MisterDT50R skrev:Ja och att den RUSAR kan vara klassiska AM6:ans (din motor) friläge mellan växlarna, särskilt mellan 5an och 6an, det kan du inte göra nåt åt utan du får ta i hårdare när du växlar på den växeln eller dubbelklicka jag dubbelklickar iaf hellre än att trycka hårdare men testa det

är egentligen inget konstruktionsfel. växellådan är gjord för en original motor, inte den som vi har i sverige, dvs strypt. den är helt enkelt inte konstruerad för att växla i så låga hastigheter/varvtal. när jag drog min plugg så märkte jag aldrig av detta (även om man lär sig att vara lite mer bestämd när man växlar), men så fort den var original så hände det någon gång. är alltså inget fel på din moped utan det är sveriges lagar som gör felet
rasslar den även om du står still och tomvarvar? hur långt har den gått? kan vara allt från någon lös skruv, till slitna motorfästen eller sliten kolv. svårt att säga utan att undersöka den i verkligheten.
alla fordon har glädjemätare för att de måste ha en felmarginal. mopeder har ofta betydligt större felmarginal än bilar osv. visar mätaren alltså rätt ok tills du kommer upp i en viss hastighet, och sedan tvärhoppar den upp? isåfall är det något fel med givaren.
att den känns enormt slö är pga. strypningar. finns två olika elsystem på rrx, det ena är strypt i cdi boxen med en sorts varvtalsregulator, den andra är ostrypt. sen har alla en plugg i avgasröret. den sitter i delningen just innan kröken, och är enkel att ta bort om man vill. (glöm dock inte att bestycka om förgasaren om du gör detta. en grundregel är att gå upp ca. 10 strl om man drar pluggen.) finns fina guider till hur man gör detta. går väldigt fort och ett munstycke kostar ca. 40kr. De flesta riejus är även extremt snålt bestyckade när dom kommer till sverige. detta beror på att man måste få ner effekten, och kanske avgaskrav? Det satt 75 i min rrx -07 och jag böt till 90 när jag körde original, annars gick den allt för snålt, speciellt på hösten då den var helt okörbar.