Sökprograms hjälp

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

Sökprograms hjälp

Inlägg av John Westerlund »

Tja!
Håller på o bygger om lite i verkstan o ska göra om en liten del till ett lager. Har fått tag på 25 stora och rejäla köttlådor att ha alla delar o grejjer i men då kan de lätt bli kaos o oreda... SÅ jag tänkte höra med er om ni vet av nåt datorprogram som man kan lägga in alla delar i och sen på datorn söka efter i vilken av lådorna grejjen man vill ha ligger i. Typ som en bildelsdatabas.

T.ex om jag ska ha en cylinderfotspackning till en AM6 motor så kan jag bara söka på ''Cylinderfotspackning AM6'' och så hittar programmet i vilken låda packningen ligger typ Nr 14 Rad 3 Hylla 4

Nån som vet om nåt sånt program..? :D
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Ett vanligt worddokument skulle funka om du orkar lägga tid på de.
Bara och skriva allting så som du vill sedan söker du i dokumentet. Skriv vad som är i varje hylla o låda. Sedan sparar du dokumentet, när du vill ha något från en hylla/låda så öppnar du dokumentet och trycker ctrl+b och skriver vad du letar efter.
Senast redigerad av MrAndersson den 26 februari 2014, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Tror ett excel dokument blir ännu bättre, då du får ett riktigt rutnät tex.

---------------A---------B-------C
Cylindrar----50cc------70cc----80cc

Skruv--------m3--------m6-----m8

Ja du vet hur ett excel ser ut med bokstäverna där uppe och så :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

MisterDT50R skrev:Tror ett excel dokument blir ännu bättre, då du får ett riktigt rutnät tex.

---------------A---------B-------C
Cylindrar----50cc------70cc----80cc

Skruv--------m3--------m6-----m8

Ja du vet hur ett excel ser ut med bokstäverna där uppe och så :)

Absolut tänkte också på detta, men är osäker på om man kan söka i excel? Om det fungerar så tycker jag absolut att excel är bättre!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

MrAndersson skrev:Ett vanligt worddokument skulle funka om du orkar lägga tid på de.
Bara och skriva allting så som du vill sedan söker du i dokumentet. Skriv vad som är i varje hylla o låda. Sedan sparar du dokumentet, när du vill ha något från en hylla/låda så öppnar du dokumentet och trycker ctrl+b och skriver vad du letar efter.
Jo jag tänkte oxå på de men de blir lite för simpelt :wink: Skulle ju va fräckt om man skulle ha som t.ex Biltema har. Att man söker på ''Banjobult M8'' o så kommer de fram ALLT som har me Banjobult M8 o göra :P sen så ska de ju va bild på allt oxå så de kanske kommer bli ett ganska stort dokument me nåt på säkert 1000 bilder + text Dx Men ska forska lite i de :)
Som sagt om de e nån som vet så låt gärna mig oxå veta :D
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Du kan ju köra det de kör på hela Volvo, Maximo ;) Väldigt komplext haha o några onödiga funktioner ;)

Men jag hade kört på Excel!
Kan eventuellt hjälpa dig med en Excel mall (så du bara kan mata in i) om du vill ha lite hjälp :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

TheGrimReaper skrev:Du kan ju köra det de kör på hela Volvo, Maximo ;) Väldigt komplext haha o några onödiga funktioner ;)

Men jag hade kört på Excel!
Kan eventuellt hjälpa dig med en Excel mall (så du bara kan mata in i) om du vill ha lite hjälp :)
Haha komplext o onödiga funktioner, de va precis nått sånt ja leta efter :D Men ja tror de va liiite för avancerade grejjer, ja menar de ska ju bara hålla reda på vilka saker ja har i vilka lådor... :P
Men om du int har nånting annat jätteviktigt så kan du nog få göra en sån mall åt mig, ty datorer är int riktigt mina kompisar xD Det skulle uppskattas :)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

http://speedy.sh/zaGUF/TGRLager.xlsm

Tryck på "Ladda ned: TGRLager.xlsm" för att lada ner filen! :)

Ska fylla sitt syfte ;) La till lite extra kolumner om du vill lägga till något! :)
Tror inte jag har missat något nödvändigt? :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

TheGrimReaper skrev:http://speedy.sh/zaGUF/TGRLager.xlsm

Tryck på "Ladda ned: TGRLager.xlsm" för att lada ner filen! :)

Ska fylla sitt syfte ;) La till lite extra kolumner om du vill lägga till något! :)
Tror inte jag har missat något nödvändigt? :)
Tusen tack! Dehär kommer bli skithäftigt :D
Men ja undrar... Om man ha skrivi typ AM6 Cylinder 50cc o sen på nästa rad AM6 Cylinder 70cc men sen köper man en till cylinder: en 50cc Sport.
Då måst man ju kläm in den mellan dom två andra cylindrarna. Hur gör man de? De går int o välja den andra cylindern o trycka på Enter för då byter man bara rad :/
Användarens profilbild
John Westerlund
Elmoped

Nån som vet?
Skriv svar