Om jag köpt en moppe, som går i 65-70 och det kommit fram att förra ägaren pluggat ur röret ENDAST pluggat ur röret, resten är original. Då är jag skyldig enligt lag att strypa ner min moped. De flesta poliser osv rekommenderar en att man sätter en hemmagjord plugg i röret. Får jag enligt lag sätta en blackbox istället? Jag menar blackboxen i sig är ju inte olaglig? mopeden är ju besiktad med det röret, så själva rör "modellen" är ju också laglig, bara det att det är avstrypt som är det olagliga. Om jag då stryper mopeden till 50 kmh med hjälp av en blackbox kan ju inte detta vara olagligt? Visst röret är urpluggat men den går ju så fort som den får och jag har strypt den? (förutsatt att jag kör med blackboxen aktiverad och inte blåser förbi en snut i 70 och sedan låter honom testköra moppen och den toppar 50, då fattar han ju) utan jag menar om jag faktiskt kör med blackboxen aktiverad

Och om det nu är olagligt, tror ni polisen hade brytt sig?
Tacksam för svar!
Edit: jag fattar ju att detta inte går om jag hade haft ett olagligt trimrör på, men eftersom att röret faktiskt är besiktgat