Sida 1 av 1

Steg 1/2/3 portning?

Postat: 12 december 2013, 19:28
av DerbiAndreas
Tjena, senaste veckorna har jag studerat väldigt mkt på det här med portning, under de här veckorna har jag även matchportat och portat avgasporten lite på min polares Aerox med MKII 70cc, gick riktigt fint efter min portning :) Sen portade jag farsans gamla cresent, blev lite bättre topp å man kände inte av axx skillnaden (Tog bara avgasport) Jag hur man räknar ut durationer å blowdown å så, blev erbjuden ett portnings jobb på en annan Aerox MKII som finns i närheten men vill bli lite mer säker på sakerna innan jag börjar med fler jobb, vad är steg 1, steg 2, steg 3 portning? Sen vet jag ej hur man räknar ut hur mkt man ska ta på sidorna på portarna, å hur gör jag med boost/spolkanalerna om jag vill porta dom lite? Tacksam för svar! :D

Postat: 12 december 2013, 19:34
av david96
det är vad du avgör, togge steg 3 är ju helt annorlunda ifrån T.ex lennarts det är olika, är bara ett ungefärligt, jag anser att en steg 3 är iallafall när man tar ALLA portar

steg 3 ska ju vara "bäst"

spol behöver oftast inte tas på iallafall mot loppet men vinklas är alltid bra. läs nedanstående så får du en helhetsbild!

läs graham two stroke tuning, står allt du behöver veta finns som pdf fil, är på engelska

notera tog togge och lennart som exempel! då dem flesta vet vilka dessa är!

Postat: 12 december 2013, 20:59
av MisterDT50R
http://iheartstella.com/resources/manua ... Tuning.pdf

Är det rätt text? Inget virus står att de är graham bell twostroke tuning

Postat: 12 december 2013, 21:10
av DerbiAndreas
En fråga till, om jag ska porta för andra, hur exakt gör riktiga portare? Tar dom loss motorn själva, måste man verkligen klyva motorn för att räkna ut rätt durationer? Känns ju lite konstigt att dom plockar isär motorn, klyver, räknar durationer, portar, sätter ihop motorn, sen på moppen igen för typ 500-1000 kr? Har hört man bara skickar cylindern å får den tbx portad? Men man måste la gå efter en viss setup å varvtal osv?

Postat: 12 december 2013, 21:13
av david96
DerbiAndreas skrev:En fråga till, om jag ska porta för andra, hur exakt gör riktiga portare? Tar dom loss motorn själva, måste man verkligen klyva motorn för att räkna ut rätt durationer? Känns ju lite konstigt att dom plockar isär motorn, klyver, räknar durationer, portar, sätter ihop motorn, sen på moppen igen för typ 500-1000 kr? Har hört man bara skickar cylindern å får den tbx portad? Men man måste la gå efter en viss setup å varvtal osv?

jag gör att dem säger vad dem vill ha och vilket setup den ska gå på sedan så leker jag med den ;)

nä men kör lite olika portnings mått i ett program jag laddat ner, är till för större hojjar(125+) så inte lika höga durr där men funkar som bas. men funkar riktigt jävla bra sen är ju rexxys jävla bra bas program! :)

du får be ägaren om måtten eller räkna med hjälp av slaget och squischen dem ska köra på :)

Postat: 12 december 2013, 21:17
av DerbiAndreas
Det jag tänker på är de flesta kan ju inte sina durationer, vet inte hur man klyver motorn alltså okunniga helt enkelt så det är la inte många som kan sånt?

Postat: 12 december 2013, 21:18
av david96
DerbiAndreas skrev:Det jag tänker på är de flesta kan ju inte sina durationer, vet inte hur man klyver motorn alltså okunniga helt enkelt så det är la inte många som kan sånt?
ser itne varför du ska klyva motorn för porta?

durationerna kan du räkna t när du vet slaget och har cylindern i handen, följ bara rexxys program, du behöver måtten på kolven med så du vet var den vänder

Postat: 12 december 2013, 21:43
av potog
av borningen så brukar man säga att 70% är max att ha i avgasbrädd...
om den ska köras till vardags så ska man nog lägga sig lite under det men e det racing grejer så kan man nog våga lägga vid 69-72%


lär dig allt om 2takt för då kommer du ha mycket bättre förståelse för hur portningen borde vara... lär dig va som är bra durationer å prata gärna med någon som du vet kan grejerna innan du portar.

jag diskuterar väldigt mycket portning med reDoZz då det alltid är gött å få feedback av varandra dock tänker vi nästan alltid samma så blir inte så mycket att diskutera :P


plugga lite allmänt på avgasrör så du kan få ett hum om va för durationer som klan funka bra till tex ZX. sen handlar det ju mycket om va kunden vill få sitt register...

har du några fråger om portning så kan du skicka det till : https://www.facebook.com/ToggeTuning

[spoiler]fick man in lite smyg reklam också ;)[spoiler]

Postat: 12 december 2013, 22:04
av MrAndersson
potog skrev:av borningen så brukar man säga att 70% är max att ha i avgasbrädd...
om den ska köras till vardags så ska man nog lägga sig lite under det men e det racing grejer så kan man nog våga lägga vid 69-72%


lär dig allt om 2takt för då kommer du ha mycket bättre förståelse för hur portningen borde vara... lär dig va som är bra durationer å prata gärna med någon som du vet kan grejerna innan du portar.

jag diskuterar väldigt mycket portning med reDoZz då det alltid är gött å få feedback av varandra dock tänker vi nästan alltid samma så blir inte så mycket att diskutera :P


plugga lite allmänt på avgasrör så du kan få ett hum om va för durationer som klan funka bra till tex ZX. sen handlar det ju mycket om va kunden vill få sitt register...

har du några fråger om portning så kan du skicka det till : https://www.facebook.com/ToggeTuning

[spoiler]fick man in lite smyg reklam också ;)[spoiler]
Citerar ditt inlägg då de ej syns (?)

Postat: 13 december 2013, 07:30
av david96
potog skrev:av borningen så brukar man säga att 70% är max att ha i avgasbrädd...
om den ska köras till vardags så ska man nog lägga sig lite under det men e det racing grejer så kan man nog våga lägga vid 69-72%


lär dig allt om 2takt för då kommer du ha mycket bättre förståelse för hur portningen borde vara... lär dig va som är bra durationer å prata gärna med någon som du vet kan grejerna innan du portar.

jag diskuterar väldigt mycket portning med reDoZz då det alltid är gött å få feedback av varandra dock tänker vi nästan alltid samma så blir inte så mycket att diskutera :P


plugga lite allmänt på avgasrör så du kan få ett hum om va för durationer som klan funka bra till tex ZX. sen handlar det ju mycket om va kunden vill få sitt register...


fin bugg togge^^ keffa är ni. Tog bort din reklam:*

Postat: 13 december 2013, 12:05
av bonnaracing
kan man inte porta så ska man inte, om du ska lämna in så gör det till Agge eller Roffe heljefors. ang stegen så är det, steg1 "brukskörning". steg2 " lite vassare en steg1. "Steg3" är väl om man bara ska köra race, dvs ändrar portvinklar, ev gör nya portar.

Postat: 13 december 2013, 15:21
av Persson97
där är jonthäs prislista för dom olika stegen och vad han gör:


Portningsstegen och priserna:
Steg 1- Jag slipar bara till portarna så de är jämna och fritt från gjutskägg och förbättrar flödet. Pris 150:-.
Steg 2- Då så gör jag som steg 1, fast ändrar porttiderna enligt överenskommelse med kunden. Pris 300:-.
Steg 3- Samma som steg 1 och 2 men nu blir det mera extremt och fixar kolv, topp, polerad avgasport mm. Pris 400:-.

Postat: 13 december 2013, 17:31
av LennartTuning
bonnaracing skrev:kan man inte porta så ska man inte, om du ska lämna in så gör det till Agge eller Roffe heljefors. ang stegen så är det, steg1 "brukskörning". steg2 " lite vassare en steg1. "Steg3" är väl om man bara ska köra race, dvs ändrar portvinklar, ev gör nya portar.
alla har väl börjat nånstans?

och ja de är sjuukt duktiga men sen äre också en pengafråga, dessa tar ganska mycke mer än oss amatörportare men visst får man en kvalitetsstämpel när VRm eller agge har slipat.

jag själv gör inget extremt för att ja inte känner mig bekväm med det. är jävligt noga med att inte ta mig vatten över huvudet.