Sida 1 av 1
Tappat styrka
Postat: 20 mars 2014, 15:03
av Grumlig
Moppen tappade plötsligt styrkan och farten!
Har en Vivacity från 2002, 50CC Eu moppe.
Gör normalt ca 65 km men plötsligt när jag var ute och körde så tappade den styrka och fart. Gör nu endast 30
Har satt på nytt stift. Inga problem att starta utan det gör den direkt och går bra på låga varv. När jag skall gasa är det precis som någon håller emot och den orkar inte....
Kan det var kolven eller ringarna? Kicken har strulat med det skall väl inte påverka farten? Något med tändningen eller remmen?
Någon som har någon idé?
// Sluggo
Postat: 20 mars 2014, 15:18
av derbi_pöjk
Rengör fögasaren och kolla att den får tillräkligt mycke bensin
Postat: 20 mars 2014, 15:39
av Grumlig
Var inne på de oxå. Det sitter väl någon typ av högvarvsmunstycke på förgasarn? Kanske de är tätt.
Postat: 20 mars 2014, 15:40
av derbi_pöjk
Huvudmunstycke ja, Testa rengöra och blåsa rent dom med luft
Postat: 20 mars 2014, 15:46
av Grumlig
Hade en tanke på viktena.... Kan det hända att dessa "hoppat" ur sitt läge?
Postat: 20 mars 2014, 15:54
av LuddeH98
Grumlig skrev:Hade en tanke på viktena.... Kan det hända att dessa "hoppat" ur sitt läge?
Det hade du märkt!! det hade rasslat, skakat och att den hade varvat ihjäl sig! Din vev hade nog sett sina sista dagar om det hade hänt!
men som sagt skit i förgasaren. blås rent allt med hötrycksluft. alla in och utgångar ur förgasaren. blandar du olja i tanken eller blandar den själv? kolla så den får olja annas kommer motorn nypa och då kikar nog vevstaken ut genom kolven!
han som ägde min moppe innan hade skurit 3st cyllar för att den inte hade fått någon olja och att han inte bytt munstycke när han dragit pluggen.
Postat: 20 mars 2014, 16:00
av LuddeH98
det kan ju vara ett slite cylinderlopp men kicken skulle nog gå väldigt lätt om det är så! min kick kan jag nästan bara peta på för att den ska gå ner, då jag knappast har något komp i den!
Postat: 20 mars 2014, 16:18
av Grumlig
Oljan blandas genom separat behållare och den får olja!
Kicken har kompression, den går relativt trögt.
Det som är skumt är att den plötsligt, börjar gå så mycket sämre
En sak hade ju vart om jag meckat eller gjort någon med motorn, men det har jag inte. bara kört.
Vet någon om det sitter ett lågvarvsmunstycke och ett högvarvsmunstycke på Viva?
Postat: 20 mars 2014, 16:26
av LuddeH98
Grumlig skrev:Oljan blandas genom separat behållare och den får olja!
Kicken har kompression, den går relativt trögt.
Det som är skumt är att den plötsligt, börjar gå så mycket sämre
En sak hade ju vart om jag meckat eller gjort någon med motorn, men det har jag inte. bara kört.
Vet någon om det sitter ett lågvarvsmunstycke och ett högvarvsmunstycke på Viva?
Det sitter 3 munstycken i den, huvudmunstycke, lågfartsmunstycke och chokemunstycke! Kolla så choken inte har hakat upp sig. Då får den defenetivt för mycket bensin, och då kan den gå usel.t det gjorde min
Postat: 20 mars 2014, 16:29
av Grumlig
Om chokemunstycket hade hakat sig, hade den väl varit omöjlig att starta då den var varm? När den är varm eller kall så är det inga problem att starta. den går lugnt och fint.
Det är först när man skall iväg det är precis som någon hänger sig efter moppen.
Får kolla förgasarn ikväll.
Kom gärna med fler ideér
Postat: 20 mars 2014, 16:40
av LuddeH98
Grumlig skrev:Om chokemunstycket hade hakat sig, hade den väl varit omöjlig att starta då den var varm? När den är varm eller kall så är det inga problem att starta. den går lugnt och fint.
Det är först när man skall iväg det är precis som någon hänger sig efter moppen.
Får kolla förgasarn ikväll.
Kom gärna med fler ideér
Nej, den kan starta iallafall, oftast segstartad, ibland inte!
Det är ju när du gasar den får in mer soppa
Postat: 20 mars 2014, 16:44
av Alex.asplund
kan va så simpelt att de får för lite soppa. kolla tändstiftet och se vilken färg (ska va oboy brunt) är det vitt så ska den ha större munstyke, är det blött eller fuktigt så behöver den mindre munstycke

Postat: 20 mars 2014, 17:47
av Grumlig
Alex, visst kan det vara ett så simpelt fel som soppa.
Men det märkliga är att det inte är gjort något med moppen.
En sak om jag hade meckat, men den är köpt sådan som den
är 2002 då lagen var difus om hastigehet när det gällde Eu moppe.
Så den är " orginal " från affären.
Det första jag gjorde var att byta stift efter den börjat gå konstigt
och det gamla såg bra ut fasr jag bytte för säkerhets skull
Postat: 20 mars 2014, 22:42
av Grumlig
Nu har jag gått igenom hela förgasaren och gjort rent alla munstycken och allt annat som
går att göra rent. Startar direkt och går perfekt på tomgång och när man gasar upp.
Men...men. när man kör är det exakr samma problem. Den orkar inte mer än till
40 km sedan händer inget. Men utför går det bra och den går nästan som den brukar.
Man kan säga: Dåligt ax, ingen fart över 40 km men bra fart utför då det inte är någon belastning.
Någon som har någon ny ide' ?
Postat: 22 mars 2014, 10:28
av Grumlig
Avslutar själv denna tråd.
Moppen går nu som den skall. Tog av kröken och sotade den, bytte bränslekran och sänkte nålen 2 steg. Nu är det bara byte av kickdrev, ny choke och nya bromsbackar bak som skall ordnas.