Körde utan olja, nu går den konstigt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
acer96
Elmoped

Körde utan olja, nu går den konstigt

Inlägg av acer96 »

Tja. Har en Rieju drac 03a som idag började gå skiiit dåligt.. Jag köpte den för inte längesen alls och förra ägaren sa högt och tydligt att jag INTE behövde blanda olja i bensintanken för att oljetanken satt på. Men idag insåg jag att det gjorde den fan inte alls.. Iallafall när jag köpte den så ''hade'' den olja då enligt ägaren, då hade den la olja i bensintanken. Så den gick bra på första och andra tanken, men tredje tanken idag så går den piss...

Den startar lätt, men hackar/bluddrar som fan, ibland kan den gå lite bättre men då är den fortfarande mycket långsammare, orkar typ inte på 4-5-6s växel. Är det kolven eller vad är det? Tycker det är konstigt att den bluddrar och har sig ifall det är kolven som håller på att pajja... Och ja, jag har fyllt på olja nu..
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Ja har du kört en eller två tankar utan olja har garanterat nåt gått åt helvete. Av med cylindern och se vad som hänt, förmodligen har den skurit men har du svintur kan det bara gå torrt, men högst troligt att minst kolven skurit
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

MisterDT50R skrev:Ja har du kört en eller två tankar utan olja har garanterat nåt gått åt helvete. Av med cylindern och se vad som hänt, förmodligen har den skurit men har du svintur kan det bara gå torrt, men högst troligt att minst kolven skurit
Ja troligen.. Sen han som sålde den, han ljög inte.. Jag har bild på den när jag köpte den och då hade den fan oljetanken på. Nån jävel har gått och ryckt av den!!!! :evil:
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Men eftersom att den startar och fortfarande går, fast dåligt är kolven verkligen skuren då? Den går långsammare och hackar/bluddrar kan inte riktigt höra skillnaden. Kan det inte vara nåt annat?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Skuren... Kärt barn har många namn. Kolven ÄR det som brukar ta stryk först när en tvåtaktare får för lite olja, om man vill kalla det för skuren, nypt, repad, skrot eller något annat så ser kolven lika dålig ut för det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Lyft på hatten (topplocket) och kolla vad som skett. Du sitter på facit! Vi kan inte göra mer än att bara gissa.
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped

Inlägg av Heiska »

Ibland har man tur att moppen fortfarande rullar när den nypt/skärt. Men den går verkligen inte bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Heiska skrev:Ibland har man tur att moppen fortfarande rullar när den nypt/skärt.
Eller otur. Skadorna blir inte direkt mindre av att fortsätta köra...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Okej då vet jag att den fortfarande kan rulla skuren ! Jajemän imon ska jag plocka ner cylindern och se hur det ser ut, förhoppningsvis så lever veven iaf.

Och till g-son, kör gör jag inte, men insåg att oljetanken var borta när jag kom hem, trodde först att det var nåt annat som spökade !
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Värst är om lagerna i veven ger sig. Har du tur är det bara kolven.

Jag hade en polare som lyckades köra torrt i oljetanken och han skickade kolven men veven klarade sig trots ett ganska ordentligt ras.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

bensinskalle skrev:Värst är om lagerna i veven ger sig. Har du tur är det bara kolven.

Jag hade en polare som lyckades köra torrt i oljetanken och han skickade kolven men veven klarade sig trots ett ganska ordentligt ras.
Okej får hålla tummarna. Hann inte kolla idag slutade så jävla sent, förhoppningsvis imon. Hur kollar jag vevlagrena? :P
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Du rör på veven upp och ner, kom ihåg att den ska glappa lite åt sidorna men om den glappar det lilla minsta när du rör den upp och ner så är det bara byta veven tyvärr.

Men vad fan är det för nisse som skruvat av oljetanken... Jävla pundare asså.
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

LinkanTuning skrev:Du rör på veven upp och ner, kom ihåg att den ska glappa lite åt sidorna men om den glappar det lilla minsta när du rör den upp och ner så är det bara byta veven tyvärr.

Men vad fan är det för nisse som skruvat av oljetanken... Jävla pundare asså.
Okej tack då vet jag hur jag ska göra ! Ja dom pundarna gör fan dom konstigaste sakerna, skruvar av min jävla oljetank, helt sjukt..
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Lite offtopic men jag kom på att jag såg att det läckte lite vatten från kylarslangen till membranet som går till cylindern (läckte vid cylindern)

Någon som vet vad det kan bero på ?
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Kolven va det då inte!!!! :evil:
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped

Inlägg av Assarrr »

Jag hade ju "typ" samma problem, det enda jag gjorde var att gå ner i munstycke, värt o testa.
Annars kan du kolla ifall det pyser när du skruvar av korken till kylarvätskan?
Användarens profilbild
Akki
Svårstartad skrothög

Inlägg av Akki »

lägg upp en bild på kolven o cylinderloppet om du giter ;) Låter ju högst troligt att det är därifrån kompet läcker eftersom den går sämre än innan, vilket i mina öron låter som kompläckage. Kan alltid testa och köpa nya kolvringar till o börja med :) Minsta lilla slitage påverkar effekten rejält.
Ta en titt på denna pärla ifall ni är Neoshomos som jag <3

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

Dracfac projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52059
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Assarrr skrev:Jag hade ju "typ" samma problem, det enda jag gjorde var att gå ner i munstycke, värt o testa.
Vad hjälper det att skruva av korken till kylarvätskan om jag får fråga?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

Jönköping skrev:
Assarrr skrev:Jag hade ju "typ" samma problem, det enda jag gjorde var att gå ner i munstycke, värt o testa.
när vatten blir varmt skapas ånga. ångan trycksätter då systemet och det kan pysa när man skruvar av korken ;) men varför det skulle hjälpa förstår jag inte heller
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped

Inlägg av Assarrr »

GurkMarmelad skrev:
Jönköping skrev:
när vatten blir varmt skapas ånga. ångan trycksätter då systemet och det kan pysa när man skruvar av korken ;)
Skulle precis börja skriva, luft i systemet, delvis avgaser etc.
Eller är jag fel på det? :)
Hört att det kan orsaka hackningar, så tänkte bara ta det som förslag.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Ja, det är 1kg övertryck i systemet. Men tveksamt att den skulle gå sämre för det. isf ska den ju gå bra när den är kall?

Om du nu ska öppna locket när den är varm så öppna försiktigt så du inte bränner dig sprutar upp rätt bra
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Tjena. Kan någon förklara varför jag ska skruva upp kylaren när moppen är varm? Förstog inte riktigt. Sen så va kolven och kolvringarna jättefina och bra tryck i kolvringarna. Ska jag leta efter pys om jag öppnar kylaren? Och vad är det då som står fel ifall det pyser?
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped

Inlägg av Assarrr »

acer96 skrev:Tjena. Kan någon förklara varför jag ska skruva upp kylaren när moppen är varm? Förstog inte riktigt. Sen så va kolven och kolvringarna jättefina och bra tryck i kolvringarna. Ska jag leta efter pys om jag öppnar kylaren? Och vad är det då som står fel ifall det pyser?
Skitsamma.
Antingen har jag förtstått fel från första början av han som tipsa mig om hur jag skulle göra. Vilketfall som helst så kan du ju kolla upp med ditt munstycke? Eller stiftet, om den går för fett eller så.
Hade ju samma problem som du och min var inte skuren utan det var munstycket bara. Men kanske inte är det i detta fallet för det kom nu och inte när du köpte den. aja.
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Assarrr skrev:
acer96 skrev:Tjena. Kan någon förklara varför jag ska skruva upp kylaren när moppen är varm? Förstog inte riktigt. Sen så va kolven och kolvringarna jättefina och bra tryck i kolvringarna. Ska jag leta efter pys om jag öppnar kylaren? Och vad är det då som står fel ifall det pyser?
Skitsamma.
Antingen har jag förtstått fel från första början av han som tipsa mig om hur jag skulle göra. Vilketfall som helst så kan du ju kolla upp med ditt munstycke? Eller stiftet, om den går för fett eller så.
Hade ju samma problem som du och min var inte skuren utan det var munstycket bara. Men kanske inte är det i detta fallet för det kom nu och inte när du köpte den. aja.
Asså saken är den att det hände plötsligt en dag. Stiftet är brunt, jag har bara dragen plugg och då satte jag i större munstycke så den gick perfekt. Så det har inget med munstycket att göra det är jag säker på!
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Tjena en liten update. Idag gick moppen inte att köra. Den bluddra/hacka något helt otromlgt igen. Men så har det varit innan och det kan släppa, men somsagt så går moppen mycket långsammare då. Orkar inte upp för en brant backe då. Vafan kan det vara? :'(

Det började hacka igår efter typ 25 min körning och då körde jag bara hem så tänkte inte så mycket på det!
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

Är det ens lite möjligt att det är skit i förgasaren? När den går ena dagen och andra dagen hackar / bluddrar.. Fast när den väl går så går den ju extremt långsamt och kan fortfarande hacka/bluddra ibland..
acer96
Elmoped

Inlägg av acer96 »

min Rieju går precis såhär https://www.youtube.com/watch?v=Xk84NvVyjaU

och för han var det att ljuddämparen var tät eller nåt? hur kollar jag det?
Skriv svar