Sida 1 av 1

Derbi Senda som inte startar

Postat: 3 mars 2014, 15:06
av bengan98
Hej

Jag har en Derbi Senda Extrem som inte vill starta
Den har fin blå gnista och den får bensin.
jag har gjort rent förgasaren men den vill inte starta Den har vart svårstartad när den var kall förut men startat fint varm. men nu vill den inte alls.
Snälla hjälp en förtvivlad kille :(

Postat: 3 mars 2014, 15:11
av TheFlyingFin
Har du komp? Får den för mycket bensin? Får den för lite? Sitter tändstiftet tillräckligt hårt? De kan du börja med o kolla :) får den för mycket blir stiftet dyblött efter några kickar, och får den för lite är det torrt efter samma procedur.
om stiftet är löst märker du nog, spänn så hårt du kan med handen, och sen ett extra knyck med polygripen (heter det så på korrekt svenska eller är jag på fel verktyg? XD)

Börja med det och återkom sedan :D

Postat: 4 mars 2014, 16:12
av bengan98
Hej

Stiftet blir blött efter några kickar

Postat: 4 mars 2014, 16:25
av TheFlyingFin
bengan98 skrev:Hej

Stiftet blir blött efter några kickar
Är det tungt att kicka? Nått motstånd alls? Ifall inte så har du inget komp, och då är den jättesvår att starta. Kan du pröva springa igång den? Sätt i 4:an eller 5:an och spring med den så borde den nog starta.

Postat: 8 mars 2014, 10:35
av bengan98
När den stratade sist då gick den kanon kan det då vara dåligt komp i den
Den har ju alltid startat varm.

Postat: 8 mars 2014, 13:34
av CaToXXo
Blås rent stiftet så att det är helt torrt, sätt i det och ut och rullstarta den på 2an i en nerförsbacke.

Har du normalt motstånd i kicken?

Postat: 11 mars 2014, 19:41
av bengan98
Nu börjar jag bli less
jag har gnista det kommer bensin och det finns komp
har rullat den som en stolle men inte vill skiten starta
VAD ÄR DET FÖR FEL!!!
Även om den får för mycket bensin så bör den väl starta när man rullar den

Postat: 11 mars 2014, 19:42
av daniel.sjöman
hänt mig förut att gnistan är fin när den är loss, men under kompression så är det ingen gnista alls... byt stift!

Postat: 11 mars 2014, 20:05
av Jacke07
Lite dumt kanske men du har inte glömt att vrida om nyckeln?

Postat: 11 mars 2014, 20:23
av Derixx
Tror att det kan vara tändstiftet. Min kompis hade samma problem, han kollade så att tändstiftet hade knista och det hade det men den startade ändå inte. Så han köpte ett nytt bara för att testa och då funkade det utmärkt.

Postat: 11 mars 2014, 21:33
av tacopaj
Det några här säger att dom bytte tändstift och sedan funkade det utmärkt, det behöver inte alls vara det verkliga problemet, det kan ha varit så att deras mopeder har surat ner sig när dom har försökt att starta, sedan har dom skruvat ur tändstiftet och överflödig bensinånga har dunstat ur under tiden :P nytt stift skadar dock inte ;)

Postat: 13 mars 2014, 12:03
av Moseby
Hur gick det?

har nämligen samma problem och vet inte vad jag ska göra!

Tack

Postat: 13 mars 2014, 15:28
av TheFlyingFin
Moseby skrev:Hur gick det?

har nämligen samma problem och vet inte vad jag ska göra!

Tack
att byta stift är alltid en lösning som kank funkka, fasätn det ser perfekt ut med det gammla stiftet. Hänt mig både en och två gånger.

Postat: 13 mars 2014, 15:47
av Moseby
TheFlyingFin skrev:
Moseby skrev:Hur gick det?

har nämligen samma problem och vet inte vad jag ska göra!

Tack
att byta stift är alltid en lösning som kank funkka, fasätn det ser perfekt ut med det gammla stiftet. Hänt mig både en och två gånger.

Titta gärna in och kolla på min tråd, finns i samma sektion.
Helt nytt stift, ingenting fungerar.

Postat: 15 mars 2014, 11:17
av bengan98
Hej alla glada

har bytt till ett nytt stift som oxå är "varmare" samtidigt så bytte jag all bensin till nytt som är blandad med mycket bättre olja
detta är tips från en mc rep
men inte hjäpte detta
cdi boxen kan tydligen vara kass men ändå lämna en gnista dock en mindre som inte räcker till tändning
har någon erfarenhet av detta