tjena har en fiddy hemma med en 150cc lifan motor på. När jag kickar igång den måste jag typ stå en 5min och gasa typ halv gas innan den blir riktigt varm och får upp nån riktigt tomgång. fattar inte varför det tar så lång tid, har hatt 2 st andra fiddys och har inte tagit så lång tid innan dom blivit varma direkt:) någon som vet vad problemet kan vara?:)
tacksam för svar:)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06
drd håkan skrev:tjena har en fiddy hemma med en 150cc lifan motor på. När jag kickar igång den måste jag typ stå en 5min och gasa typ halv gas innan den blir riktigt varm och får upp nån riktigt tomgång. fattar inte varför det tar så lång tid, har hatt 2 st andra fiddys och har inte tagit så lång tid innan dom blivit varma direkt:) någon som vet vad problemet kan vara?:)
kör också fiddy!
min 125:a YX motor behöver också lite tid på sig (som alla andra crossar) men det tar inte upp mot 5minuter!
för mig så behöver jag stå och varva den i ~2~minuter ungefär. om du inte orkar vänta så kan du ju köra lite på 1:ans växel tills den blir varm
drd håkan skrev:tjena har en fiddy hemma med en 150cc lifan motor på. När jag kickar igång den måste jag typ stå en 5min och gasa typ halv gas innan den blir riktigt varm och får upp nån riktigt tomgång. fattar inte varför det tar så lång tid, har hatt 2 st andra fiddys och har inte tagit så lång tid innan dom blivit varma direkt:) någon som vet vad problemet kan vara?:)
kör också fiddy!
min 125:a YX motor behöver också lite tid på sig (som alla andra crossar) men det tar inte upp mot 5minuter!
för mig så behöver jag stå och varva den i ~2~minuter ungefär. om du inte orkar vänta så kan du ju köra lite på 1:ans växel tills den blir varm
jo brukar lägga i 1an och åka runt åh köra lite men han bludrar ganska mycket då typ åh så fort du typ släpper gasen lite lätt så dör han:(
moppe drd pro -06
kör också fiddy!
jo brukar lägga i 1an och åka runt åh köra lite men han bludrar ganska mycket då typ åh så fort du typ släpper gasen lite lätt så dör han:(
drd håkan skrev:
hur går den sen när den är varm? "normalt"?
och, du använder choke när du startar?
den går riktgt fint när den startar nah brukar inte använda choke brukar gå bättre utan den:)
brukar gå bättre utan choke? nu när det börjar bli kallt så borde det vara bättre när du har choke för den kalla luften innehåller mera syre och då måste ju motorn ha mer bränsle. är förgasaren rätt inställd?
drd håkan skrev:det har varit 20 plus ute när jag använt choke och de har inte blivit bättre med chokeken då:(
det är inte ett måste när det är varmt för då är ju blocket redan lite varmt och det finns mindre syre. men det kanske är denna specifika "kylan" som gör den svår att värma upp. har det också tagit 5minuter på sommaren?
om inte så får du helt enkelt vänta de 5minuterna eller leta reda på de perfekta inställningarna
drd håkan skrev:det har varit 20 plus ute när jag använt choke och de har inte blivit bättre med chokeken då:(
det är inte ett måste när det är varmt för då är ju blocket redan lite varmt och det finns mindre syre. men det kanske är denna specifika "kylan" som gör den svår att värma upp. har det också tagit 5minuter på sommaren?
om inte så får du helt enkelt vänta de 5minuterna eller leta reda på de perfekta inställningarna
ja ja menar att när det var sommar och det var mer än 20 plus i luften hjälpte det inte heller att ha i choken:( ja jag får väll vänta i de 5 minuterna då:)
moppe drd pro -06
ja ja menar att när det var sommar och det var mer än 20 plus i luften hjälpte det inte heller att ha i choken:( ja jag får väll vänta i de 5 minuterna då:)
då vet jag inte riktigt hur du kan förbättra detta :/ lite off topic, funderar på att köpa en 85cc till sommaren och undrar om du vet det bästa märket? ktm är ju redan trimmade så de har ju krutet redan men de sägs att de inte har bra livslängd?
Ska du köpa cross spelar märket ingen roll , men köp något av dom vanliga märkena (ktm , yamaha , suzuki o kawasaki. Men om du ska köpa en så fråga om den gått långt , om dom tävlat med den , om dom renoverat motorn eller bytt kolv , om dom bytt luftfilter efter varje körning o.s.v
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Speedway skrev:Ska du köpa cross spelar märket ingen roll , men köp något av dom vanliga märkena (ktm , yamaha , suzuki o kawasaki. Men om du ska köpa en så fråga om den gått långt , om dom tävlat med den , om dom renoverat motorn eller bytt kolv , om dom bytt luftfilter efter varje körning o.s.v
Speedway skrev:Men om du ska köpa en så fråga om den gått långt , om dom tävlat med den , om dom renoverat motorn eller bytt kolv , om dom bytt luftfilter efter varje körning o.s.v
...och utgå från att dom ljuger sig blåa, alla crossar är "nyrenoverade" när dom säljs även om det är tre år och hundra timmar körning sedan det gjordes. Betala för det du ser, inte det säljaren påstår.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Om man tävlat med den är måste man ju renovera den efter varje säsong.
Sen beror det på vem som är säljaren , är det en 15 årig kille som tror att cylindern är gashandtaget kanske man inte ska tro på någonting från honom ...
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Speedway skrev:Men om du ska köpa en så fråga om den gått långt , om dom tävlat med den , om dom renoverat motorn eller bytt kolv , om dom bytt luftfilter efter varje körning o.s.v
...och utgå från att dom ljuger sig blåa, alla crossar är "nyrenoverade" när dom säljs även om det är tre år och hundra timmar körning sedan det gjordes. Betala för det du ser, inte det säljaren påstår.
är det något annat man behöver att tänka på än att kolla efter defekter och ifall motor/koppling/växlar funkar bra?
är det något annat man behöver att tänka på än att kolla efter defekter och ifall motor/koppling/växlar funkar bra?
sorry för jag snodde tråden lite
kolla efter glapp i sving, hjul och styrkrona
moppe drd pro -06
sorry för jag snodde tråden lite
Kvitton, påstår man att man bytt filter efter varje körning eller precis renoverat motorn så finns det kvitton, om säljaren inte har det så går du därifrån.
Erik_ skrev:...och utgå från att dom ljuger sig blåa, alla crossar är "nyrenoverade" när dom säljs även om det är tre år och hundra timmar körning sedan det gjordes. Betala för det du ser, inte det säljaren påstår.