Luftning av broms funkar ej

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
trodbuske
Elmoped

Luftning av broms funkar ej

Inlägg av trodbuske »

Tjena! Försöker lufta min bakbroms på min aerox men går kasst! Har gjort det förr och fått det att funka så jag vet hur man gör... Men på denna bakbroms så blir det ALDRIG ngt tryck i!
Köpt en bromsluftbehållare/slang och försökt men funkar inte heller...

Det kommer ngn droppe ur oket varje gång jag öppnar nippeln men inte så mycket vätska som det brukar, kan det bero på något?

Någon som har ngt tips? :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Hade EXAKT samma problem för några dar sen, höll på i 4 dar tills jag fixade det.

har du sett hassses guide? Han har metod ett som är pumpa med handtaget, och en annan som är att trycka in vätskan i nippeln så luften kommer ur behållaren uppe vid styret. så om du tar din biltema luftare, tar bort backventilen och fyller flaskan med bromsvätskan öppnar nippeln, och börjar pumpa kommer luften gå bort på 30 sek :)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=28814 om du inte förstod, metod 2 är det!
trodbuske
Elmoped

Inlägg av trodbuske »

Testat båda metoderna, ingen fungerar :(
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

trodbuske skrev:Testat båda metoderna, ingen fungerar :(
i vissa fall har jag fått stå 30-60min för att få upp tryck, packningen kan vara kass i bromscylindern i värsta fall.

edit: kan man ställa in nån liten skruv vid handtaget så att man kan ställa in hur mycket den kan ta?
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

gilerahjärnan skrev:
i vissa fall har jag fått stå 30-60min för att få upp tryck, packningen kan vara kass i bromscylindern i värsta fall.

edit: kan man ställa in nån liten skruv vid handtaget så att man kan ställa in hur mycket den kan ta?
också letat efter detta utan resultat tyvärr. Finns det någon liknande funktion på bakbromsen?
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped

Inlägg av jespersallvik »

får du inte äns upp tryck? eller är det bara att bromsen tar dåligt? min hade tryck men tog inge bra och klossarna såg jätte fina ut men den bromsa ändå inte som den skulle, så köpte jag stage6 klossarna och då bromsa den som fan, så tror att klossarna va gamla o torra eller nåt
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
gilerahjärnan
Varnad

Pulze skrev:
gilerahjärnan skrev:

också letat efter detta utan resultat tyvärr. Finns det någon liknande funktion på bakbromsen?
letat efter packningen eller den lilla skruven?
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

gilerahjärnan skrev:
Pulze skrev:
gilerahjärnan skrev: i vissa fall har jag fått stå 30-60min för att få upp tryck, packningen kan vara kass i bromscylindern i värsta fall.

lilla skruven :) MEn har en hemmagjord variant nu.

eller letar efter den saken som skruven trycker på.
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
gilerahjärnan
Varnad

Pulze skrev:
gilerahjärnan skrev:
Pulze skrev: också letat efter detta utan resultat tyvärr. Finns det någon liknande funktion på bakbromsen?
lilla skruven :) MEn har en hemmagjord variant nu.

eller letar efter den saken som skruven trycker på.
om du har skruvat på skruven så att den tar väldigt snabbt och hårt, då ska du skruva tbx den, eftersom då har du redan så mycket tryck så att den inte kan ge mer tryck, då kan man omöjligt ge den mer tryck för att lufta, då ska man skruva den så långt bak det går och sen försöka igen
Skriv svar