Derbi Senda, frikoppling tar inte i.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
tele444
Elmoped

Derbi Senda, frikoppling tar inte i.

Inlägg av tele444 »

Hej!

Min moppe skar förra sommaren och nu när jag fått ihop allt så går det fint förutom när jag ska växla, det är så kopplingen vägrar ta i så den bara åker fram och dör. Går inte frikoppla fast den är spänd och hård. Någon som vet anledning detta kan hända? Jag bytte till hårdare kopplingsfjädrar. Moppen har stått ute en längre tid och motorn i källaren. Hörde att lamellerna kunde klibba ihop sig och man var tvungen att varmköra den? :(

All hjälp uppskattas...! :roll: :roll:
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

lameller kan klibba ihop, ja, är vanligt. Låt den varmköra, stå och småvarva utan att lägga i växel. om den fortfarande bara driver utan att du kan frikoppla så får du montera ner kopplingen igen, då har du förmodligen monterat lamellerna fel.
Bild
Användarens profilbild
tele444
Elmoped

Inlägg av tele444 »

Asddfgf4 skrev:lameller kan klibba ihop, ja, är vanligt. Låt den varmköra, stå och småvarva utan att lägga i växel. om den fortfarande bara driver utan att du kan frikoppla så får du montera ner kopplingen igen, då har du förmodligen monterat lamellerna fel.
Okej, det va det ja tänkte! Har inte rört lamellerna sen den skärrde så dom har nog klibbat ihop. Tack!
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

tele444 skrev:
Asddfgf4 skrev:lameller kan klibba ihop, ja, är vanligt. Låt den varmköra, stå och småvarva utan att lägga i växel. om den fortfarande bara driver utan att du kan frikoppla så får du montera ner kopplingen igen, då har du förmodligen monterat lamellerna fel.
Okej, det va det ja tänkte! Har inte rört lamellerna sen den skärrde så dom har nog klibbat ihop. Tack!
Ofta släpper dom om man gör ett riktigt kärring stopp :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Rulla igång mopeden, när du väl har motorn igång, dra in kopplingen och varva. Då bör lamellerna släppa ifrån varandra.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
tele444
Elmoped

Inlägg av tele444 »

Tack allihopa, det funkar nu att frikoppla! Efter ett par försök iaf....

Bild

ignorera cross kåpan utan ett lyse... skall fixas! projektet till cross kan fortsätta!
Skriv svar