Coffe's Derbi Senda Styling/Tuning Projekt!
Postat: 16 mars 2014, 04:41
Välkommen till Coffe's Derbi Senda Projekt!
Inledning/Historia:
De hela började nog när ja hade en Derbi Drd Racing förra sommaren som ja senare sålde i höstas för att ja köpte en A-traktor, nu början av 2014 så började ja kolla på mopeder igen och blev rätt sugen på att köpa något och göra ett projekt nu på våren som ja vill ha klart till sommaren. Så efter några veckor hittade ja en och bestämde mig för att åka att hämta den

Första bilden på den på kvällen efter ha kört lite
Mål:
Fixa en någorlunda fräsch och snygg moppe.
Lära sig pilla mera och komma på roliga ider.
Trimma hyfsat, försöka få en av dom snabbaste mopederna på gatan.
Ha kul och skaffa många roliga minnen i sommar med polarna
Setup när jag köpte den:
Cylinder: Original 50cc
Avgasrör: Original ostrypt
Förgasare: 17,5mm
Drevning: 14:53
Luftfilter: Okänt sportluft
Gör ca 78km/h på planmark, gps
Setup nu:
Samma som när ja köpte den fast röret är bytt mot ett Metrakit Thrower, skulle säga att den gör något runt 90km/h på raksträckan.
Kommande setup:
Cylinder: Hade tänkt mig ett 80cc barikit.
Avgasrör: Något med vass effekt!
Förgasare: Inte planerat de än.
Luftfilter: Inga planer än.
Koppling: Förmodligen förstärkta kopplingsfjädrar och lameller.
Övrig setup är inte planerat än, ni kan även ge tips på en grym setup till den cylindern ja skrev ovanför!
Lite funderingar:
Lite klistermärken [/]
Fälgtejp [/]
Vita Broms/kopplingshandtag [-]
Stylinggaller [ ]
Polera kick, fotpinnar osv [ ]
Höjningsats [-]
Gula skjuspinnar
Falsk regplåt [/]
Nya handtag [-]
Färgade kylarslangar [-]
Färgade bensinslangar [-]
Lacka kåperna [/]
Mindre bakdrev [/]
Måla bromsoken [x ]
Kanske: [/]
Inte klart: [ ]
Påväg: [-]
Klart: [x]
De va allt för denna gång, uppdaterar snart igen...
Update 1 - 18/3 -2014
[spoiler]Tjenare, här kommer en uppdatering på projekt! Har alltså börjat plocka ner moppen, de blev inte många dagar körning
Men ja kände att ja ville få en början på detta så fort som möjligt så man kan va klar till sommaren
Ja iallafall har gjort en beställning på lite mer 2000kr enbart på styling delar, vad får ni veta när ja får paketet. Kan även säga att ja bestämt mig för att lacka styrkronan och styrfästerna i vit, och ska ja även slippa ner all färg på gaffeln och styret sedan polera! Mer kommer i nästa uppdatering, då får ni även reda på mina funderingar om min nya setup
Nu till lite bilder 

Började lite smått att plocka bort lite grejer

Nu börjar de på riktigt, snart ska även gafflarna bort

Tänkte att de skulle bli snyggt med gula bromsok, detta är första lagret
De va nog allt för denna gång, vi hörs snart igen!
/Christoffer[/spoiler]
Update 2 - 21/3 -2014
[spoiler]Slänger in en snabbt inlägg för hålla er uppdaterade
Har fått hem paketet från Twostroke, så kommer lägga in en bild i detta inlägg vad de är
Köpte även nytt bakdäck och nya kullager för de behövdes! Har inte kunnat gjort så värst mycket för varit sjuk dom senaste dagarna... Men mådde lite bättre i eftermiddags så tog bort gaffeln och styrkronan
Ska ner till stan imorgon och köpa slippapper och massor så lär lägg ner en del timmar på moppen i helgen! Så ni lär nog förhoppningsvis se någon ny uppdatering redan imorgon eller på söndag. Då ska motorn av och börja nästa steg på nya setupen
Lägger även in två bilder:

Lär nog inte vara de intressantaste inlägget, men nu vet ni iallafall hur de ligger till
[/spoiler]
Update 3 -23/3 - 2014
[spoiler]Inte hunnit så mycket, har börjat slipa på styret och gafflarna, sjukt jobbigt och de kommer ta sin tid men snyggt lär de bli
Har nästan strippat hela moppen, dock har ja inte tagit några bilder
Motorn är borta och ska börja klyva den i veckan sen blir de förmodligen att beställa vev, nya lager och packboxar. Byter nog även till förstärkta lameller och kopplingsfjädrar när ja håller på
Har nog en fullständig setup nu, dock inte helt bestämd kommer nog bli lite ändringar 
Setup:
Motor: Piaggio D50BO
* Cylinder: Barikit (Culatin Racing) 80cc (PIA)
* Vev: Doppler (Endurance) 18.000 RPM
* Avgassystem: Voca Racing 80cc
* Tändning: Italkit Racing
* Förgasare: Stage 6 (Keihin) Pwk 24/26/28mm
* Membran: Malossi VL15
* Insug / platta: RQ / Barikit - Pwk 36 mm
* Kopplingsfjädrar: Malossi (MHR)
* Luftfilter: RQ (Big Power)
* Drevning: 13,14,15 / 53
Som sagt kan de komma ändringar, ni kan även komma och rekommendera vad som kan bytas och lägga tills

Kolla även in min polare, Carls projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=54124
Tack och hej för denna gång ses snart igen
[/spoiler]
Update 4 - 3/4 2014
[spoiler]Har tyvärr inte varit så bra på att uppdatera men här kommer ett snabbt inlägg så ni får reda på hur de ligger till. Jag har klyvt motorn och massor mer! Alla delar är beställt och hoppas på att kunna få i nya veven då
Detta blev då min setup:
Cylinder: Barikit (Culatin Racing) 80cc
Vev: Doppler (Endurance) 18.000 RPM @ C4 lager
Tändning: Italikit Analog
Avgassystem: Metrakit Prorace
Förgasare: Stage6 (R/T PWK) 28mm
Membran: Malossi (Racing) VL6
Insugsplatta: RQ/Barikit PWK 36 mm
Kopplingsfjädrar: Malossi (Racing) MHR
Luftfilter: RQ (Big Power)
Drevning: 13,14,15/53
Helt nya packningar och mer kommer även bytas. Kommer ta mera bilder när allt kommit, ska vara mer noga med att ta bilder när vi monterar ihop vev osv
Håller även på med att polera gaffeln och mera som jag sagt innan, de ska nog va klart snart



Eftersom jag inte tagit några bilder på motor klyvningen får ni tre andra bilder, dom två första är på tändingen och röret som jag köpte av en kompis resten köper jag nytt. Ni får även en bild på min kolv på original cylindern
Hörs snart igen
/Christoffer[/spoiler]
Inledning/Historia:
De hela började nog när ja hade en Derbi Drd Racing förra sommaren som ja senare sålde i höstas för att ja köpte en A-traktor, nu början av 2014 så började ja kolla på mopeder igen och blev rätt sugen på att köpa något och göra ett projekt nu på våren som ja vill ha klart till sommaren. Så efter några veckor hittade ja en och bestämde mig för att åka att hämta den


Första bilden på den på kvällen efter ha kört lite

Mål:
Fixa en någorlunda fräsch och snygg moppe.
Lära sig pilla mera och komma på roliga ider.
Trimma hyfsat, försöka få en av dom snabbaste mopederna på gatan.
Ha kul och skaffa många roliga minnen i sommar med polarna

Setup när jag köpte den:
Cylinder: Original 50cc
Avgasrör: Original ostrypt
Förgasare: 17,5mm
Drevning: 14:53
Luftfilter: Okänt sportluft
Gör ca 78km/h på planmark, gps

Setup nu:
Samma som när ja köpte den fast röret är bytt mot ett Metrakit Thrower, skulle säga att den gör något runt 90km/h på raksträckan.
Kommande setup:
Cylinder: Hade tänkt mig ett 80cc barikit.
Avgasrör: Något med vass effekt!
Förgasare: Inte planerat de än.
Luftfilter: Inga planer än.
Koppling: Förmodligen förstärkta kopplingsfjädrar och lameller.
Övrig setup är inte planerat än, ni kan även ge tips på en grym setup till den cylindern ja skrev ovanför!
Lite funderingar:
Lite klistermärken [/]
Fälgtejp [/]
Vita Broms/kopplingshandtag [-]
Stylinggaller [ ]
Polera kick, fotpinnar osv [ ]
Höjningsats [-]
Gula skjuspinnar
Falsk regplåt [/]
Nya handtag [-]
Färgade kylarslangar [-]
Färgade bensinslangar [-]
Lacka kåperna [/]
Mindre bakdrev [/]
Måla bromsoken [x ]
Kanske: [/]
Inte klart: [ ]
Påväg: [-]
Klart: [x]
De va allt för denna gång, uppdaterar snart igen...

Update 1 - 18/3 -2014
[spoiler]Tjenare, här kommer en uppdatering på projekt! Har alltså börjat plocka ner moppen, de blev inte många dagar körning





Började lite smått att plocka bort lite grejer


Nu börjar de på riktigt, snart ska även gafflarna bort


Tänkte att de skulle bli snyggt med gula bromsok, detta är första lagret

De va nog allt för denna gång, vi hörs snart igen!
/Christoffer[/spoiler]
Update 2 - 21/3 -2014
[spoiler]Slänger in en snabbt inlägg för hålla er uppdaterade

Har fått hem paketet från Twostroke, så kommer lägga in en bild i detta inlägg vad de är





Lär nog inte vara de intressantaste inlägget, men nu vet ni iallafall hur de ligger till

Update 3 -23/3 - 2014
[spoiler]Inte hunnit så mycket, har börjat slipa på styret och gafflarna, sjukt jobbigt och de kommer ta sin tid men snyggt lär de bli




Setup:
Motor: Piaggio D50BO
* Cylinder: Barikit (Culatin Racing) 80cc (PIA)
* Vev: Doppler (Endurance) 18.000 RPM
* Avgassystem: Voca Racing 80cc
* Tändning: Italkit Racing
* Förgasare: Stage 6 (Keihin) Pwk 24/26/28mm
* Membran: Malossi VL15
* Insug / platta: RQ / Barikit - Pwk 36 mm
* Kopplingsfjädrar: Malossi (MHR)
* Luftfilter: RQ (Big Power)
* Drevning: 13,14,15 / 53
Som sagt kan de komma ändringar, ni kan även komma och rekommendera vad som kan bytas och lägga tills


Kolla även in min polare, Carls projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=54124
Tack och hej för denna gång ses snart igen

Update 4 - 3/4 2014
[spoiler]Har tyvärr inte varit så bra på att uppdatera men här kommer ett snabbt inlägg så ni får reda på hur de ligger till. Jag har klyvt motorn och massor mer! Alla delar är beställt och hoppas på att kunna få i nya veven då

Detta blev då min setup:
Cylinder: Barikit (Culatin Racing) 80cc
Vev: Doppler (Endurance) 18.000 RPM @ C4 lager
Tändning: Italikit Analog
Avgassystem: Metrakit Prorace
Förgasare: Stage6 (R/T PWK) 28mm
Membran: Malossi (Racing) VL6
Insugsplatta: RQ/Barikit PWK 36 mm
Kopplingsfjädrar: Malossi (Racing) MHR
Luftfilter: RQ (Big Power)
Drevning: 13,14,15/53
Helt nya packningar och mer kommer även bytas. Kommer ta mera bilder när allt kommit, ska vara mer noga med att ta bilder när vi monterar ihop vev osv





Eftersom jag inte tagit några bilder på motor klyvningen får ni tre andra bilder, dom två första är på tändingen och röret som jag köpte av en kompis resten köper jag nytt. Ni får även en bild på min kolv på original cylindern

Hörs snart igen
/Christoffer[/spoiler]