Sida 1 av 1

Lennart Tunings StalkerCiao R/T Edition

Postat: 21 oktober 2013, 02:15
av LennartTuning
TJENA!

Ni alla har antagligen hört talas om mig, förmodligen via min facebooksida och i hjälptrådarna på diverse forum?
I vilket fall..

Lite om mig själv och om hur allt börja

Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart , 23år, hållt på med moppar sen 14årsåldern och suget sitter fortfarande i!
Utbildad Bil/Motorcykel mekaniker samt plåtslagare och delvis lackerare, mångsysslare? nejdå! håller just nu på med att utbilda mig till svetsare inom Mag och Tig.

tillbaka till mopederna, allt började med att ja fick en Ciao-92 av min faster 2006 tror jag. alla papper på servicar osv fick jag även med.
Den gick som org 1 vecka tror jag innan jag och polarn drog pluggarna och börja fila. Den gick 65kmh på fruktansvärda varv innan ramlagret och veven sa upp sig och spräckte blocket.
Jag och polarn titta på den och kliade oss i huvudet, hade sett Seriouz Ciao samma sommar och fan, ingen annan hade byggt en sådan med Piaggio/gilera motor. Lite unikt men ändå inte tänkte vi. polarn hade nämligen en stalker-04 liggandes i delar med knäckt ram.

Köpte rasket för 800kr och tog fram kapen. detta var i början av 1a ring

Byggandet hände inte förens slutet av 1a året på gymnasiet, hade moppen som projektarbete i skolan och fick MVG i utförande och i dokumentation.

Så kom den till liv, den gick som org ett tag innan jag hade läst Rexxys Bonntrimmningsguide på Moppenet Forumet. Jag tänkte att ja ville fördjupa mig i de hela så ja luska fram 10st orgcylindrar. Testade lite olika kombinationer. Samma planade topplock, avgasrör och förgasaren på 21mm

lite olika formar på avgasporten, lite olika blowdowns, olika vinklar på spool och storleken på boost. Etc etc.

kom fram till ett koncept som fungerade bra för mig och gav ett roligt men ändå brett register.
När den motorn nöp ihop så stod GPSen på 97kmh och då hade motorn mycke kvar att ge.

Org cylinder portad till 130/201
Avstämt avgasrör på 12000rpm
Planad till till ungefär 0.5mm klämspalt
Arreche 21mm förgasare med Polini shortneck
lättare vikter

så 100kmh med orgcylle hade nog inte vart helt omöjligt.

När den setupen dog så gav ja mig på 50cc hyper och efter det 70cc
Där bytte jag setup kors och tvärs och jag minns inte riktigt alla resultat jag fick men 107kmh på GPS slutade på.

När jag väl gick över till vattenkylt så skickade jag iväg blocket på Lckonvertering och blockportning till Emil123, Den blivande Ts2 setupen gick som ett as, fortfarande orgdrevning men den gick 114kmh, med tyngre drevning som gav den helkasst axx så gick den faktiskt 146kmh på samma GPS. Synd att man inte har nå bevis på det. hade även under samma vinter köpt mig ett Lustgassystem som jag även testade med ganska bra resultat. När de misslyckades och TS2an fick en del skador så la ja de på hyllan ett tag och Drog på MC mekaniker kurs i motala.

Motocity rea ut R/T70 cylindrar för 1800kr , man vart ju tvungen att impulsköpa en!

Där slutar tyvärr historian, ber om ursäkt om något är luddigt och jag reserverar mig för felstavningar och felaktivheter, Mycke att försöka minnas tyvärr.

Här börjar själva projektet!

Mål:
Resultat:
Setup:
Framtiden:

Mål:
*Ha jävligt kul säsong 2014
*Få Lustgassystemet att fungera bra
*Byta block
*Köra 140kmh
*Bygga AluSprintram

Resultat:
201m:
150m:
Högsta Toppfart:


Setup:

Cylinder: Stage6 R/T 70, Untuned
Vevparti: Stage6 R/T 85mm
Tändning: Stage6 R/T Digital
Avgasrör: Metrakit ProRace
Förgasare: Keihin PWK 28mm från Ktm SXS85
Insug: Stage6 R/T @27mm
Membran: Stage6 R/T NBR
Variator: Stage6 R/T Oversize
remskiva: Malossi MHR Overrange
Rem: Malossi MHR Overrange
Tändstift NGK Nikel 105
Drevning
Polini 13/40
Inställningar
Förtändning: 4,9mm
Vikter: 3g
kopplingsfjädrar: Svarta @7800rpm
Squish: 0,48mm
Munstycken, 112 Högfart, 38 Lågfart och nålen längst ner

Update 1 21/10 2013

kommer bara lite bilder just nu tills jag faktiskt gör något på projektet, händer lite smått då och då, hojjen är ju liksom typ klar men jag ändrar lite hit och dit.

kommer lite random bilder från olika mappar, väldigt osorterat. se och njut!

BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com

Update 2! 22/10-13

fick lite gjort i plugget igår, snickrade på ett nytt insug till min Overkillförgasare ja ska testa.

Dellorto 34mm rundtrottel ;)

insuget har 36mm innerdiameter så de blir kul om man kan få de att lira med membranet.

BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com

för er som inte följt mig på facebooksidan och på moppenet(som ja inte uppdaterat på år och dar) så har ju lite förändringar skett enligt alla dessa osorterade bilder.

*Bytte ut Runner kylaren mot en 2.5x så stor Malossi Kylare
*Ska ev montera på 13" NRG fälgar istället för Runnerfälgarna
*Bytte ut Polini evolution variatorn mot en R/T Oversize

ang. 34mm så måste jag beställa ett insugsgummi och matchslipa de mot membranet sen blire att testa. luftfiltret lär bli ett Pipercross från Dalhems för tycker inte att Stage6 filtrena med 70mm anslutning är nå prisvärda med tanke på den bristfälliga kvalitén.

Postat: 21 oktober 2013, 05:33
av david96
Slööare ön sköldpaddan själv:p så du har hittat hit nu?^^

Postat: 21 oktober 2013, 09:50
av bensinskalle
racing of course

Postat: 21 oktober 2013, 12:14
av Persson97
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)

Postat: 21 oktober 2013, 13:47
av Rexxy
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
Lennart är hans andra namn! ;)


Så du ska äntligen börja trimma skrotet? :D

Postat: 21 oktober 2013, 13:56
av jack.lofgren
sådär ja ;)

Postat: 21 oktober 2013, 14:44
av Slidercalle123
Ser fett ball ut med så feta däck!

Postat: 21 oktober 2013, 15:46
av DuttGidmark
Ser bra ut här!
Följer! :)

Postat: 21 oktober 2013, 17:30
av Thoz3
porta cylindern vetja så kaannnssske du drar rexxy :D 8)

Postat: 21 oktober 2013, 18:29
av rärox
Så jävla brutal! Skall följas med glädje! :)

Postat: 21 oktober 2013, 18:34
av DEA!!
Fruktansvärt läcker mannen :D

Postat: 22 oktober 2013, 07:53
av LennartTuning
david96 skrev:Slööare ön sköldpaddan själv:p så du har hittat hit nu?^^
Krångligt forum och kanske inte alkltid är aktiv på internetforum ;)
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
What rexxy said!

blir nog en steg 1 som mest, gillar registret som den har och den behöver inte bli ännu ettrigare ;)
Rexxy skrev:
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
Lennart är hans andra namn! ;)


Så du ska äntligen börja trimma skrotet? :D
har väl försökt trimma den sen länge men har mest nyttjat den som brukis de senaste månaderna ;)
Thoz3 skrev:porta cylindern vetja så kaannnssske du drar rexxy :D 8)
slänger han av stödhjulen så blire jämnare ;)

BTW update på g!

Postat: 23 oktober 2013, 16:54
av TheGrimReaper
Älskar ciao chassit! :lol: :lol: :lol: Lycka till!

Postat: 23 oktober 2013, 17:34
av potog
va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P

Postat: 23 oktober 2013, 17:38
av Persson97
kommer den inte bli typ omöjlig att ställa inn med 34mm? :roll:
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
gör klart din neos först :wink:

Postat: 23 oktober 2013, 19:51
av Hilmersson
Du bjuder på motstånd nästa säsong alltså? ;)

Postat: 23 oktober 2013, 19:56
av david96
asså jag kunde ju svetsat åt dig oxå istället för bara fixa slangen så de blir lite snyggare :P

Postat: 23 oktober 2013, 23:55
av LennartTuning
TheGrimReaper skrev:Älskar ciao chassit! :lol: :lol: :lol: Lycka till!
tackar!
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
Specialgjorda lagerskålar bland annat. en roxxgaffel av tunnare modellen passar enklare men d eär ju inte lika kul?

bli klar med neosen innan du startar ett till projekt ;)
Persson97 skrev:kommer den inte bli typ omöjlig att ställa inn med 34mm? :roll:
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
gör klart din neos först :wink:
ääh de blir inge problem, ska göra mig ett ställbart munstycke till den.
HilmeR skrev:Du bjuder på motstånd nästa säsong alltså? ;)
hade väl tänkt glida i mål på en hyfsat tid utan lustgas ;)
david96 skrev:asså jag kunde ju svetsat åt dig oxå istället för bara fixa slangen så de blir lite snyggare :P
fixa bara slangjäveln så blir jag nöjd! ;)

Postat: 24 oktober 2013, 22:32
av potog
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
Specialgjorda lagerskålar bland annat. en roxxgaffel av tunnare modellen passar enklare men d eär ju inte lika kul?

bli klar med neosen innan du startar ett till projekt ;)
ja ja givetvist ska den byggas klart...

a okej nä undrade mest med lagrerna där :)

Postat: 24 oktober 2013, 22:35
av bonnaracing
Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha

Postat: 25 oktober 2013, 12:47
av Hilmersson
bonnaracing skrev:Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
Kubiken är mer eller mindre ointressant, En stor förgasare resulterar i mer effekt på högre varv. Jämför man effektregistret mellan en cross och en dragracemoped hamnar effekten vanligtvis högre upp i mopedmotorn samt att toppvarvet är högre påstår inte att just en 34mm skulle vara bättre. En 26-30mm duger dock gott och väl till en 70cc men skulle gärna själv vilja experimentera med större. Smile

Postat: 25 oktober 2013, 18:05
av LennartTuning
potog skrev:
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
Specialgjorda lagerskålar bland annat. en roxxgaffel av tunnare modellen passar enklare men d eär ju inte lika kul?

bli klar med neosen innan du startar ett till projekt ;)
ja ja givetvist ska den byggas klart...

a okej nä undrade mest med lagrerna där :)
om du ska få på en sån gaffel som jag har så fungerar de utmärkt med org lagerskålar som man får tex i motoforcekitten. men mellanrummet mellan lagerskål och ram blir så stort att de är svårt att fylla igen det mellanrummet med svetsen utan att allt blir förvarmt och slår sig. mina lagerskålan är nästan identiska förutom att de har mindre mellanrum runt ramen.
bonnaracing skrev:Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
handlar om register och varvtalet som hilmer säger

Tanken med 34mm förgasaren är att ja ska använda den tillsammans med lustgassystemet för att varvtalet ökar så mycket. (mer varv = mer flöde) och då borde ja kunna montera på en större förgasare utan några problem

men varför är för att ja kan, och har även tänkt att bänka med båda förgasarna och se vad skillnaden blir.
HilmeR skrev:
bonnaracing skrev:Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
Kubiken är mer eller mindre ointressant, En stor förgasare resulterar i mer effekt på högre varv. Jämför man effektregistret mellan en cross och en dragracemoped hamnar effekten vanligtvis högre upp i mopedmotorn samt att toppvarvet är högre påstår inte att just en 34mm skulle vara bättre. En 26-30mm duger dock gott och väl till en 70cc men skulle gärna själv vilja experimentera med större. Smile
+1. den går ju hur bra som helst med 28an på, bra mellanregister, svarar nå sjukt på gasen, perfekt när man ska bränna lite på vägarna. 34mm är mer tänkt som "dragraceföggen".