Sida 1 av 1

Pinnbults muttror gängar upp sig.

Postat: 12 oktober 2013, 14:58
av suzukiwheelier
Har ett problem med min gilera rcr -07:a. muttrorna på pinnbultarna gängade upp sig en dag när ja körde hem å den börja ta tjyvluft och stannade, köpte ny cylinder,kolv å topplock(allt gjutjärn) på samma gång och korsdrog det med en vanlig nyckel, sen började den gå skit efter 20min och läckte ut avgaser genom kylaren och dra tjuvluft och gå skit. Tog upp det ännu en gång och korsdrog och lät den bli varm och korsdrog igen, samma skit hännde, har gjort detta ca 10ggr nu och prövat med värmetåligt gänglås som är gjort för pinnbultar och samma skit med muttrorna.Startade på första kicken å gick bra i 40minuter sedan löste muttrorna upp sig igen...

Så frågan är, hur ska jag få de att hållas fast så inte detta händer varje jävla gång man haft upp det?

edit: något så orginal 4mm bort från pluggen å 2 storlekar större munstycke

Postat: 12 oktober 2013, 15:09
av CaToXXo
Väldigt intressant problem...

Har ingen direkt lösning men, hur hårt drar du åt muttrarna?
Hur ser gängorna ut på pinnbultarna/muttrarna? Slitna?

Tar för givet att du menar pinnbultarna som går från blocket, igenom cylinder och håller fast topplocket?

Postat: 12 oktober 2013, 15:15
av suzukiwheelier
CaToXXo skrev:Väldigt intressant problem...

Har ingen direkt lösning men, hur hårt drar du åt muttrarna?
Hur ser gängorna ut på pinnbultarna/muttrarna? Slitna?

Tar för givet att du menar pinnbultarna som går från blocket, igenom cylinder och håller fast topplocket?
köpte nya efter 5:e gången jag hade upp det... Japp jag menade de

försst drog jag tills det blev passligt med motstånd, sen efter nåra gånger började jag dra efter dem allt va ja orka med spärrskaft :roll:

Har öven provat lägga gummi på pinnbults topparna så de inte skulle gnida i manteln och börja gnida där å vibrera men fortfarande samma skit

aldrig stött på samma problem och har 7st moppar :roll:

Postat: 12 oktober 2013, 15:20
av Axel
muttrorna.... hahahahahahaha kissar ner mig


Gänglåsning? testa? Köp nya pinnbultar o nya muttror ( hahahaha)

Postat: 12 oktober 2013, 15:25
av DuttGidmark
Dum fråga, men har du lås muttrar? Om inte köp det!

Postat: 12 oktober 2013, 15:27
av suzukiwheelier
DuttGidmark skrev:Dum fråga, men har du lås muttrar? Om inte köp det!
derbis orginal muttror på, har de på min andra också å där e de inga problem så vettefan?

Postat: 12 oktober 2013, 16:14
av Karlsson_98
suzukiwheelier skrev:
DuttGidmark skrev:Dum fråga, men har du lås muttrar? Om inte köp det!
derbis orginal muttror på, har de på min andra också å där e de inga problem så vettefan?
Då skadar de väl inte o pröva låsmuttrar?:)

Postat: 12 oktober 2013, 16:53
av CaToXXo
Hm, har du dragit åt pinnbultarna så att de sitter rejält i blocket först?

Postat: 13 oktober 2013, 10:07
av suzukiwheelier
CaToXXo skrev:Hm, har du dragit åt pinnbultarna så att de sitter rejält i blocket först?
japp, sitter ordentlig och är värmetåligt lim i gängorna.
xDT50Rx skrev:
suzukiwheelier skrev:
DuttGidmark skrev:Dum fråga, men har du lås muttrar? Om inte köp det!
derbis orginal muttror på, har de på min andra också å där e de inga problem så vettefan?
Då skadar de väl inte o pröva låsmuttrar?:)
ska pröva, men svårare att få de bra korsdraget med låsmuttror

Postat: 13 oktober 2013, 10:27
av MrAndersson
Inte alls svårare. Du använder spärrskaft med moment.

Du drar åt först så de nuddar toppen. Sen drar du åt som allt som, korsdrar och höjer 1 Nm i taget till du nått de rekommenderade Nm talet.