Tjena!
Jag och polaren håller på att trimma hans Keeway RY8 EU25.
Det som är gjort:
V-ring, uppborrat insug, Laser effektrör, Polini 70cc, Dellorto 19mm fugge, 4.10grams vikter.
När vi började att trimma den (vanlig effektkrök, v-ring) så kunde vi knappt byta till större munstycke, 45 sitter det i original (50 i eu45) så detta problem har hängt med....
Jag har precis bytt till Dellorto förgasaren och då levde han bara på (knappt) fullgas och drev ingenting framåt, det satt ett 75 munstycke i fuggen, vilket jag tycker ska vara fÖr litet. Vi provade då att borra upp insuget lite och satt på sportluftfilter, då fick vi den att gå bra helt plötsligt.
Dock så är han väldigt seg i 4-5m sen drar han på duktigt.
Jag har provat att mixtra med luftskruven (som ska göra skillnad till 1/2gas) och även flyttat nålen, då blev han lite bättre.
Ja menar, man kan ju nästan smälla i 60munstycke i en original TWS!
Varför går han inte bra med original luftburken? För den är inte strypt.
Och varför går han gör segt i 5m sen varvar han på? Det går t.ex knappt att spinna på rullgrus :S då han inte orkar varva upp ståendes.
Det vi har tänkt med moppen är att han ska vilja stegra utan problem....men det går knappt om man lyfter den me kroppen...
Jag såg en kille här på forumet som hade en Focus 50cc, v-ring, 17.5 fugge, karbonreeds, effektrör å han hade 78 i munstycke!!
Nån som är kunnig? =)
att den segar de första metrarna kan vara att koppling slirar eller att ni har för mjuka kopplingsfjädrar, kan även vara lite för tunga v-vikter.
har själv en focus som går i 70 med effektrör, dragen v-ring och 78 munstycke. luftburken är strypt original sitter en skorsten där luften sugs in.
jag har samma prob som du att den segar de första metrarna och det beror på att min koppling slirar
Okej, vi ska prova att byta ut fjädrarna, men tycker du att 4gr är för tungt? satt ju typ 6-8gr original
Hhmm har inte sett någon skorsten på denna luftburk, men vi har ett sportluftfilter med egen burk nu iaf.
Tror du att den slirar även fast man står still med bromsen i å han vill inte varva. Står han på central stödet så går det att varva som fn.
jag kör oxå på 4g vikter vilket är lite för lätt för min moppe eftersom kopplingen slirar.
om du kör från noll segar den väl i någon meter? och sen drar på, kolla om kopplings klockan är blå eller ojämnt sliten/mycket sliten inuti. då segar den oxå ett par meter innan den greppar riktigt.
testa även lite lättare vikter och se om det blir bättre
hehe...vart har jag skrivit att jag borrat upp munstycke? Insuget däremot....
Inga munstycken är borrade!
Han har gått knappt 100mil totalt.... 20-30mil med 70cc och 10-20mil med effektröret och förgasaren satte vi på för nån dag sen. Tvivlar på att kopplingsklockan är sliten.
Vi har provat med original vikterna därefter 6.5gr och efter det 4gr den gick bäst med 4gr.
Nån som har erfarenhet av Laser effektrör?
hyosungsf50 skrev:ja men om du har högvarvigt rör till moppen då kommer den axxa lite segare om man till exempel sätter på ett leovince zx så kommer den dra direkt
Fel, det går att få ett högvarvigt rör att dra direkt genom att köpa kopplingsfjädrar med rätt hårdhet.
Oftast brukar högvarviga rör ge mer effekt än ett lågvarvigt om du inte har en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör.
men de flesta är ju högvarviga så att.. är man bara ute efter brutalt axx och hastighet så är det benhårda kopplingsfjädrar och högvarvigt rör som gäller .... Annars ett lågvarvigt rör om man vill ha jämnt fint axx med mjuka fjädrar och lågvarvig cylinder.
Jag har redan sakt detta ett par gånger till dig... Better you remember it!
~OWR~ One Wheel riders R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
hyosungsf50 skrev:en sak vad har ni för luft filter på maskinen? ibland får den så lite luft att den står och"varvar" men kommer ingenstans
Som jag skrev ovan, vi provade med att borra upp insuget OCH satt på ett sportluftfilter, då började han gå bra helt plötsligt, med Original luftburk så stog han bara still å bröööööööööl.