Tja. Har en Rieju drac 03a som idag började gå skiiit dåligt.. Jag köpte den för inte längesen alls och förra ägaren sa högt och tydligt att jag INTE behövde blanda olja i bensintanken för att oljetanken satt på. Men idag insåg jag att det gjorde den fan inte alls.. Iallafall när jag köpte den så ''hade'' den olja då enligt ägaren, då hade den la olja i bensintanken. Så den gick bra på första och andra tanken, men tredje tanken idag så går den piss...
Den startar lätt, men hackar/bluddrar som fan, ibland kan den gå lite bättre men då är den fortfarande mycket långsammare, orkar typ inte på 4-5-6s växel. Är det kolven eller vad är det? Tycker det är konstigt att den bluddrar och har sig ifall det är kolven som håller på att pajja... Och ja, jag har fyllt på olja nu..
Ja har du kört en eller två tankar utan olja har garanterat nåt gått åt helvete. Av med cylindern och se vad som hänt, förmodligen har den skurit men har du svintur kan det bara gå torrt, men högst troligt att minst kolven skurit
MisterDT50R skrev:Ja har du kört en eller två tankar utan olja har garanterat nåt gått åt helvete. Av med cylindern och se vad som hänt, förmodligen har den skurit men har du svintur kan det bara gå torrt, men högst troligt att minst kolven skurit
Ja troligen.. Sen han som sålde den, han ljög inte.. Jag har bild på den när jag köpte den och då hade den fan oljetanken på. Nån jävel har gått och ryckt av den!!!!
Men eftersom att den startar och fortfarande går, fast dåligt är kolven verkligen skuren då? Den går långsammare och hackar/bluddrar kan inte riktigt höra skillnaden. Kan det inte vara nåt annat?
Skuren... Kärt barn har många namn. Kolven ÄR det som brukar ta stryk först när en tvåtaktare får för lite olja, om man vill kalla det för skuren, nypt, repad, skrot eller något annat så ser kolven lika dålig ut för det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Okej då vet jag att den fortfarande kan rulla skuren ! Jajemän imon ska jag plocka ner cylindern och se hur det ser ut, förhoppningsvis så lever veven iaf.
Och till g-son, kör gör jag inte, men insåg att oljetanken var borta när jag kom hem, trodde först att det var nåt annat som spökade !
Du rör på veven upp och ner, kom ihåg att den ska glappa lite åt sidorna men om den glappar det lilla minsta när du rör den upp och ner så är det bara byta veven tyvärr.
Men vad fan är det för nisse som skruvat av oljetanken... Jävla pundare asså.
LinkanTuning skrev:Du rör på veven upp och ner, kom ihåg att den ska glappa lite åt sidorna men om den glappar det lilla minsta när du rör den upp och ner så är det bara byta veven tyvärr.
Men vad fan är det för nisse som skruvat av oljetanken... Jävla pundare asså.
Okej tack då vet jag hur jag ska göra ! Ja dom pundarna gör fan dom konstigaste sakerna, skruvar av min jävla oljetank, helt sjukt..
Jag hade ju "typ" samma problem, det enda jag gjorde var att gå ner i munstycke, värt o testa.
Annars kan du kolla ifall det pyser när du skruvar av korken till kylarvätskan?
lägg upp en bild på kolven o cylinderloppet om du giter Låter ju högst troligt att det är därifrån kompet läcker eftersom den går sämre än innan, vilket i mina öron låter som kompläckage. Kan alltid testa och köpa nya kolvringar till o börja med Minsta lilla slitage påverkar effekten rejält.
Ta en titt på denna pärla ifall ni är Neoshomos som jag <3
Assarrr skrev:Jag hade ju "typ" samma problem, det enda jag gjorde var att gå ner i munstycke, värt o testa.
Vad hjälper det att skruva av korken till kylarvätskan om jag får fråga?
Assarrr skrev:Jag hade ju "typ" samma problem, det enda jag gjorde var att gå ner i munstycke, värt o testa.
när vatten blir varmt skapas ånga. ångan trycksätter då systemet och det kan pysa när man skruvar av korken men varför det skulle hjälpa förstår jag inte heller
när vatten blir varmt skapas ånga. ångan trycksätter då systemet och det kan pysa när man skruvar av korken
Skulle precis börja skriva, luft i systemet, delvis avgaser etc.
Eller är jag fel på det?
Hört att det kan orsaka hackningar, så tänkte bara ta det som förslag.
Tjena. Kan någon förklara varför jag ska skruva upp kylaren när moppen är varm? Förstog inte riktigt. Sen så va kolven och kolvringarna jättefina och bra tryck i kolvringarna. Ska jag leta efter pys om jag öppnar kylaren? Och vad är det då som står fel ifall det pyser?
acer96 skrev:Tjena. Kan någon förklara varför jag ska skruva upp kylaren när moppen är varm? Förstog inte riktigt. Sen så va kolven och kolvringarna jättefina och bra tryck i kolvringarna. Ska jag leta efter pys om jag öppnar kylaren? Och vad är det då som står fel ifall det pyser?
Skitsamma.
Antingen har jag förtstått fel från första början av han som tipsa mig om hur jag skulle göra. Vilketfall som helst så kan du ju kolla upp med ditt munstycke? Eller stiftet, om den går för fett eller så.
Hade ju samma problem som du och min var inte skuren utan det var munstycket bara. Men kanske inte är det i detta fallet för det kom nu och inte när du köpte den. aja.
acer96 skrev:Tjena. Kan någon förklara varför jag ska skruva upp kylaren när moppen är varm? Förstog inte riktigt. Sen så va kolven och kolvringarna jättefina och bra tryck i kolvringarna. Ska jag leta efter pys om jag öppnar kylaren? Och vad är det då som står fel ifall det pyser?
Skitsamma.
Antingen har jag förtstått fel från första början av han som tipsa mig om hur jag skulle göra. Vilketfall som helst så kan du ju kolla upp med ditt munstycke? Eller stiftet, om den går för fett eller så.
Hade ju samma problem som du och min var inte skuren utan det var munstycket bara. Men kanske inte är det i detta fallet för det kom nu och inte när du köpte den. aja.
Asså saken är den att det hände plötsligt en dag. Stiftet är brunt, jag har bara dragen plugg och då satte jag i större munstycke så den gick perfekt. Så det har inget med munstycket att göra det är jag säker på!
Tjena en liten update. Idag gick moppen inte att köra. Den bluddra/hacka något helt otromlgt igen. Men så har det varit innan och det kan släppa, men somsagt så går moppen mycket långsammare då. Orkar inte upp för en brant backe då. Vafan kan det vara? :'(
Det började hacka igår efter typ 25 min körning och då körde jag bara hem så tänkte inte så mycket på det!
Är det ens lite möjligt att det är skit i förgasaren? När den går ena dagen och andra dagen hackar / bluddrar.. Fast när den väl går så går den ju extremt långsamt och kan fortfarande hacka/bluddra ibland..