Ja, som rubriken lyder, har en Ciao som beter sig lite dumt. Den har börjat bli lite segstartad när den är kall och när väl motorn är igång och blivit varm så vill den varken gå på tomgång eller starta ifall man stänger av den och sedan ska köra igång igen, då får man vänta tills den har blivit kall.
Värt att nämna kanske är att den vid några få tillfällen bara dör knall och fall när man börjar närma sig t.ex. en korsning där man får sakta ner farten. Med andra ord kan den dö när man släpper gasen och rullar ner i lägre hastighet.
Har sökt på nätet men tycker jag inte hittar några vettiga svar, därför är jag tacksam för alla svar jag kan få .
Ha det bra!
Senast redigerad av shuggee den 2 maj 2014, 21:17, redigerad totalt 2 gång.
Det kan vara vakum i tanken, testa att skruva av tanklocket, går den då ? Sen kan det bara ånglås. Det beror på att motorn blir varm o dom lättflytliga ämnena kokar i bensinen. Om du har en genomskinlig bensinslang kan man se bubblor i bensinen. Att den blir varm kan vara för att kylflänsarna är fulla av lera så att det inte kyler motorn. Men börja med att testa att starta den när den är varm. Ta av tändstiften, är stiftet blött ? Då får den bensin o felet ligger troligtvis i tändsystemet. Är stiftet torrt ? Då kan det vara något av felen jag skrev där uppe.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Speedway skrev:Det kan vara vakum i tanken, testa att skruva av tanklocket, går den då ? Sen kan det bara ånglås. Det beror på att motorn blir varm o dom lättflytliga ämnena kokar i bensinen. Om du har en genomskinlig bensinslang kan man se bubblor i bensinen. Att den blir varm kan vara för att kylflänsarna är fulla av lera så att det inte kyler motorn. Men börja med att testa att starta den när den är varm. Ta av tändstiften, är stiftet blött ? Då får den bensin o felet ligger troligtvis i tändsystemet. Är stiftet torrt ? Då kan det vara något av felen jag skrev där uppe.
Jag provade och starta moppen utan tanklock, gjorde ingen skillnad. Tittade även på bensinslangen, såg inga bubblor i slangen. När det kommer till stiftet så kan jag inte ta av det eftersom jag inte har verktyg till det.
Det är ganska vanligt att problemet ligger i tändsystemet om man har startproblem med varm motor men inte med kall, på gamla brytartändningar (som du bör ha på en Ciao) brukar framförallt kondensatorn lägga av när den blivit varm när den börjar vara dålig, men även tändspolen kan bete sig likadant.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Beställde hem ett nytt stift och en ny tändspole. Började med att byta stift. Samma problem fortfarande. Bytte sedan tändspole, men jag vet inte om jag gör något fel med installationen av tändspolen för oftast vill den inte starta överhuvudtaget, varken varm eller kall. Däremot när jag sätter på den gamla tändspolen så kvarstår samma problem som tidigare, men den startar när den är kall. Är det kondensatorn som spökar? Tack för svar allesammans!
Ja jag är nästintill säker på att den var korrekt påsatt för den kan bara sitta på ett vis, kabeln skruvar man på i själva tändkabeln, och sen den andre är en vanlig kontakt som jag inte kan namnet på, men kan visst skicka en bild imorgon.
Halloj igen! Kondensatorn har kommit och är installerad. Men undrar ifall jag har installerat den rätt. Ska den lilla bomullsbiten eller vad det nu är, ligga mot hela tiden som på bilden?
Just fan...Glömde svara...Ja den går och startar även när den är varm, det enda är att den inte vill gå på tomgång, har varit och skruvat på tomgångsskruven, blir ingen skillnad :/
shuggee skrev:Ska den lilla bomullsbiten eller vad det nu är, ligga mot hela tiden som på bilden?
Rätt sådär. Ha även på en droppe olja eller två på filtbiten, tanken är att den ska olja grejerna långsamt så nocken på brytaren inte nöts ner snabbt.
Ja det visste jag inte då, använde samma som satt på den gamle kondensatorn. Du har inga fräcka tips på det här med tomgången G-son? Läste för längesedan att man kunde göra en fuskare och spänna gasvajern på något vis så den låg och gav ytterst lite gas hela tiden.
Det funkar att spänna gasvajern, men det är en dålig lösning. När vajern böjs, t.ex. för att man vrider på styret, ändras vajerspänningen en liten aning så det blir ofta så att man kan ha bra tomgång med styret vridet åt ena hållet och ingen eller för hög tomgång om man vrider över det åt andra hållet... men visst, det kan ju vara bättre än inget alls.
Jag skulle ta en titt på inre änden av tomgångsskruven och den plats på trotteln den trycks mot för att höja tomgången. Jag har tyvärr glömt hur det ser ut på den förgasaren, men att man inte får tomgång med skruven i botten kan många gånger bero på att skruven eller trotteln blivit skadad - lätt hänt när folk skruvar in skruven utan att samtidigt gasa lite så trotteln kommer ur vägen och kan bli "mosad" av skruven.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tack grabbar! Ja värt att nämnas är att jag inte har haft den helt inskruvad och skruvade ut den lite till från där den var innan, provar imorgon! Återkommer med svar!
Hallå igen! Har inte hunnit och kolla skruven eftersom moppen lade av för drygt 3 timmar sedan. Körde som som vanligt och helt plötsligt så börja den smälla och ha sig sen lade den av. Kollade nyss och tydligen hade den avtagbara delen på mitt högflödesfilter lossnat, satte på det och provade starta men ville inte igång. Får ta en närmre titt imorgon! Om jag inte reder ut det själv så hör jag av mig i tråden och ber om några fräsiga tips Ha det grabbar!
Sanningen är att jag inte pallat med och mecka med den! Har haft bil hela veckan så har inte haft ork haha...Men hör av mig i denna tråd så fort jag har pillat! Tack för all hjälp förresten!