Sida 1 av 1

Trimmad Derbi Senda sm extreme 2006

Postat: 12 mars 2014, 16:06
av noaheng
Har satt på ett trim krök på min Derbi nu. Och jag är inte helt nöjd med resultatet :/ Toppfarten har blivit mycket bättre och själva acceln när den går i hög varv. Dock så är t.ex acceln uppför en backe mycket sämre.

T.ex åker jag uppp för en backe med 2:an går den i högvarv och rullar på bra
men sen när jag växlar uppåt så ''klarar'' den inte av backen och tappar fart.
Det var inte så här förut. Vad har hänt? och vad kan jag göra åt saken

Mvh Noah

[/img]

Postat: 12 mars 2014, 16:20
av Persson97
Vad för krök har du köpt?

Är det en lågvarvig så borde den orka på relativt låga varv.
En högvarvig krök får du varva på för att den ska orkar upp.

Vilka drev har du?

Inställd fugge?

Postat: 12 mars 2014, 16:22
av Xpressen
Byt upp i munstycke.

Postat: 12 mars 2014, 16:38
av noaheng
vet tyvärr inte vad för krök det är då jag fick med det när jag köpte derbyn.finns det något sätt jag kan märka om det är högvarv eller lågvarv?.
sen så hade förra ägaren drevat om den till ett rätt så litet drev. Borde jag bara dreva om den ?

Postat: 12 mars 2014, 16:46
av Derixx
noaheng skrev:vet tyvärr inte vad för krök det är då jag fick med det när jag köpte derbyn.finns det något sätt jag kan märka om det är högvarv eller lågvarv?.
sen så hade förra ägaren drevat om den till ett rätt så litet drev. Borde jag bara dreva om den ?
Gå ut och kolla exakt vilka drev du har fram och bak(står med siffror på drevet) , ta kort på röret så kanske det gå att se vilket rör det är.

Postat: 12 mars 2014, 16:52
av TheFlyingFin
Högvarv då. Mitt rör är lika om man kommer för sakta i backarna. Men ta kort o kolla för säkerhetsskull.

Postat: 12 mars 2014, 17:16
av noaheng
okej men skulle en ostrypt cdi box hjälpa till då det höjer det möjliga vartalet?

Postat: 12 mars 2014, 17:52
av Derixx
En ostrypt cdi låter dig bara varva mer. Om din original t.ex stryper på
10 000 RPM så låter den ostrypta cdin dig att varva över det, om varv stoppet inte går in så kommer det inte att hjälpa dig i detta fallet.

Postat: 12 mars 2014, 18:55
av noaheng
för det är något som är fel acceln på 2-3-4 är värdelös såvida man växlat i fart med högvarv.

bromsar man lite så är acceln värdelös. eller för stark då jag måste växla ner
.

förresten hur låter en cylinder som skär sig ? eller bluddrar ??

Postat: 12 mars 2014, 19:01
av gilerahjärnan
låter som en standard effektrörs moppe, har det mesta av effekten på höga varv, det är ganska normalt.

Postat: 12 mars 2014, 19:36
av draken
varva till effekten kommer och slira iväg på kopplingen :)

Re: Trimmad Derbi Senda sm extreme 2006

Postat: 13 mars 2014, 08:08
av sweeken
noaheng skrev:Har satt på ett trim krök på min Derbi nu. Och jag är inte helt nöjd med resultatet :/ Toppfarten har blivit mycket bättre och själva acceln när den går i hög varv. Dock så är t.ex acceln uppför en backe mycket sämre.

T.ex åker jag uppp för en backe med 2:an går den i högvarv och rullar på bra
men sen när jag växlar uppåt så ''klarar'' den inte av backen och tappar fart.
Det var inte så här förut. Vad har hänt? och vad kan jag göra åt saken

Mvh Noah

[/img]
Kan vara som med min
Avgasröret har effekt till ca 12000, medans varvstoppet ligger på 10000
Så då blir det att jag inte kan accelerera i uppförsbackarar (har jag uppe farten så går det bra att hålla den)
Så då om jag växlar vid varv stopp åker varvet ner under/precis vid där effekten börjar.

"Går inte att använda effekten"