Sida 1 av 1

Derbi Senda xtreme dog och startar inte

Postat: 29 januari 2014, 17:02
av hempyyy
Var ute och körde igår när moppen bara dog helt plötsligt. I samband med detta märkte jag också att blinkersen inte fungerade och att mätarn inte lös upp längre. Jag försökte kicka den och fick nästan igång den en gång, framlyset lös upp och så men efter det var den stendöd så jag puttade hem den.

Kollade först soppan och tankade fullt, sen kollade jag stiftet och det fick gnista men det kändes lite torrt, hursomhelst så testade jag och kicka igen och då hände samma sak att den var på gränsen att starta men efter det helt död. Jag laddade också batteriet men utan resultat.

Det var första gången jag körde moppen så jag vet inte om det har varit liknande problem med den innan. Snubben jag köpte den av hävdade att den var absolut helt opillad på men det sitter kontakter under sadeln och det är bytta slangklämmor på några ställen så det är en lögn. Märkte också att det var en stor spricka i slangen till EGRen men det kan väl inte ha något med saken att göra? Moppen är en Derbi Senda Xtreme r 08
Pratade med farsan och han tyckte det verkade som att den fick för lite soppa eller att det har hänt nåt med elen. Har tänkt att kolla förgasaren imorn, men vad tror ni det kan bero på?

Postat: 29 januari 2014, 17:11
av Speedway
Kolla allt det vanliga ! Förgasare, bensin, har du bensin i tanken ?, gör rent alla munstycken M.M !

Postat: 29 januari 2014, 17:16
av hempyyy
Speedway skrev:Kolla allt det vanliga ! Förgasare, bensin, har du bensin i tanken ?, gör rent alla munstycken M.M !
Bensin har jag men det blir att kolla över förgasaren imorn.

Postat: 29 januari 2014, 18:30
av Derixx
Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)

Postat: 29 januari 2014, 18:47
av hempyyy
Derixx skrev:Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
antar att du inte läste allt för jag skrev att jag hade kollat över stiftet :wink:

Postat: 29 januari 2014, 18:54
av Derixx
hempyyy skrev:
Derixx skrev:Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
antar att du inte läste allt för jag skrev att jag hade kollat över stiftet :wink:
Läste de men menade att du kunde testa och byte, de är ju inte särkskilt dyra :p

Postat: 29 januari 2014, 19:05
av hempyyy
Derixx skrev:
hempyyy skrev:
Derixx skrev:Kolla tändstiftet också, min kompis hade ett liknande problem med sin speedfight och då var tändstiftet boven :)
antar att du inte läste allt för jag skrev att jag hade kollat över stiftet :wink:
Läste de men menade att du kunde testa och byte, de är ju inte särkskilt dyra :p
aha jo kan prova att byta ut stiftet till ett nytt.

Postat: 30 januari 2014, 14:35
av viktorpers
Min vart så och det var då skit i förgasarn. Det sitter ett litet filter i öppningen från tanken där man sätter på soppapumpen som hade ramlat in i tanken så all skit åkte rätt ner i förgasaren.

Postat: 30 januari 2014, 21:16
av hempyyy
Förgasaren är nu genomgången och bytt stiftet till ett nytt men den startar fortfarande inte? :?

Postat: 30 januari 2014, 21:35
av LinkanTuning
hempyyy skrev:Förgasaren är nu genomgången och bytt stiftet till ett nytt men den startar fortfarande inte? :?
Inte helt omöjligt att det klassiska skett (skuren) jag skulle kolla igenom cylindern om jag var du.

Postat: 30 januari 2014, 21:37
av LinkanTuning
Kan dock inte svara varför mätaren och blinkersarna dog.

Postat: 30 januari 2014, 21:49
av Speedway
Kontakterna kan glappa så att du bara får gnista ibland !

Postat: 30 januari 2014, 21:52
av LinkanTuning
Speedway skrev:Kontakterna kan glappa så att du bara får gnista ibland !
Ja det är ju mycket troligt att det är jordfel/glapp

Postat: 30 januari 2014, 22:06
av Jonaskarlsson
Säkring som har pajat?

Postat: 31 januari 2014, 18:19
av hempyyy
LinkanTuning skrev:
hempyyy skrev:Förgasaren är nu genomgången och bytt stiftet till ett nytt men den startar fortfarande inte? :?
Inte helt omöjligt att det klassiska skett (skuren) jag skulle kolla igenom cylindern om jag var du.
den är inte skuren har kollat.

Postat: 31 januari 2014, 18:28
av hempyyy
Har testat idag med startgas och lite annat men fortfarande inget resultat så det måste vara elen. Säkringen har inte gått.
Vart ska man börja kolla efter fel i elen? Är det värt att testa att byta cdi?

Postat: 31 januari 2014, 18:43
av LinkanTuning
hempyyy skrev:Har testat idag med startgas och lite annat men fortfarande inget resultat så det måste vara elen. Säkringen har inte gått.
Vart ska man börja kolla efter fel i elen? Är det värt att testa att byta cdi?
Nja börja med att kolla jordningarna. Om inte det funkar skulle jag kolla om det finns något glapp i elsystemet, men om du tycker att allt ser ok så kan du testa med cdi boxen, detta avgör du själv.

Postat: 1 februari 2014, 20:06
av hempyyy
Hittade problemet idag, membranet hade gått av.
Beställde Parmakit membran från twostroke, kan jag fövänta mig nån effektökning av dom?

Postat: 1 februari 2014, 20:46
av LinkanTuning
hempyyy skrev:Hittade problemet idag, membranet hade gått av.
Beställde Parmakit membran från twostroke, kan jag fövänta mig nån effektökning av dom?
Vet inte hur det ser ut men trimmembran ger en effekthöjning på väldigt trimmade mopeder men på t.ex. En urpluggad moppe ger den knappt någon märkbar effekthöjning, kanske lite snabbare gasrespons bara.

Postat: 3 februari 2014, 13:10
av CaToXXo
hempyyy skrev:Hittade problemet idag, membranet hade gått av.
Beställde Parmakit membran från twostroke, kan jag fövänta mig nån effektökning av dom?
Inte om du kör original.
Jag kör med portad 70cc, 24mm förgasare etc, och jag märkte knappt någon skillnad alls när jag bytte till ett Polini Evo-membran. bara ett annat ljud.