Gilera runner dog under färd

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Gileragurra
Elmoped

Gilera runner dog under färd

Inlägg av Gileragurra »

Hej!

Idag körde jag min moppe som vanligt hem från jobbet och...

Mitt på vägen så hörde jag ett slags ljud från moppen och den tappade fart, jag saktade ner och då dog den helt. Jag försökte starta direkt men den tände inget alls, den bara spann liksom. Jag kommer lämna in den imorgon men är såklart lite orolig. Är det någon som har en susning vad det kan vara?

Jag bytte kolv och rengjorde cylinder för ca 2 månader sen. Den har gått görbra sen dess...

Det är en 03:a för övrigt , gilera runner.

Första tanken var att den hade skurit, men jag vet att jag har olja i den.

Tacksam för svar. /gurra
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Slidercalle123 »

Vad har du för setup? Gick det att kicka?
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög

Inlägg av plankan »

Hur var ljudet? Var det ett gnissligt ljud eller mörkare, dovare? Försök beskriva mer detaljerat, blir lättare att förstå då :)
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Gileragurra
Elmoped

Inlägg av Gileragurra »

Tack för svar!

Ja vad var det för ljud egentligen :)

När det hände där på vägen så var det ett "chuck" liknande ljud som hördes.

Sen när jag tyckte på startknappen så bara spann det, ingen tendens till tändning alls. Samma ljud uppstod när jag försökte kicka. Det gick runt lät det som, det fanns nån form av kompression men ingen gnista alls.

Min setup är orginal på allt. Mm variatorring å uppborrad bricka mellan ljuddämpare å avgasrör.

Tänker på variatorremmen som kanske gått av? När vi ryckte variatorringen för några månader sedan så var det grymt slapp...
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Slidercalle123 »

Gileragurra skrev:Tack för svar!

Ja vad var det för ljud egentligen :)

När det hände där på vägen så var det ett "chuck" liknande ljud som hördes.

Sen när jag tyckte på startknappen så bara spann det, ingen tendens till tändning alls. Samma ljud uppstod när jag försökte kicka. Det gick runt lät det som, det fanns nån form av kompression men ingen gnista alls.

Min setup är orginal på allt. Mm variatorring å uppborrad bricka mellan ljuddämpare å avgasrör.

Tänker på variatorremmen som kanske gått av? När vi ryckte variatorringen för några månader sedan så var det grymt slapp...
De är väll bra att kolla de isf :wink:
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Dock skulle den fortfarande starta om variatorremmen gått av, möjligtvis att den lindat in sig i variatorn och på så sätt hindrar motorn från att gå runt, men det är väldigt långsökt
Gileragurra
Elmoped

Inlägg av Gileragurra »

Jag förstår att det inte är så lätt att svara på detta:)
Blir moppeverkstan imorn!

Kanske blir det kyrkogården för min gilera.

Vågar man köpa sig en ny boatian Classic för 8000sek eller behöver man gå upp i pris eller kanske köpa nått annat. Helst nytt. Vad är mest prisvärt ? Pendlarmoppe utan krav på snygghet:)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Gileragurra skrev:Jag förstår att det inte är så lätt att svara på detta:)
Blir moppeverkstan imorn!

Kanske blir det kyrkogården för min gilera.

Vågar man köpa sig en ny boatian Classic för 8000sek eller behöver man gå upp i pris eller kanske köpa nått annat. Helst nytt. Vad är mest prisvärt ? Pendlarmoppe utan krav på snygghet:)
Boatian är faktist riktigt underskattade, såklart att de inte är gjorda för att hårdköras och leka med. Men som pendlarmoppe duger de absolut. Mor min köpte en boatian classic 08( begangnad ) och körde till jobbet under två år( ca 650mil utan någon typ av service) innan den gav upp,. Dessutom är de väldigt bensinsnåla :)
Gileragurra
Elmoped

Inlägg av Gileragurra »

Okej.

Jag såg att dom har en dyrare två taktare för 14tusen

Tanken med att köpa nytt är ju att slippa laga jämnt , är så trött på det!

Finns det nån annan ny moppe för ca 10 tusen som man skall kolla på?
Är grymt dåligt insatt på detta, var ju typ 15år sen man var moppe insatt:)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Slut på bensin?
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Gileragurra
Elmoped

Inlägg av Gileragurra »

Börniee skrev:Slut på bensin?
Haha...

Om det vore så lätt...
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

inte skit i förgasaren? när du borrade upp brickan i avgasröret. bytte du munstycke då? jag har delar till runner liggandes hemma om du behöver. bor lite utanför Göteborg
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Gileragurra
Elmoped

Inlägg av Gileragurra »

vicke1112 skrev:inte skit i förgasaren? när du borrade upp brickan i avgasröret. bytte du munstycke då? jag har delar till runner liggandes hemma om du behöver. bor lite utanför Göteborg
Tack! Ja kan det vara så... Ja bytte inte munstycke, trodde inte att det lilla uppborrade hålet skulle göra så mycket...

Jag kan verkligen inte mecka så jag måste nog gå via verkstaden i Mölnlycke där moppen står... Om dom har tid dvs...

Frågan är ju hur mycket man skall laga en moppe för 8000sek...

Blir bara så trött!
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

då kan den skurit.

aha. där har jag köpt delar. har släkt i mönlycke

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

då kan den skurit.

aha. där har jag köpt delar. har släkt i mönlycke

Gileragurra
Elmoped

Inlägg av Gileragurra »

Det lutar åt att jag byter in den å köper en PGO t Rex är det bra köp eller skall man sikta på nått annat? Bekymmersfritt ägande i stort fokus
Skriv svar