Dra V-ringen Aprilia

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
filipsjödin
Elmoped

Dra V-ringen Aprilia

Inlägg av filipsjödin »

Tjena! :)
Detta är min första tråd på twostroke men har en väldigt snabb fråga:
- jag tänkte dra v-ringen på min Aprilia Sr50 Factory '07 och undrar om det är något speciellt jag ska tänka på när jag tar bort ringen? Vet någon på ett ungefär vad den kommer maxa?
Finns det någon nackdel med att jag drar ringen?
Uppskattas med ett snabbt svar

Filip
Nixxen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nixxen »

http://www.youtube.com/watch?v=GK0RisTjKc4
(Här är en guide på hur du gör)

Den kommer väll kanske att "maxa" 60-65.
Åh Lilla Boone!
MrCurop
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrCurop »

Nackdelen är väll att du tappar lite axx
Jonaskarlsson
Elmoped

Inlägg av Jonaskarlsson »

Det får bättre topp men sämre axx
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Största nackdelen är väl att det räknas som trim. 8)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Är det direktinsprut på den?
Så lär du behöva strypa av ECU boxen annars blir bensin och oljeblandningen felaktig..

Men är det förgasare på den så behöver du inte alls tänka på något :)

Saker du ska tänka på är att inte tappa bort skruvarna om du nu vill sätta tillbaka den :lol:
Men för övrigt så finns det två variator ringar på dessa.. ialla fall på vad min gjorde på ^^
Först har du en vid drivremmen så loss med drivremmen och ta loss ringen, sedan har du en bakom vikthuset som du skruvar bort antingen med en hylsnyckel eller skruvmejsel eller annan beroende på vad det är för skalle på! :)

Nackdel är inte så stort vad jag kommer på..
På min Aprilia bättrades accet lite grann men även toppfart höjdes,

Skulle gissa på att den toppar 60 kanske :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Är det ens logiskt att accelerationen skulle försämras av att man tar bort variatorringen??
Ringen begränsar ju bara utväxlingen så att moppen aldrig når toppväxel, accelerationen upp till 45 borde fortfarande vara densamma förutom att toppfarten är högre.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
filipsjödin
Elmoped

Inlägg av filipsjödin »

Tack för svaren! :)
Min moppe går redan upp i 57 km/h otrimmat, har hört att den kan nå upp till 80-90, i och med att detta är en aprilia osv. Är detta sant?
Kan man lämna in den isåfall till en mopedverkstad och be dem dra v-ringen till mig eftersom det låter knepigt med att strypa ECU:n?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

filipsjödin skrev:Tack för svaren! :)
Min moppe går redan upp i 57 km/h otrimmat, har hört att den kan nå upp till 80-90, i och med att detta är en aprilia osv. Är detta sant?
Kan man lämna in den isåfall till en mopedverkstad och be dem dra v-ringen till mig eftersom det låter knepigt med att strypa ECU:n?
Mycket möjligt.
När jag drog v ringen på min aprilia så ökade toppfarten ganska mycket.. tror dock att min redan är gameboy trimmad!

lämna in den hos någon aprilia återförsäljare eller något så kanske dem kan fixa det för en slant :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
filipsjödin
Elmoped

Inlägg av filipsjödin »

Så lär du behöva strypa av ECU boxen annars blir bensin och oljeblandningen felaktig..
Vet du hur man stryper ECU:n? Är detta krångligt/svårt?
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

filipsjödin skrev:
Du behöver inte strypa av ECU:n för att köra med dragen V-ring. V-ringen påverkar inte oljeblandningen ett dugg, det enda den gör är att variatorn får lägre utväxling, vilket resulterar i lägre toppfart.

Har dragit ett par vringar på Sr50:s med direktinsprut och de går klart bättre en de flesta andra moppar med dragen V-ring, de hängde nästan på min urpluggade Rieju.
Senast redigerad av Agge0102 den 6 februari 2014, 21:19, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014

Inlägg av Voltfax »

-ReM- skrev:Är det ens logiskt att accelerationen skulle försämras av att man tar bort variatorringen??
Ringen begränsar ju bara utväxlingen så att moppen aldrig når toppväxel, accelerationen upp till 45 borde fortfarande vara densamma förutom att toppfarten är högre.
tänkte så också men då fick jag tillbaka något att man skulle gämföra det med tyngre drev eller vad det lättare drev
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km

vinnare av brodalen styling tävling 2014

5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598

facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
TriqnTPH
Elmoped

Inlägg av TriqnTPH »

Jag tycker att det är värt att dra v-ringen, för att moppen mår bättre utavdet och att du får mer fart på hojjen du kommer maxa minst 60-65! :)
Piaggio Typhoon! (Y)

Polini - ForRace 70cc
Keihin - förgasare (PWK) 33mm
Stage6 - Luftfilter Racing Dubbell
Malossi - Koppling 107mm
Yasuni - Avgassystem Carrera 20
& Lite smått och gott
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Voltfax skrev:
-ReM- skrev:Är det ens logiskt att accelerationen skulle försämras av att man tar bort variatorringen??
tänkte så också men då fick jag tillbaka något att man skulle gämföra det med tyngre drev eller vad det lättare drev
Ja absolut, jag är helt med på att tiden till toppfart blir längre, och även att den accar långsammare och långsammare ju snabbare det går. Dels så ökar ju växeln men också luftmotståndet.
Dock borde det vara exakt samma accelerationstid från 0-45 som innan, variatorringen stryper ju ingenting när du kör under 45 liksom.
Låter skumt för mig, kan inte riktigt förstå den logiken haha ;)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

filipsjödin skrev:
Gameboytrim!

http://www.blocket.se/stockholm/Gameboy ... 704613.htm
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

-ReM- skrev:
Voltfax skrev:
Ja absolut, jag är helt med på att tiden till toppfart blir längre, och även att den accar långsammare och långsammare ju snabbare det går. Dels så ökar ju växeln men också luftmotståndet.
Dock borde det vara exakt samma accelerationstid från 0-45 som innan, variatorringen stryper ju ingenting när du kör under 45 liksom.
Låter skumt för mig, kan inte riktigt förstå den logiken haha ;)
Tänker samma som dej, det är ju samma sak upp till att v-ringen stryper?
:roll:
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
mekaniskt
Elmoped

Inlägg av mekaniskt »

Känner du för det kan du nog skruva upp oljeblandningen själv, du bör ha piaggiomotorn. Det var bara morini motorerna som har elektrisk pump och i Europa fanns dom bara från 00-03. Dessutom får du inte mer oljeinblandning i en sån när du stryper av den heller.
Trivs bäst i garaget
Skriv svar