Sida 1 av 1

efter ett antal motor ras

Postat: 23 september 2013, 17:20
av falkjonte
tjenare gott folk

har tagit ett stort steg från en gammal sachs motor och bytat upp mig till en lifan 107cc för att få lite mer fjutt på moppen eftersom ja e trött på alla motor ras jag haft på den gamla motorn...

nu till de tråkiga köpte en lifan 107cc och monterade den på moppen har fixat alla vajrar och bröte till den men nu till slut skedet så ska ju elen kopplas in...

har lyckats sätta dit cdi boxen inte så svårt eftersom de bara var en klick kontakt men nu till det lite mer jobbiga har en tändspole med 2 kablar som går ut och en voltregulator som ska kopplas samman med 4 andra kablar från motorn och frågan är nu vilken kabel ska gå till vilken och var ska den sättas i och vilken färg som ska till vilken osv... någon snäll själ som kan hjälpa mig så ja han få igång härket och ut o driva lite med gamlingarna i bygden...

Postat: 23 september 2013, 17:28
av david96
Bild eller säg vilka kablar du har ifrån vart:)

Postat: 23 september 2013, 17:45
av majskolv
Gul till ljus och regulator, vit till regulator, blå/vit är pulsmatningen från pick-up till cdi, grön är jord och svart/röd är strömförsörjingen till cdin. Om det är fempins-cdi

Postat: 23 september 2013, 17:47
av G-son
Jag brukar inte ha mycket positivt att säga om Sachsmotorerna, men om dom sköts på rätt sätt är dom mer pålitliga än kinesiska fiddymotorer. Hade varit bättre att göra om & göra rätt på sachsmotorn tycker jag... men det är dina grejer, du gör självklart som du vill.

Postat: 23 september 2013, 18:23
av falkjonte
david96 skrev:Bild eller säg vilka kablar du har ifrån vart:)
har från motorn: gul, gul, grön, blå/vit

från tänd spolen har jag: grön, svart/gul

sen är de någon voltregulator som ska med in och bröta med dem kablarna..

Postat: 23 september 2013, 18:25
av falkjonte
majskolv skrev:Gul till ljus och regulator, vit till regulator, blå/vit är pulsmatningen från pick-up till cdi, grön är jord och svart/röd är strömförsörjingen till cdin. Om det är fempins-cdi
hur vet man om det är fem pins cdi? och kan du ta de på svenska så jag nästan förstår lite iallafal? hehe :cry:

Postat: 23 september 2013, 18:28
av falkjonte
Erik_ skrev:Jag brukar inte ha mycket positivt att säga om Sachsmotorerna, men om dom sköts på rätt sätt är dom mer pålitliga än kinesiska fiddymotorer. Hade varit bättre att göra om & göra rätt på sachsmotorn tycker jag... men det är dina grejer, du gör självklart som du vill.


eftersom jag lagt dem dubbla pengarna på sachsen så tycker ja de var mer värt att köpa någon ny motor.. min gamla var väldigt sleten, knäkt veven på den 2 gånger nu och pallar inte bröta med den mer nu men kanske blir att renovera den när man har lite tid över så kan man ju smälla på den när kinesen e slutkörd :lol: :lol:

Postat: 23 september 2013, 20:45
av GreckE
Erik_ skrev:Jag brukar inte ha mycket positivt att säga om Sachsmotorerna, men om dom sköts på rätt sätt är dom mer pålitliga än kinesiska fiddymotorer. Hade varit bättre att göra om & göra rätt på sachsmotorn tycker jag... men det är dina grejer, du gör självklart som du vill.
Enligt min erfarenhet (antal fiddysar och fyrhjulingar) så har kvaliten varit riktigt bra på kinesiska motorer, jag har både skött dom bra och dåligt och dom har alltid hållt. Den senaste rasade men då efter blivit körd hela vintern på maxvarv utan luftflöde till motorn.