Sida 1 av 1
Nya Ramlager AM6 dessa gick sönder efter 40 mil igen?
Postat: 28 oktober 2013, 18:43
av Mrdanne98
Min Yamaha DT50R stannade med låst bakhjul. Det visade sig att det var ett jätteglapp i svänghjulet. Kolven har inte låst sig i alla fall.
Suck, har precis bytt nya ramlager på motorn.
Jag har inte skruvat ner något än. Det enda jag har gjort innan detta hände är att slipa upp lite på brickan, strypningen i avgasröret och haft bort förgasaren och rengjort den.
Jag undrar vad orsaken kan vara till ännu ett lagerras i motorn?
Tacksam för snabba svar!
Postat: 28 oktober 2013, 18:56
av MrAndersson
Dåligt monterat, obalanserad vev.
Postat: 30 oktober 2013, 20:22
av Mrdanne98
Har plockat ner motorn nu, det var ramlagret på svänghjulssidan som var katastrof, men hur balanserar man veven?
Postat: 30 oktober 2013, 20:42
av SNODDAS15
Köper en ny

Postat: 30 oktober 2013, 21:32
av LennartTuning
man lämnar veven till en verkstad som sysslar med såna arbeten.
och du menar säkert "rikta" och inte balansera, de är helt skiljda saker!
och de kan mycke väl va ett felmonterat lager eller krokig vev.
men de kan också va skräp från packboxen som har startat de hela. ganska viktigt att fetta in dessa.
Postat: 30 oktober 2013, 23:26
av MisterDT50R
Vad är "dessa" för slags ramlager du använt?
Postat: 31 oktober 2013, 14:44
av Mrdanne98
okej, tack för svaren. Det var standardlager jag använde, föresten vilken hastighet klarar orginal lagerna i? Efter jag hade slipat på pluggen så gjorde den ungefär 70 km/h i nedförsbacke efter mätaren. Jag har beställt nytt vevparti och nya lager, men borde man lämna in det till en verkstad så att det blir mer noggrannt och rakt?
Postat: 31 oktober 2013, 19:36
av derix
Vad har du bestält för vev?, jag kör med trim rör och mina håller.
om du känner att du inte klara det själv så gör så men jag kan rekomendera jonthä här på forument han är bra på sånt.
Postat: 3 november 2013, 18:14
av Mrdanne98
jag beställde orginal vev och orginal lager, det borde väl hålla för dom varvtalen? När vi tog bort veven så följde ramlaget med, och det var en hel del smuts vid packboxen mot ramlaget vid oljekanalen, packboxen hade också tryckts in mot ramlaget. När jag tömde oljan i motorn så var den också mörk o svart. Kan det ha något med det att göra att det pajade?
Postat: 3 november 2013, 18:40
av G-son
När det gäller haverier kort tid efter man mekat med grejerna är det mest troligt att det beror på att man gjort något fel. Särskilt gällande oerfarna mopedmekaniker...
Motorn är byggd för att gå helt ostrypt. Grejerna ska tåla det, och mycket mer.
Postat: 3 november 2013, 19:16
av Rexxy
Jag kör 130km/h+ och 20hk med standard ramlager, så i ditt fall är det klantmeck.
