Väldigt svårstartad, har den stått i 1 timme går det inte att kicka igång den, utan måste rulla (springandes).
När den väl går att starta på kicken rusar den så fruktansvärt på tomgången att man nästan blir rädd. (högst 1 sekund tills den ligger mot varvstoppet)
Ser ut som att det är sprickor runt slangen som går mot luftboxen (precis där det skiftar från slang till luftbox).
Undrar nu, hur är lättast (och billigast) att åtgärda detta? (är dålig på mopeder, så en simpel förklaring hade varit fint!)
Det är sprickor i gummit/slangen som går från förgasaren till luftboxen, precis i "fästet" (eller vad man nu ska kalla det) till luftboxen.
vad kan jag göra åt det?
Problemet är förmodligen tjuvluft, det kommer inte från slangen mellan förgasaren och luftboxen (Byt den iallafall, det ska inte komma in luft där)
Kolla det gilerahjärnan skrev. Felsök även tjuvluft runt cylinderfoten, topplocket, insuget och mebranet, spruta startgas runt dom ställernas så kmr du märka.
Jo förmodligen tjuvluft om slangen har så många sprickor, men har du nyligen plockat bort förgasaren eller om tidigare ägare gjort det skulle jag kolla om trotteln är felmonterad, för varvar den upp till varvstopp låter det som väldigt mycket tjuvluft eller bara en felmonterad trottel ev. för spänd gasvajer
Du säger inte vad du har för Derbi, men här är den slangen till Derbi Senda x-treme/x-race
Får som sagt se igenom imorgon ifall det är tjuvluft någon annanstans, gasvajern gick av i "övre änden", så bytte den för inte sålänge sen, men inte varit nere och pillat i förgasaren (haft moppen i över 1 år nu, detta med tjuvrusningarna är nytt).
Vad skulle ni säga, är felet att det är söndrigt i gummislangen mellan förgasaren och luftboxen?
Får som sagt se igenom imorgon ifall det är tjuvluft någon annanstans, gasvajern gick av i "övre änden", så bytte den för inte sålänge sen, men inte varit nere och pillat i förgasaren (haft moppen i över 1 år nu, detta med tjuvrusningarna är nytt).
Vad skulle ni säga, är felet att det är söndrigt i gummislangen mellan förgasaren och luftboxen?
Har den gått bra efter att du bytt vajern så är det nästan garanterat att den drar tjuvluft, men är det här första uppstarten efter vajerbytet kan det vara den som felar, men köp en burk startgas som andra sagt kostar inte mycket och sen byter du saken som drar tjuvluft bara
Går att laga med silvertejp som freppe sa, men det är lite av en nödlösning. Är det små smala sprickor eller liknande mitt på kan man säkert smälta ihop dom, men är skadan i kanten mot förgasaren/blocket är det inte lika lätt att laga