Har en Aerox -06. När jag kickar och moppen startar rusar han på tomgången, inget överdrivet men man hör att han rusar upp i varv för att sedan lägga sig normalt. När den lägger sig normalt tycker jag nästan att tomgången är för låg, men vågar inte höja pga. att den rusar i varv. Kan möjligen vara tjuvluft men har svårt att tänka mig. Har ingen choke på, kan det vara felet? Chokade manuellt genom att hålla om luftfiltret med handen men utan vidare lycka. När moppen är varm startar han på normalt varvtal.
Har en Aerox -06. När jag kickar och moppen startar rusar han på tomgången, inget överdrivet men man hör att han rusar upp i varv för att sedan lägga sig normalt. När den lägger sig normalt tycker jag nästan att tomgången är för låg, men vågar inte höja pga. att den rusar i varv. Kan möjligen vara tjuvluft men har svårt att tänka mig. Har ingen choke på, kan det vara felet? Chokade manuellt genom att hålla om luftfiltret med handen men utan vidare lycka. När moppen är varm startar han på normalt varvtal.
Hjälp please.
Har du kollat så att styret sitter fast? Eller att en liten wunderbaum familj byggt bo i cylindern? Själv kan jag inte åka moppe.... wunderbaumsen byggde bo i hela skiten. Bäst o gräva ner den medans du kan
tacopaj skrev:Tjuvluft, spruta startgas vid alla packningar så märker du var den tar tjuvluft, den ska gå ner i varv har jag för mig
tvärt om, den ska gå upp i varv om den drar tjuvluft. startgasen är hög-explosivt och där med så får moppen denna extra knuff av "energi" kan man säga.
tacopaj skrev:Tjuvluft, spruta startgas vid alla packningar så märker du var den tar tjuvluft, den ska gå ner i varv har jag för mig
tvärt om, den ska gå upp i varv om den drar tjuvluft. startgasen är hög-explosivt och där med så får moppen denna extra knuff av "energi" kan man säga.
Vafals skrev:Har du kollat så att styret sitter fast? Eller att en liten wunderbaum familj byggt bo i cylindern? Själv kan jag inte åka moppe.... wunderbaumsen byggde bo i hela skiten. Bäst o gräva ner den medans du kan
tur att din bild är fin iaf.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Har en Aerox -06. När jag kickar och moppen startar rusar han på tomgången, inget överdrivet men man hör att han rusar upp i varv för att sedan lägga sig normalt. När den lägger sig normalt tycker jag nästan att tomgången är för låg, men vågar inte höja pga. att den rusar i varv. Kan möjligen vara tjuvluft men har svårt att tänka mig. Har ingen choke på, kan det vara felet? Chokade manuellt genom att hålla om luftfiltret med handen men utan vidare lycka. När moppen är varm startar han på normalt varvtal.
Hjälp please.
Har du kollat så att styret sitter fast? Eller att en liten wunderbaum familj byggt bo i cylindern? Själv kan jag inte åka moppe.... wunderbaumsen byggde bo i hela skiten. Bäst o gräva ner den medans du kan
Erkovich skrev:Har du automatchoke? Isåfall så ska det vara så.
Exakt vad jag tänkte skriva.
Att ingen redan föreslagit det av de ovanstående är ju nästan pinsamt.
Moppen rusar när man startar den kall -vad kan det vara?
Frågan är inte dum, svaren där emot är jag mer orolig för.
tacopaj skrev:Tjuvluft, spruta startgas vid alla packningar så märker du var den tar tjuvluft, den ska gå ner i varv har jag för mig
tvärt om, den ska gå upp i varv om den drar tjuvluft. startgasen är hög-explosivt och där med så får moppen denna extra knuff av "energi" kan man säga.
Så enkelt är det inte. Motorn kan både gå ner i varv eller gå upp beroende på omständigheterna.
Vanligaste orsaken till att motorn rusar på tomgång frekvent är att man har för snål soppablandning. Prova att skruva in luftskruvet ett halv varv eller mer och höj upp tomgången på tomgångskruven så kommer motorn förmodligen bli mer stabil. Tjuvluft brukar vara mycket mer instabilt.
Har du automatchoke? Isåfall så ska det vara så.
Kan vara så, men då ska det vara inbyggd tomgångshöjande mekanism. Bara choken höjer inte tomgången, och jag har i alla fall inte sett någon sådan på en mopedförgasare. Men jag kan ha fel, kanske sitter på aerox.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
tacopaj skrev:Tjuvluft, spruta startgas vid alla packningar så märker du var den tar tjuvluft, den ska gå ner i varv har jag för mig
tvärt om, den ska gå upp i varv om den drar tjuvluft. startgasen är hög-explosivt och där med så får moppen denna extra knuff av "energi" kan man säga.
Så enkelt är det inte. Motorn kan både gå ner i varv eller gå upp beroende på omständigheterna.
Vanligaste orsaken till att motorn rusar på tomgång frekvent är att man har för snål soppablandning. Prova att skruva in luftskruvet ett halv varv eller mer och höj upp tomgången på tomgångskruven så kommer motorn förmodligen bli mer stabil. Tjuvluft brukar vara mycket mer instabilt.
Har du automatchoke? Isåfall så ska det vara så.
Kan vara så, men då ska det vara inbyggd tomgångshöjande mekanism. Bara choken höjer inte tomgången, och jag har i alla fall inte sett någon sådan på en mopedförgasare. Men jag kan ha fel, kanske sitter på aerox.
Du är legend bensinskalle. Låter väldigt rimligt, skönt när man kan få raka rimliga svar på så kort varsel! Tack!