Jag tycker det är så konstigt, jag tankade fullt för en vecka sedan och kan idag konstatera att moppen dragit ca 0,62 liter per mil. Till saken hör att den inte är trimmad förutom ett effektrör (se profilbild). Visst, jag kör ju i princip så fort man kan med mopeden (ca 45 på raksträckor) så den varvar ju högt emellanåt. Och så får den jobba upp för en backe när jag ska hem varje dag, då går det kanske i 25 km/h. Men är det rimligt att den ska dricka så mycket? Bytte tändstift idag och tog en tur på ca 1 mil, tittade på stiftet efteråt och det va oboybrunt å fint. Vad fasen kan det vara då?
Till er andra som har Puch Maxi och kör relativt original; kan ni dra full gas från start eller måste ni också "fisa" på gashandtaget sakta men säkert för att slutligen nå toppfart? När jag ger full gas från start så tappar den fart istället.
När jag ändå har er på "tråden"...går det att tvätta luftfiltret till en Puch Maxi? Det som sitter på verkar vara av metall... =S
Temperani skrev:Jag tycker det är så konstigt, jag tankade fullt för en vecka sedan och kan idag konstatera att moppen dragit ca 0,62 liter per mil. Till saken hör att den inte är trimmad förutom ett effektrör (se profilbild). Visst, jag kör ju i princip så fort man kan med mopeden (ca 45 på raksträckor) så den varvar ju högt emellanåt. Och så får den jobba upp för en backe när jag ska hem varje dag, då går det kanske i 25 km/h. Men är det rimligt att den ska dricka så mycket? Bytte tändstift idag och tog en tur på ca 1 mil, tittade på stiftet efteråt och det va oboybrunt å fint. Vad fasen kan det vara då?
Till er andra som har Puch Maxi och kör relativt original; kan ni dra full gas från start eller måste ni också "fisa" på gashandtaget sakta men säkert för att slutligen nå toppfart? När jag ger full gas från start så tappar den fart istället.
En moped som är rätt inställd ska man kunnna dra fullgas från början med utan att den blöddrar/bööar (med förutsättning att den är varm)
Temperani skrev:När jag ändå har er på "tråden"...går det att tvätta luftfiltret till en Puch Maxi? Det som sitter på verkar vara av metall... =S
Då är nog inte min helt rätt inställd. Den är ganska seg när man drar iväg och när man ska uppför backar så får jag liksom snåla med gasen för att den ska hitta lagom dragläge och inte få för mkt gas. Är det förgasaren eller kopplingen som skall ställas in?
Temperani skrev:Den är ganska seg när man drar iväg och när man ska uppför backar så får jag liksom snåla med gasen för att den ska hitta lagom dragläge och inte få för mkt gas.
Dragläget är bara när du ska köra iväg utan att det rycker eller får kärringstopp. Jag tror att det inte är något större fel med den, möjligen förgasaren isf.
Temperani skrev:Den är ganska seg när man drar iväg och när man ska uppför backar så får jag liksom snåla med gasen för att den ska hitta lagom dragläge och inte få för mkt gas.
Dragläget är bara när du ska köra iväg utan att det rycker eller får kärringstopp. Jag tror att det inte är något större fel med den, möjligen förgasaren isf.
Automat växlad
Jag har inte dem problemen med min puch, den drar typ 0.3l/mil. Har du kollat igenom motorn? Kan ju även vara en läcka vid förgasaren, min läckte för flotören var paj.
Tror ärligt talat inte att 6,2dl per mil är så överdrivet mycket av flera anledningar.
Dels så är det en gammal motor, och de hade onekligen mindre energieffektivt tänkande förr. Sen har du som sagt trimrör, som gör att motorn varvar mer. Kör du mycket full gas eller småvägar med mycket start/stopp så kan det också påverka.
Även en felinställd förgasare påverkar mycket.
Min moppe var uppe på 1,2L/mil när förgasaren var som värst inställd. Jag har väl lite värre setup än du, men du förstår konceptet.
Mycket spelar in för förbrukningen. Är det ett stort problem att den drar så mycket?
Kan du kanske dreva upp den lite för att ligga 45 på lägre varvtal tror du?
ta en titt på choken så den verkligen stänger ordentligt när du trycker tillbaka den. om choken ligger i lite så kan soppa dras bakvägen till filtret och täppa igen med resultatet att luftflödet minskar och bränsleförbrukningen ökar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:ta en titt på choken så den verkligen stänger ordentligt när du trycker tillbaka den. om choken ligger i lite så kan soppa dras bakvägen till filtret och täppa igen med resultatet att luftflödet minskar och bränsleförbrukningen ökar.
Vet inte om du kanske är värsta geniet som har kunskap om en sån här effekt som du beskriver, men för mig låter det ganska så otroligt.
Jag säger inte att du har fel, det vore dumt då jag själv inte vet bättre, men mitt påstående är att om choken ligger i så borde den väl dr mer soppa genom att soppa kommer in via choken, inte att det sätter igen filtret?
Vet inte om jag kan vara tydlig nog, det är bara ett påstående.
tacopaj : Ja just det har du rätt i. Nej men du förstår vad jag menar. Drar jag full gas i en backe så går det liksom inte. Jag får då spara på gasen så att jag känner att han precis "drar" eller orkar upp. Jag skulle helst ba vilja kunna köra full gas eftersom det är en "automat" men det klarar den inte som den är idag. Men visst ska det gå?
LennartTuning: Ja du har la rätt. Moppen är ändå från 80-talet
SNODDAS15: Dyrt blir det! Jag skulle gärna få ner den till 0,3 l/mil som Unclesten har.
Unclesten: Har du trimrör eller kör du 100% original? Jag ska faktiskt kolla på det du säger ang tjyvluft. Är det startgas jag ska köpa mig då?
-ReM- : Ärligt talat förstår jag inte varför förra ägaren satte på ett trimrör. Jag tycker nästan att den varvar för mycket när man kommer upp i hastighet. Marschfarten är bra vid ca 35km/h men kör jag full gas så kommer jag kanske upp i 50 men då skriker den...Hur skulle jag dreva den för att den ska bli starkare? Och om jag drevar den för att bli starkare, varvar den mindre då? Nej tvärt om blir det va?
Att motorn inte tål fullgas säger att du har ett fel. Oftast förgasarrelaterat, antingen är den felinställd eller så är det skit i den som har täppt igen något munstycke så motorn får för lite soppa. (Ja, det kan leda till att motorn drar mer soppa totalt, den arbetar inte effektivt när den får fel soppamängd.)
Har för mig att Maxi både har pluggat insug i cylindern och en strypning i luftintaget till luftburken, om någon varit där och pillat utan att ställa in förgasaren därefter skulle det kunna vara orsaken också.
Se över tändsystemet. Eftersom du har gamla hederliga brytare ändras tändningsinställningen efterhand som brytaren slits, därför måste man titta till inställningen då och då. En gång i tiden hjälpte jag en kompis med att justera in tändningen på hans urpluggade Puch Dakota. När han lämnade den hos mig orkade den nätt och jämnt uppför stans brantaste backe på tvåan, när jag var nöjd med justeringen orkade den utan problem uppför samma backe på trean. Det är förvisso ett extremfall, men det säger en del om hur viktigt det är att ha lite koll på såna saker.
Sedan måste givetvis hojen fungera som den ska i övrigt också. Dåligt pumpade däck rullar tungt. Broms som ligger på går tungt. Utslitna/osmord kedja & drev går tungt. Inget som borde göra någon enorm skillnad på bränsleförbrukningen i normala fall, men många bäckar små.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jag kör med Effektrör, kolla projektet så får du se
Det jag menar med läcka vid förgasaren är att förgasaren läcker ut bensin, så det bara droppar liksom, på min så stängde inte flöttören som den skulle så koppen vad alltid fylld med soppa. Det fixade jag dock genom att böja lite så flöttören stängde som den ska
Jag köpte mig startgas och sprayade vid cylindern och förgasaren och när jag gjorde det så dog motorn nästan. Det betyder att den drar tjyvluft? Någon packning som är dålig?
Som jag skrev tidigare så misstänker jag att cylinder och förgasare drar tjyvluft eftersom motorn i princip dör när jag sprutar startgas på den.
Jag tog isär förgasaren idag och upptäckte detta, se bild! Ska det inte sitta en flödarknapp i hålet där bredvid tomgångsskruven? Som det är nu så är det hål rakt igenom in till flottörkoppen (se hålet till höger på bild2)
Hittade en bild på en moppebutik, där syns tydligt att det är en flödarknapp bredvid skruven (se bild3).
Nya packningar till cylinder och förgasare är på väg, bör jag beställa en flödarknapp eller kan jag sätta igen hålet med vad som helst? Vad har man en flödarknapp till btw?
Flödarfunktionen är en "primitiv choke", man tvingar flottören att släppa in mer bensin och så länge den inte pissar ut på fel ställe får motorn en liten skvätt extra just för startögonblicket. Om du får igång moppen utan att använda den har du inget behov av den, bara plugga.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.