Vad trimma keeway ry8 med??

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
lennart wiklund
Elmoped

Vad trimma keeway ry8 med??

Inlägg av lennart wiklund »

Hej alla glada snälla människor!
Har just idag varit och köpt mej en splirrans ny keeway ry8!
Fin moped,tror denna håller lite högre klass än kinesmopparna.Köpte en quingi 4taktare 05 ny! denna är efter 550mil slut!!sicket rat.Komplös vart denna igår,sålde skiten på blocket idag.
Hur som helst,sitter det någon variatorstrympning i denna keeway?hur ta bort denna isåfall? är Cdi boxen strypt? samt sitter det strypning i avgasröret??
Nu tänkte jag väl köra in denna några mil innan jag ev gör något.
Kan ju tänka mej att det finns flera här som kör ry8.Vad har ni gjort??
Ser att det finns fina 70cc cylindrar+trimrör att köpa.vad har ni kominerat ihop för någonting??vill gjärna veta en bra setup med cylinder,rör samt vikter.Tänkte använda moppen som pendlingsfordon så jag vill ha lite fart i den.Men man får väl passa sig för länsman....
man lär väl inte mista körkortet för trimmad moppe,men dryga böter samt olovlig körning lär det väl bli om man åker dit :oops:

Hoppas på många svar från er här nu!
Tack på förhand.

lennart
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

Keeway ry8 är inte min starka sida, men angående trimningen så är det så att du kan mista sig körkort om du kör trimmad moped.

Det kan vara värt att tänka på innan du trimmar, den lär efter inkörning göra runt 50-55km/h men jag vet inte hur mycket du vill att den ska gå. men stryp av den ifall du ska göra något de kommer motorn må bra av och hålla länge.
lennart wiklund
Elmoped

Inlägg av lennart wiklund »

Då har denna Keeway rullat 2.2mil.Plockade av avgaskröken ikväll.Mycket riktigt så satt där en stryphylsa i den del som går in i själva ljuddämparen.Denna skars bort med dremeln,sitter med tre punktsvetsar.Lätt att få bort.Satt även en sk "blindtarm" på kröken,även denna skars bort samt svetsade igen detta hål.Visst går moppen mycket bättre,drog ur den lite på en raka,men vilken glädjemätare!!När moppen mätare visade 65km/tim så är det verkliga 45-48 mot Gps:en!!.
Nu törs jag ju inte gasa på så hårt då den ej är inkörd.Varvar som Fan tycker jag det gör.Enligt källor så finns ingen strypning i variatorn,undrar verkligen om detta stämmer??
Är det så att det sitter så tunga vikter i orginal så den inte orkar trycka upp remmen på skivorna??
Nästa steg blir väl ett effektrör från twostroke,ser att lättare vikter är med där,VILKET rör skall man välja??

Förövrigt verkar Keeway vara en rätt bra scooter,fin finish på alla saker.Väldigt fint gjutna kåpor osv.Priset var väl inte så tokigt heller.Fick efter mycket prutande ge 12250kr med en packbox på köpet.

lennart

lennart
legofreak
Elmoped

Inlägg av legofreak »

keeway har en v-ring och en liten hylsa på variatorn som kan svarvas ner eller så är det bara till att köpa en ny variator. luftburks strypning finns i form av en skorsten, men om du tar den måste du byta upp dig i munstyckes storlek.

att den varvar mycket kan nog vara för att v-ringen sitter på då den inte låter variatorn växla ut helt.

jag har effekt rör på min keeway focus (leovince zx) och då går den i ca 70 med mig på. jag tror inte att dreven på denna moppen går högre än typ 75-80 så är det iallafall på min focus. och eftersom det är samma motor på din så borde det vara samma strypningar
Låst