Sida 1 av 1
göra fästen för crossmotor utan att svetsa?
Postat: 25 november 2013, 23:14
av gilerahjärnan
tjena! hade tänkt o sätta på en 125cc eller liknande på min moppe, tänkte om man kunde göra egna fästen så att man inte behöver svetsa, utan att man bara tar ett starkt "stag" eller liknande, funkar det?
tips/funderingar uppskattas!
Postat: 25 november 2013, 23:27
av kallepalle
allt går, men betydligt enklare att flytta motorfästena med en svets än att bocka plattor och bulta kors och tvärs.
Postat: 25 november 2013, 23:29
av bensinskalle
Jag kan nästan garantera att det inte går. Det kanske kanske går att klämma in motorn i ramen, och få dit den med plattjärn, men motorn ska sitta fast också.
Postat: 25 november 2013, 23:32
av Jonsson98
Jag skulle också STARKT rekommendera att du använde dig av svetsning istället för några stag tvärs o tvärs.
Postat: 25 november 2013, 23:55
av Demuz
om det nu är så att du inte har en svets så kan du ju höra runt med alla du känner så kan jag nästan lova att du får tag i nån som kan svetsa åt dig.
kan ju tex vara farsans polare,nån kompis till dig eller om du har möjlighet till att svetsa på skolan etc. går nog att lösa bara du hör runt lite

Postat: 26 november 2013, 00:04
av gilerahjärnan
Demuz skrev:om det nu är så att du inte har en svets så kan du ju höra runt med alla du känner så kan jag nästan lova att du får tag i nån som kan svetsa åt dig.
kan ju tex vara farsans polare,nån kompis till dig eller om du har möjlighet till att svetsa på skolan etc. går nog att lösa bara du hör runt lite

svets har jag tillgång till, men det är bara om jag skulle vilja sätta fast orginal motorn igen...
Postat: 26 november 2013, 00:07
av G-son
Om du ska knöla fast en motor på ~40hk och verkligen använda hojen med den kan du nog glömma att det är lönt att sätta tillbaka originalmotorn igen. Mycket går det misshandla mopeder, men bygger man en sån leksak gör man det för att skrota skiten och sälja i delar när det är färdigkört, inte återställa till moppe och sälja till nån ovetande stackare...
Postat: 26 november 2013, 06:31
av TheFlyingFin
G-son skrev:Om du ska knöla fast en motor på ~40hk och verkligen använda hojen med den kan du nog glömma att det är lönt att sätta tillbaka originalmotorn igen. Mycket går det misshandla mopeder, men bygger man en sån leksak gör man det för att skrota skiten och sälja i delar när det är färdigkört, inte återställa till moppe och sälja till nån ovetande stackare...
Indeed. 40jk ger vrid för att vrida sönder hela ramen på tex Sendor. Sen om man kör men en CH/HM/Fantic ram som är samma på moppen som på 125 och 250 deras så är det en annan sak.
Postat: 26 november 2013, 07:48
av david96
TheFlyingFin skrev:G-son skrev:Om du ska knöla fast en motor på ~40hk och verkligen använda hojen med den kan du nog glömma att det är lönt att sätta tillbaka originalmotorn igen. Mycket går det misshandla mopeder, men bygger man en sån leksak gör man det för att skrota skiten och sälja i delar när det är färdigkört, inte återställa till moppe och sälja till nån ovetande stackare...
Indeed. 40jk ger vrid för att vrida sönder hela ramen på tex Sendor. Sen om man kör men en CH/HM/Fantic ram som är samma på moppen som på 125 och 250 deras så är det en annan sak.
sendas sving är starkare och har bättre fäste samt att den är la triangel utformade med dämapren som tar upp mycket stryk?
hur som skiten håller lätt utan problem, vet en drd som hade en 250 2takt, pissa på redigt bra, enda som behövde förstärkas efter ca 6 månaders körning var drevet då det slets sönder ifrån fästerna så han satte på ett crosshjul istället, sving fick inga skador eller glapp, dem klarar lätt en 125
sen är dem ''byggda'' på en 125 ram det är bara att dem är liknande sen har dem säkert sämre material osv, lovar dig är inte exakt likadana ramar! och Derbi tål fan med mycket mer än dem..
har samma planer fast min ska ju skrotas sedan behöver bara hitta en seriös säljare av en motorn och ingen muhammed som säljer en orion 125
köp min ram och släng i 125''an
