Sida 1 av 2

Svårstartad ny moppe

Postat: 26 november 2007, 21:00
av felix123
Hej min moppe har gått 50 mil den är helt ny 06 Derbi drd racing
och jag har problem med att starta den

det kan gå på första kicken men då revvar jag me den men den bluddrar till och lägger av efter 1 sek typ , och efter det händer det inget när jag kickar den, jag har testat chokat händer inget heller så jag får rulla i gång den hela tiden. men när den är varm och jag stänger av den så startar den på första alltid :shock: vad är felet



och när jag kör med den kommer jag bara upp i runt 45 oftats högsta jag har komit upp i är 52!! ... och när jag stänger av den om jag har kört ett tag så hör man att det tickar typ rätt fort vet inte vad det är... hjälp!! :!:

Postat: 26 november 2007, 21:42
av Gl3nn
typisk tidbomb:P

Ne hehe de är när de är nytt avlopp som de tickar.
Du sa svaret själv :) det är för att den är kall som den inte går skaplit.
Starta motorn håll o choken o låt den stå en stund 3-4 m är rekomenderat:) sen är de bara att gasa å köra kan vara lite trög i början

Postat: 27 november 2007, 19:08
av Rieju_RRX
Men jag tror att de kan va den nya kolven som är lite seg i nya cyllindrar..Rätta mig om jag har fel då..Men jag har för mig att de var det..

Postat: 27 november 2007, 19:42
av P0JKEN
Den är inte inkörd än fört och främst. Sen visst står den ute i kylan blir den mera svårstartad. :cry:

men som det låter med er så verkar den dra tjuvluft om den ger av ljud vid kickning. Kontrollera så att luftburken sitter och insuget.

Kicka ett flertal gånger tills den blir varm, Vill den inte ge sig testa att spruta in lite startgas i filtret eller förgasarn. Startar den inte då skulle jag kolla kolven och ringarna om den har komp samt membranet.

Men om den är såpass ny tycker jag ni ska kräva en service.
:evil:

Postat: 27 november 2007, 21:21
av Gl3nn
ah kan mycket bra var de som pojken sa:) trim läste lite så jag orkade inte läsa allt:P

Men var får man tag på startgas har länge funderat de men aldrig orkat fråga :D

Postat: 27 november 2007, 22:05
av felix123
det var samma problem i slutet av sommarn så det spela ingen roll med kylan men det konstiga va att jag skruva på luftskruven in och sen ut några varv (kommer inte i håg hur många) och då starta den allitd men sen efter ett tag hände samma problem men det funka inte med luftskruven den här gången..

Postat: 28 november 2007, 07:16
av Gl3nn
du skall inte leka så mycket med luftskruven :)

Postat: 28 november 2007, 07:56
av Norling
gör en service :?: kanske? :wink:

Postat: 2 december 2007, 16:26
av Fredde92
eftersom moppen är helt ny så e det bara att lämna inte den till återförsäljaren och kräva att dom åtgärdar felet. en helt ny moped ska vara felfri, så enkelt e det. och om den inte är det så är det deras ansvar att se till att den blir det, inget mer med det :)
och det här med att du bara får upp den i 45 beror troligtvis på att den inte e inkörd pluss att Derbi brukar ha väldigt små huvudmunstycke orginal. byt upp till ett 70 munstycke så ska du se att den kommer gå mycket bättre sen.


MVH Fredrik

Postat: 2 december 2007, 20:14
av david92
lämna in den på service, så fixar de den, annars har ja ingen aning :?:

Postat: 3 december 2007, 16:18
av Conny_1991
den får fö lite bensin!! byt till ett större munstycke :D

Postat: 3 december 2007, 16:33
av P0JKEN
Haha nej den är ju helt ny och orginal jag skulle inte tro dom har ett munstycke orginal som gör den svårstartad.
Först tycker jag du ska lämna in den berätta vad det är. Men jag skulle gissa att den drar felluft. Eller när du pillat har gett den för mycket luft och cpat förgasar intåällningen. En o bestyckad förgasare gör en moped mera svårstartad. Sen det dära med 45 km. Inte konstigt helt ny du ska köra in den minst 30 mil med varierande gas. När du gjort det kommer du känan den varvar lite till. Gör detta innan du börjar trimma och ändra.
Annars kan det bli dyrt.

Postat: 3 december 2007, 17:37
av Fredde_DrD
min drd racing o6:a otrimmad har vart exat likadan den har skurit 4 ggr och varje gång lagad av verkstad som jag har PTNTAT! jag har köpt 05:ans motor stället... de e något konstigt med derbis nya motorer! :roll:

Postat: 3 december 2007, 18:24
av Strutsen
Min moppe var oxå svårstartad de först ~hundra milen men nu startar den på första kicken
:shock:

Postat: 3 december 2007, 19:27
av Teddyboy
Låter skumt de där med nya Derbi motorna :shock:

Postat: 4 december 2007, 18:28
av bensinskalle
nya moppar svårstartade - ja! då är dom ju inte inkörda och kan bete sig lite konstitt... Man brukar få ställa om förgasaren typ var 25.e mil ibland för att den ska gå bra!!!

har du inte pillat för mkt själv så gäller garantin om moppen är under 1 år, eller om de va 2.....

Nya Derbi har alldeles för små munstycken!!!! då måste man i princip skruva in luftskruven helt o då blir motorn bara krasslig.

Nya Derbi, från 07 tror ja, är anpassade efter nya regler, som säger att moppen bara får gå i 52 km/h!!!!! Tar man en 06 så brukar dom gå 60-65, gjorde min förra x-treme iaf, men nya moppen ja köpte gick knappt 50 =( .....

Ja skulle kolla tändstiftet först av allt, skit på det = de händer konstiga saker, men de passa inte riktigt in på denhär beskrivningen, men de är allti bra att kolla ändå!!!

Hoppas ja sa nåt som hjälper!!!!
mvh krille!!!

Postat: 4 december 2007, 18:34
av Fredde_DrD
derbis nya motorer har knappst för små mnstycken fan de inte många moppar som har 0,62 orginal 8)

Postat: 4 december 2007, 18:39
av Fredde92
Fredde_DrD skrev:derbis nya motorer har knappst för små mnstycken fan de inte många moppar som har 0,62 orginal 8)
jo det har dom faktiskt, tro det eller ej men så e det. dom går mycket bättre om du byter upp till tex 70 munstycke. jag var tvungen att göra det på min för att den skulle gå ordetligt och det var stor skillnad.


MVH Fredrik

Postat: 4 december 2007, 18:41
av bensinskalle
jorå, ja har snackat me en som har erfarenhet av dehär, sitter ju typ 62 munstycke, o de ä ganska litet för 14 mm förgasare, har man 17,5 sitter de 72, också för litet oftast. Min dog på högre varv, så de va bara att byta...
Låter kanske så men de ä lite litet egentligen....

Postat: 4 december 2007, 23:20
av felix123
den är ju inkörd 50 mil och den är en 06 fast köpt 07

Postat: 5 december 2007, 14:07
av bensinskalle
jo men en kolv är normalt färdiginkörd efter 100 mil, cylindern tar ännu längre tid, och en helt ny motorn ska köras in i ca 150-200 mil

Postat: 5 december 2007, 17:18
av Henry
bensinskalle skrev: Nya Derbi, från 07 tror ja, är anpassade efter nya regler, som säger att moppen bara får gå i 52 km/h!!!!! Tar man en 06 så brukar dom gå 60-65, gjorde min förra x-treme iaf, men nya moppen ja köpte gick knappt 50 =( .....


Hha, nej verkligen inte.

Postat: 5 december 2007, 17:21
av bensinskalle
Henry skrev:
bensinskalle skrev: Nya Derbi, från 07 tror ja, är anpassade efter nya regler, som säger att moppen bara får gå i 52 km/h!!!!! Tar man en 06 så brukar dom gå 60-65, gjorde min förra x-treme iaf, men nya moppen ja köpte gick knappt 50 =( .....


Hha, nej verkligen inte.
vad är fel+???

Postat: 5 december 2007, 17:26
av Henry
bensinskalle skrev:
Henry skrev:
bensinskalle skrev: Nya Derbi, från 07 tror ja, är anpassade efter nya regler, som säger att moppen bara får gå i 52 km/h!!!!! Tar man en 06 så brukar dom gå 60-65, gjorde min förra x-treme iaf, men nya moppen ja köpte gick knappt 50 =( .....


Hha, nej verkligen inte.
vad är fel+???


Det kom inga "nya regler som säger att mopeden endast får köra 52 km/h" 2007

Postat: 5 december 2007, 17:28
av bensinskalle
aha, nee de kanske stämmer, men de va inte förrän vid 06 som man började bry sig om de på Derbi, eftersom att alla äldre modeller går snabbare.......

Postat: 5 december 2007, 17:29
av Henry
bensinskalle skrev:aha, nee de kanske stämmer, men de va inte förrän vid 06 som man började bry sig om de på Derbi, eftersom att alla äldre modeller går snabbare.......


Min 06:a går snabbare än både min 05:a och 03:a.

Postat: 5 december 2007, 17:34
av bensinskalle
ja de va ju de ja sa:

07 x-treme går knappt 52, ja känner 3 pers som har 07 och inte en av dom går över 50.
06 x-treme som jag själv har ägt, gick i 60-65 original.

drd pro däremot som kom ut 06, var nerstrypt redan då.

Sen övriga modeller vet ja inte.... Tror att andra drd med nya motorn också är extra slöa.

Postat: 5 december 2007, 17:38
av Henry
bensinskalle skrev:ja de va ju de ja sa:

07 x-treme går knappt 52, ja känner 3 pers som har 07 och inte en av dom går över 50.
06 x-treme som jag själv har ägt, gick i 60-65 original.

drd pro däremot som kom ut 06, var nerstrypt redan då.

Sen övriga modeller vet ja inte.... Tror att andra drd med nya motorn också är extra slöa.

Grabben, drd pro har både Blindtarm och plugg, därför den går slött.

Min polares 07:a går PRECIS likadant som min 06:a, båda med D50B0.

Din går antagligen snabbare pga din moped är annorlunda inställd.

Postat: 5 december 2007, 17:44
av bensinskalle
jag upprepar mig: känner TRE personer som har helt original 07...
men visst, min 06 kanske var annorlunda inställd, den hade kanske en liten turbo nånstans inne i avgassystemet ;P

Postat: 5 december 2007, 17:45
av Henry
bensinskalle skrev:jag upprepar mig: känner TRE personer som har helt original 07...
men visst, min 06 kanske var annorlunda inställd, den hade kanske en liten turbo nånstans inne i avgassystemet ;P

ja men förklara då hur dom mopederna skulle kunna vara olika?


Kolla så alla 4 mopeder är likadant inställda så kommer du tillbaka sen.

Postat: 5 december 2007, 17:48
av bensinskalle
kan ej, äger den inte längre... Men avgassystemet kan ju vara annorlunda utformat eller hur?? De kan sitta en liten plugg precis vart som helst i motorn som inte finns i äldre.....

Postat: 5 december 2007, 17:51
av Henry
bensinskalle skrev:kan ej, äger den inte längre... Men avgassystemet kan ju vara annorlunda utformat eller hur?? De kan sitta en liten plugg precis vart som helst i motorn som inte finns i äldre.....

vart som helst i motorn?


Har använt 07 rör på min 06:a, ingen skillnad.

Postat: 5 december 2007, 17:53
av bensinskalle
hört talas om insugsplugg, förgasarbricka, strypt cdi?? munstycke osv

plugg i insugskanaler osv

Postat: 5 december 2007, 17:59
av Henry
bensinskalle skrev:hört talas om insugsplugg, förgasarbricka, strypt cdi?? munstycke osv

plugg i insugskanaler osv

Nej, det är ingen skillnad mot 06 och 07 prestanda mässigt.

Jag har både meckat och kört båda så jag vet.

Postat: 5 december 2007, 18:24
av bensinskalle
ok då äre så

du har helt rätt