Sida 1 av 1
Vevlagrena rasa
Postat: 17 februari 2014, 19:06
av battis333
Hejsan.
Min moped började gå dåligt förra året och de fortsatte tills den slutade att starta, trodde då att det var cylindern och kolven men det var inte fallet.
Så jag bestämde mig för att starta skiten så jag kickade kanske 20 ggr och då startade den. Den var igång kanske 20 sekunder innan den dog. Så jag öppnade cylindern igen och märkte att jag inte kunde trycka ner eller dra upp vev staken utan att ta i ganska mycket men inte heller då kunde jag rubba den speciellt mycket.
Hur stor chans är det att själva axeln har tagit stor skada av detta?
För det hade vart en stor underlättnad om jag bara behöver byta lager

Postat: 17 februari 2014, 19:18
av Rexxy
Att byta vevstakslager gör inte vem som helst. Blir nog billigare i ditt fall att köpa ett helt nytt vevparti.
Postat: 17 februari 2014, 19:37
av MrAndersson
Rexxy skrev:Att byta vevstakslager gör inte vem som helst. Blir nog billigare i ditt fall att köpa ett helt nytt vevparti.
Tror han syftar på ramlager! Brukar vara ramlagret de syftar på när de säger vevlager!
Postat: 17 februari 2014, 19:40
av Rexxy
Misstänkte det, men jag svarade utifrån vad han skrev.

Postat: 17 februari 2014, 20:15
av bensinskalle
Om ramlagrena rasat är dock chansen mycket stor att även vevlagrena gått. Har ramlagrena bara kärvat ihop lite är det dock mindre risk
Postat: 17 februari 2014, 20:18
av battis333
Jag menade ramlagrena, sorry :p
Men själva vev staken är i bra skick men kan knappt snurra på veven :/
Postat: 17 februari 2014, 21:14
av battis333
bensinskalle skrev:Om ramlagrena rasat är dock chansen mycket stor att även vevlagrena gått. Har ramlagrena bara kärvat ihop lite är det dock mindre risk
betyder det att axeln inte borde vara skadad? För den sitter riktigt hårt alltså.
Postat: 17 februari 2014, 21:28
av TheFlyingFin
battis333 skrev:bensinskalle skrev:Om ramlagrena rasat är dock chansen mycket stor att även vevlagrena gått. Har ramlagrena bara kärvat ihop lite är det dock mindre risk
betyder det att axeln inte borde vara skadad? För den sitter riktigt hårt alltså.
tror du får öppna upp o kolla. Lager är rätt luriga emellanåt. Låter inte som om de rasat helt, du skulle troligen ha kulorna uppe i cylindern i såfall.
Postat: 17 februari 2014, 21:34
av G-son
TheFlyingFin skrev:tror du får öppna upp o kolla. Lager är rätt luriga emellanåt. Låter inte som om de rasat helt, du skulle troligen ha kulorna uppe i cylindern i såfall.
Kulorna kan vanligtvis inte komma nånstans, dom är ju betydligt större än mellanrummet mellan vev och block. Däremot kan småbitar av kulhållaren hamna på andra ställen med ömtåliga grejer om man har otur.
Du har helt rätt i att man får riva motorn och kolla grejerna. Oftast överlever veven ramlagerras, men alla regler har sina undantag.
Postat: 17 februari 2014, 22:20
av battis333
G-son skrev:TheFlyingFin skrev:tror du får öppna upp o kolla. Lager är rätt luriga emellanåt. Låter inte som om de rasat helt, du skulle troligen ha kulorna uppe i cylindern i såfall.
Kulorna kan vanligtvis inte komma nånstans, dom är ju betydligt större än mellanrummet mellan vev och block. Däremot kan småbitar av kulhållaren hamna på andra ställen med ömtåliga grejer om man har otur.
Du har helt rätt i att man får riva motorn och kolla grejerna. Oftast överlever veven ramlagerras, men alla regler har sina undantag.
Att jag måste öppna upp visste jag redan men ville få lite info innan så jag inte flyger genom taket när jag öppnar den

Men tack för hjälpen grabbar

Postat: 17 februari 2014, 22:22
av trodbuske
kullagrena kan trilla ut ibland, i mitt ena ramlager så hade 3 st kulor kommit ut i vevhuset:(
Postat: 17 februari 2014, 23:00
av Andreas Anderberg
är det svårt att byta kullager? Om man inte har någon större kunskap om mopeder?
Postat: 18 februari 2014, 00:53
av Persson97
Andreas Anderberg skrev:är det svårt att byta kullager? Om man inte har någon större kunskap om mopeder?
nja, finns många guider hur du ska gå till väga så kika lite på det först och främst om du är osäker!