Tjena! som "många" kanske redan vet så ska jag sänka moppen fram och bak, bak har jag en liten fundering hur jag kan göra men det största problemet är hur man sänker fram, har "sänkt" den "max" fram, alltså så att gaffelbenen tar i styret, men jag ska sänka den mer, så då är frågan:
*kan man kapa gaffelbenen fram utan att jag måste tänka på något?
*tar gärna emot emot ifall nu har några andra funderingar om att sänka den BAK.
MVH
Senast redigerad av gilerahjärnan den 11 januari 2014, 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Många gånger har ju gaffelbenen gängor etc. i ändarna för att allt ska gå montera ihop, det går inte bara fimpa änden utan att ta hänsyn till sådant.
Det kan gå korta fjädrarna i gaffeln istället, så den sjunker ihop mer. Men det kan ge en del problem med funktionen, lär nog gå åt en del experimenterande om det ska fungera bra vid körning.
Vad handlar det om för moped och vad är syftet med sänkningen?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Många gånger har ju gaffelbenen gängor etc. i ändarna för att allt ska gå montera ihop, det går inte bara fimpa änden utan att ta hänsyn till sådant.
Det kan gå korta fjädrarna i gaffeln istället, så den sjunker ihop mer. Men det kan ge en del problem med funktionen, lär nog gå åt en del experimenterande om det ska fungera bra vid körning.
Vad handlar det om för moped och vad är syftet med sänkningen?
det är en gilera smt, med standard paioli gaffel, syftet är att den blir snyggare enligt mig
gilerahjärnan skrev:Tjena! som "många" kanske redan vet så ska jag sänka moppen fram och bak, bak har jag en liten fundering hur jag kan göra men det största problemet är hur man sänker fram, har "sänkt" den "max" fram, alltså så att gaffelbenen tar i styret, men jag ska sänka den mer, så då är frågan:
MVH
det bästa du kan göra är att gå loss på fjädrarna då dom är lättast och troligen billigast att byta ifall det blir fel istället för hela gaffelben som är sönderkapade och som g-son skrev det är gengor längst upp som man måste ta hänsyn till om man nu ska kapa.
ett alltrenativ är ju att ta isär gafflarna och kapa gafflarna längst ner i själva benet (du kan behöva svetsa) för att få den lägre men då måste du ändå kapa fjädrarna och risken finns att den ligger bokstavligt talat på knäna om du tar för mycket.
gilerahjärnan skrev:Tjena! som "många" kanske redan vet så ska jag sänka moppen fram och bak, bak har jag en liten fundering hur jag kan göra men det största problemet är hur man sänker fram, har "sänkt" den "max" fram, alltså så att gaffelbenen tar i styret, men jag ska sänka den mer, så då är frågan:
MVH
det bästa du kan göra är att gå loss på fjädrarna då dom är lättast och troligen billigast att byta ifall det blir fel istället för hela gaffelben som är sönderkapade och som g-son skrev det är gengor längst upp som man måste ta hänsyn till om man nu ska kapa.
ett alltrenativ är ju att ta isär gafflarna och kapa gafflarna längst ner i själva benet (du kan behöva svetsa) för att få den lägre men då måste du ändå kapa fjädrarna och risken finns att den ligger bokstavligt talat på knäna om du tar för mycket.
Lycka till
har inga gänger längst upp på gaffeln vad jag vet, det är en svart tjock ring såattsäga, hur menar du att jag ska svetsa? hade tänkt o kapa fjädrarna.
MVH
Lycka till
har inga gänger längst upp på gaffeln vad jag vet, det är en svart tjock ring såattsäga, hur menar du att jag ska svetsa? hade tänkt o kapa fjädrarna.
Iregel brukar det vara en gängad STOR skruv längst upp på gaffelbenen. troligen sitter denna under den svarta tjocka grejen du beskriver.
Det jag menar med att du kan behöva svetsa om du kapar i gaffelbenen är det att det sitter som en brika längst ner som man skruvar fast längst ner i benet för att fjädring mm ska fungera. vet inte hur jag ska förklara det men kan försöka göra en guide på hur man får isär ett gaffelben. redan som imorgon