Sida 1 av 2
cpi sx går kasst efter motorbyte
Postat: 5 januari 2014, 21:59
av dozed
tjena!
har bytt motor på min cpi sx 06 till en annan AM6 från en Rieju rr. har samma förgasare, cylinder, kolv och avgassystem som satt på cpi:n, har alltså bara bytt själva botten på motorn. pluggen är dragen och har ett 100-munstycke i förgasaren. den gick klockrent innan motorbytet men nu går den kasst. den blurrar, den dalar o går inte upp i varv.
bytte motor för växellådan gick sönder på den gamla.
tips tack?
mvh Andreas
hej
Postat: 5 januari 2014, 22:33
av HoridMatec
tjuvluft kanske?
Postat: 5 januari 2014, 22:36
av dozed
Nej det tvivlar jag på, för då brukar dom ju rusa i varv (?)
Men där emot så verkar den gå för fett för stiftet är kolsvart. Men i och med att den gick klockrent innan vi bytte till Rieju-bottendelen så vet vi inte vad det kan vara för fel?
ok.
Postat: 5 januari 2014, 22:39
av HoridMatec
Ja det är sant.
är stiftet kolsvart så kanske du ska tömma tanken och tanka ny bensin och starta innan du slänger i olja och se om det är samma problem.
jag är inte så duktig på mopeder xD
Postat: 5 januari 2014, 22:43
av Speedway
Har du varmkört den ordentligt ?
Postat: 5 januari 2014, 22:58
av dozed
kör oljeblandat direkt i tanken just nu. ja vi har varmkört den men den går lika kasst. den går på tomgången när den blir varm men fortfarande ojämnt o bubbligt.
Postat: 5 januari 2014, 23:04
av Speedway
Hur mycket går den upp och ner i varv ?
Postat: 5 januari 2014, 23:09
av dozed
den går upp typ häften i varv sen dör den någon sekund o sen likadant om o om igen.
Postat: 5 januari 2014, 23:14
av Speedway
Monterade du nya packningar ?
Postat: 5 januari 2014, 23:23
av dozed
ja jag har bytt packningarna
Postat: 5 januari 2014, 23:34
av Speedway
Låter som att den drar tjuvluft !
Postat: 12 januari 2014, 00:59
av dozed
Stiftet är kolsvart så de är precis som att den går för
Fett. Kör just nu ganska fet oljeblandning i tanken, kan de bero på de?
Postat: 12 januari 2014, 01:06
av TheFlyingFin
Inte så att du har tändplatta och stator från Rieju och CPIs CDI? CPI har ju egen modell till skillnad från alla andra.
Postat: 12 januari 2014, 01:20
av Lillapojkens
Kan ju ha nåt att göra med theflyingfin sa. Det är ju även 6v system på Rieju och 12v på cpi så tror inte att generatorn kommer ladda upp batteriet heller då. Låter ju nästan som han misständer om han bara varvar hälften upp om igen. Sen med oljeblandningen så tror jag de inte gör så mycket. Jag brukar ibland köra på 4% i mina hojjar och de brukar funka bra

Postat: 12 januari 2014, 01:26
av Persson97
Rieju rr har inte batteri, så hur gommer du fram till att det är 6 volt?
lysen osv på rr är från generatorn.
Postat: 12 januari 2014, 01:34
av Lillapojkens
Rieju har ju 6v system och inget batteri. Men cpi har 12v system med batteri och elstart. Men nu när han bytt block så behöver han ju inte batteriet egentligen för de finns ju ingen startmotor där:P men det är iaf helt olika cdiboxar till cpi än Rieju. Sen så verkar de ju som att den misständer. Men vad haru för cdi och tändplatta+stator nu?
Postat: 12 januari 2014, 01:55
av dozed
Cdi och tändplattan är taget från cpi:n så de är samma!
Vad menar du med stator?
Postat: 12 januari 2014, 02:00
av Lillapojkens
Det här är statorn

men du har ju varvtalsmätare på cpi:n så visar den jämnt samma varvtal till hälften?
Postat: 12 januari 2014, 02:07
av dozed
Sen visar olika men i snitt så visar den cirka hälften
Postat: 12 januari 2014, 02:10
av vicke1112
är svänghjulet ifrån cpi oxå? sitter tändplattan rätt. han vara så att fästerna på AM6 motorn sitter på annat sätt än på le-tech motorn. om tändningen är korekt. så byt munstycket. blocken är inte lika dana innuti.
Postat: 12 januari 2014, 02:16
av dozed
Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
Postat: 12 januari 2014, 03:21
av TheFlyingFin
dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
Postat: 12 januari 2014, 10:59
av LennartTuning
TheFlyingFin skrev:dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
bara om man har en ställbart statorplatta, på alla nyare AM6 så sitter de en vanlig tändplatta som man inte kan justera.
justerbara tändningar satt på äldre AM6 och tidiga Derbi. om vi nu ska diskutera ducatitändningen.
Postat: 12 januari 2014, 13:15
av TheFlyingFin
LennartTuning skrev:TheFlyingFin skrev:dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
bara om man har en ställbart statorplatta, på alla nyare AM6 så sitter de en vanlig tändplatta som man inte kan justera.
justerbara tändningar satt på äldre AM6 och tidiga Derbi. om vi nu ska diskutera ducatitändningen.
har inte alla D50B0 justerbar tändning? O.O
Postat: 18 februari 2014, 14:18
av dozed
den går bättre nu efter påbörjad bestyckning men efter en stund sotar den igen och dör.
kör oljeblandat direkt i tanken just nu eftersom vi är osäkra på pumpens skick.
stiftet är inte nytt. ska vi köpa nytt stift eller fortsätta bestyckning?
Postat: 18 februari 2014, 14:42
av david96
Bestycka den rätt och leta efter tjuvluft..en film vore bea
Postat: 18 februari 2014, 14:48
av dozed
ska fixa en film innan kl.15.00
Postat: 18 februari 2014, 18:23
av dozed
här är en film på hur moppen går. går inte riktigt rent eller upp i varv.
http://www.youtube.com/watch?v=Gg1b3uRC ... e=youtu.be
Postat: 18 februari 2014, 18:45
av LinkanTuning
Låter lite som feltändning, men börja med att byta stift och fortsätt bestycka.
Postat: 18 februari 2014, 19:02
av dozed
har bytt stift. den gick bättre med det nya stiftet men fortfarande inte bra.
ska kolla imon om det är för fet oljeblandning i tanken!
Postat: 18 februari 2014, 19:15
av alb1n
sådär lät min exakt när jag tappat luftskruven

Postat: 18 februari 2014, 19:16
av dozed
men min luftskruv sitter kvar så de är inte de

Postat: 19 februari 2014, 17:40
av dozed
det är inte för mycket olja i blandningen iallafall!
Enda idén är väl att fortsätta bestycka men har ju dragit pluggen så frågan är om jag är ute och cyklar med bestyckningen.
Jag hade 98 i när den gick fint. efter motorbytet så gick den kasst med 98 så bytte ner till 80. har nu gått ner till 72 och provat höja och sänka nålen. har inga munstycken mellan 80-100. känns ju fel att gå ner så mycket när jag har haft 98 från början med dragen plugg. den gjorde då 80 km/h.
Postat: 19 februari 2014, 17:41
av dozed
det känns som att den både blöddrar och böar, alltså både för litet och för stort munstycke......
Postat: 20 februari 2014, 21:59
av dozed
känns så nära ett lösning på den här tråden nu. ingen som har en ide om vad det kan va? :/