Avgasröret passar inte efter cylinderbyte

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
hampasragnar
Elmoped

Avgasröret passar inte efter cylinderbyte

Inlägg av hampasragnar »

Hej,

Jag har just totalrenoverat minarellimotorn på min Yamaha Neos från 2002. När motorn renoverades bytte jag ut originalcylindern mot en Stage6 Alu 50cc - Minarelli AC. När jag nu skall montera på avgasröret (NARAKU Traffic), vilket passade bra med den gamla cylindern, så passar det nu inte alls väl längre.

Fästet mot avgasporten på cylindern har inte samma lutning som avgasrörsfästet så trots att jag monterat en avgaspackning (metallring) så är glipan så pass stor att det läcker avgaser emellan avgasporten och avgasrörsfästet. Se bild 3, glappet är markerat i rött.

Sedan passar inte heller avgasröret väl vid fästena på motorblocket. De fattas ca 5-10 mm för att hålen på avgasröretsfästet och de i motorblocket skall passa överens. Se bild 1 & 2, fästena i motorblocket är markerade i rött och de i avgasröret i svart.

Bild

Jag kan bända (får ta i) överhålet på avgasröret så att det passar med det övre på motorblocket och då skruva fast det. Dock kan jag inte få de undre hålen att överensstämma alls.

Skall de va så här stor skillnad mellan cylindrarna att inte avgasröret alls passar, känns konstigt...?

Tips önskas på vad jag kan göra

Tacksam för hjälp

Mvh

Hampus
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Jag skulle fila up hålen som fäster röret vid hjulet så dom blir avlånga!
Helt Räser
hampasragnar
Elmoped

Inlägg av hampasragnar »

AndreWidestedt skrev:Jag skulle fila up hålen som fäster röret vid hjulet så dom blir avlånga!
Ok de skulle kunna ev kunna funka... skall kolla på detta. Tror dock det kan bli lite trixit på det undre fästet då den har en bussning likt bilden: http://www.google.se/url?sa=i&source=im ... 2871317367

Klart värt ett försök dock.

Angående fästet mot cylindern - kan de vara värt att fila på cylinderfästet så att lutningen bättre passar mot avgasrörets fäste eller bör jag försöka värma och bända avgasröretsfästet?

/H
Användarens profilbild
AndreWidestedt

hampasragnar skrev:
AndreWidestedt skrev:Jag skulle fila up hålen som fäster röret vid hjulet så dom blir avlånga!
Ok de skulle kunna ev kunna funka... skall kolla på detta. Tror dock det kan bli lite trixit på det undre fästet då den har en bussning likt bilden: http://www.google.se/url?sa=i&source=im ... 2871317367

Klart värt ett försök dock.

Angående fästet mot cylindern - kan de vara värt att fila på cylinderfästet så att lutningen bättre passar mot avgasrörets fäste eller bör jag försöka värma och bända avgasröretsfästet?

/H
Ändra inte vid cylindern!

Angånge bussningen skulle jag bara slipa bort den och använda brickor istället :)
Helt Räser
hampasragnar
Elmoped

Inlägg av hampasragnar »

Ok det låter vettigt!

Hur skall jag få avgasröret att inte läcka vid inloppet/utloppet cylinder då? Finns det någon tjockare packning eller tätning i stål alt värmetåligt gummi man kan använda för att täta de läckande avgaserna? Får ju inte ut allt av avgasröret som det är nu samt att det låter en hel del.

/H
Användarens profilbild
AndreWidestedt

hampasragnar skrev:Ok det låter vettigt!

Hur skall jag få avgasröret att inte läcka vid inloppet/utloppet cylinder då? Finns det någon tjockare packning eller tätning i stål alt värmetåligt gummi man kan använda för att täta de läckande avgaserna? Får ju inte ut allt av avgasröret som det är nu samt att det låter en hel del.

/H
Jag tänkte att när du slipar till hålet så får du en annan vinkel på röret också, då borde det sluta tätt om du slipar rätt!
Helt Räser
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

sätt fast röret i cylindern först så det är tätt där sen borrar du egna hål för att fästa den där bak. alltså att du borrar nya hål i plattan så dom motsvarar fästena i blocket.
hampasragnar
Elmoped

Inlägg av hampasragnar »

RammeA skrev:sätt fast röret i cylindern först så det är tätt där sen borrar du egna hål för att fästa den där bak. alltså att du borrar nya hål i plattan så dom motsvarar fästena i blocket.
Problemet är att även om jag fräser ur hålen och fäster avgasröret vid däcket så är det en annan vinkel på avgasporten på cylindern gentemot avgasrörets motpunkt. Den är inte stor, kanske 5 grader, men tillräckligt för att det läcker ut avgaser och muller.

Kan man värma upp kröken på röret och försöka böja den ytterst lite för att få rätt vinkel?
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

hampasragnar skrev:
RammeA skrev:sätt fast röret i cylindern först så det är tätt där sen borrar du egna hål för att fästa den där bak. alltså att du borrar nya hål i plattan så dom motsvarar fästena i blocket.
Problemet är att även om jag fräser ur hålen och fäster avgasröret vid däcket så är det en annan vinkel på avgasporten på cylindern gentemot avgasrörets motpunkt. Den är inte stor, kanske 5 grader, men tillräckligt för att det läcker ut avgaser och muller.

Kan man värma upp kröken på röret och försöka böja den ytterst lite för att få rätt vinkel?
ja det går men då måste du värma den jätte mycket :roll:
hampasragnar
Elmoped

Inlägg av hampasragnar »

Geni! Tack för hjälpen, alltid bra att bolla lite fram och tillbaka. Blir att ta fram brännaren och värma på ordentligt för att sen bara böja till nån/några millimeter så får vi hoppas på det bästa:-)

/H
monarped
Elmoped

Inlägg av monarped »

snita me vinkelslipen ,böj till det o skruva fast det.
ta sedan bort det o vänd dej till nån som kan svettsa snygt
Skriv svar