindern.

gammla mopeder har oftast förgasaren rakt på cylindern utan reedventil och tex slider har reedventil på cylindern. då sitter insuget på cylindern måste du ta loss förgasaren.

men de flesta mopparna idag har reedventilen och insuget på vevhuset och då behöver du inte ta loss förgasaren.

här är en bild på en motor med insuget på cylindern http://www.sphaera.co.uk/images/2-stroke.gif