Lite hjälp om epa

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Scribbz
Elmoped

Lite hjälp om epa

Inlägg av Scribbz »

Tjena, jag har just nu en moppe som jag har haft ett tag och jag har börjat tröttna på den. Jag funderar på att skaffa mig en epa istället. Jag kan nästan inget om epor så jag skulle vilja få lite info om vad man får och inte för göra/ändra med en epa. t.ex dubbla lådor? vad som helst liksom vet typ inget.

Tack på förhand!
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

Sök lite på google, blir nog enklare
rrxaffe
Elmoped

Inlägg av rrxaffe »

ja tex ska a-traktor varva jävulen (maxvarv) när de går i 30 för att det ska va lagligt. en a-traktor med varvreg är inte laglig. epatraktor får du bara köra i 30 men får gå snabbare, ska ha 1/10 utväxling. du kan inte bygga en epatraktor nu man kan bara bygga a-traktor. kolla runt lite på epaforumet osv men nu vet du iaf grunderna :D
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

rrxaffe skrev:... men nu vet du iaf grunderna :D
Nej inte i närheten.

Ska du bygga egen?
Ska du köra lagligt?

Det är strikta regler hur måtten på flaket, hatthyllan och hytten ska vara, eller hur stort det får vara. Om du har byggt för stort flak eller hytt till exempel så går den inte igenom i besiktningen.

Växellådan likaså, den måste vara lagligt spärrad, för att den ska gå igenom besiktning så måste det vara dubbla dubbla växelådor och dom ska ha intyg av en aktoriserad verkstad m.m

Det är bara att googla och börja läsa.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

Som sagt det bästa är att gå in på 30traktor.egetforum.se och läsa lite i reglerna och i projekt trådar m.m så lär du dig snabbt mycket om epor.
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped

Inlägg av jespersallvik »

om du är intriserad så är det bar att sitta och läsa på 30traktor.egetforum för du kommer inte lära dig allt om traktorer på en pisskvart, jag vet inte om du kan något om moppar men det tar också ett tag. du får räkna med att det tar ett tag
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

Måste bara nämna att en a-traktor drar ungefär 2l/m nör man kör i 30 km/h... En tank rymmer ca 60liter och det blir typ 900kr för full tank och dem räcker Max 2 veckor... Har du inte mycket pengar eller dumma föräldrar så Tkr jag du ska skita i a-traktor. (Been there Done that)
Skriv svar