Derbi Senda X-treme 06 Skär/Skramlar!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
aquatric
Elmoped

Derbi Senda X-treme 06 Skär/Skramlar!

Inlägg av aquatric »

Tjenare! Detta är min första tråd så jag hoppas att jag har hamnat i rätt kategori! :D
Min moped (Derbi Senda X-treme SM 06:a) skramlar eller skär när jag kör. Det blir värre om jag motor bromsar, det låter inte okej iallafall. Jag har testat andras mopeder och ingen av de skramlar eller skär. Jag är inte så kunnig på mopeder men jag har lagat en del på den och styla till den lite på min egen hand! Men här är en video på hur den låter! Ljud kvalitén är inte den bästa heller, men men.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nU-MeroK ... OqVU5-FCKQ[/youtube]

Jag hoppas ni kan hitta svaret! :/

Lite mer information: Den har låtit såhär ända sen jag köpte den! (begagnad). Och han sa ingenting om det.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Hur mår drev/kedja?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Jag kände och såg idag på fram drevet att det inte satt ordentligt fast, men man kunde inte ta bort den helt. Man kunde bara röra drevet. Moppen har gått med en slapp kedja rätt så länge men har spänt den flera gånger oså. Jag smörjde kedjan med "Chain Lube" innan jag filmade!
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

kolla så att kedjan är spänd och kolla så att alla drev är åtskruvade.
kolla oxå så att bakdäcket sitter fast.
Det kan va så att det är växellådan som låter så kolla att oljenivån är bra där med och byt oljan i värsta fall.
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Spände ju kedjan igen idag, den sitter åt. Det har alltid låtit när man bara rullat den. Och då hör man att det är kedjan. Men, på fram drevet så är det ju en skruv som man måste använda "insekts nyckel" till, och jag försökte idag att skruva åt den men det är svårt för antingen är skruven pajj, eller så kom jag bara inte åt ordentligt. Vågar direkt inte skruva upp "motor kåpan" vid drevet och växel lådan. Jag är rädd för att nånting kommer flyga ut om jag tar bort kåpan.. :(
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

hör direkt att de är nått som skrammlar i avgasröret
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Tänk på att kedjan inte får vara för hårt spänd heller. Den får aldrig bli sträckt som en fiolsträng, och den sträcks lite när man sätter sig på så även om det verkar bra när man inte sitter på kan det bli för tajt när man sitter på och fjädringen trycks ihop.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Okej! Jo men jag tror att den inte är för spänd. Men dock så vet jag att det inte skramlar från röret eftersom jag precis har tagit bort det och rensat det. ingenting lät när jag skakade på röret heller. Men det tråkiga är ju att det låter som f*n när man motor bromsar.. Byte kopplings vajer idag oxå, men det hjälpte inte. Ljudet kommer ifrån kylarn, eller iallafall i främre delen. Men jag har ingen aning om hur ljudvågorna kringer runt sig i moppen.
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Är det ingen som vet vad det kan vara? Kollade oljan i växellådan stack ner en bit papper och det finns olja mrn jag är inte säker på om det behövs fyllas på.. och jag hade tänkt köpa nytt rör alltså turbokit av en kompis som setat på en Derbi så vi får se om det blir bättre med rasslet oxå.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

aquatric skrev:Är det ingen som vet vad det kan vara? Kollade oljan i växellådan stack ner en bit papper och det finns olja mrn jag är inte säker på om det behövs fyllas på.. och jag hade tänkt köpa nytt rör alltså turbokit av en kompis som setat på en Derbi så vi får se om det blir bättre med rasslet oxå.
Kolla om motorfästena är åtdragna, min motor skrammlade när mina motorfästen satt lite löst.
Helt Räser
Willjaaam
Elmoped

Inlägg av Willjaaam »

Kolla så nån jävel inte har pillat in stenar i avgasröret :x
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

AndreWidestedt skrev:
aquatric skrev:Är det ingen som vet vad det kan vara? Kollade oljan i växellådan stack ner en bit papper och det finns olja mrn jag är inte säker på om det behövs fyllas på.. och jag hade tänkt köpa nytt rör alltså turbokit av en kompis som setat på en Derbi så vi får se om det blir bättre med rasslet oxå.
Kolla om motorfästena är åtdragna, min motor skrammlade när mina motorfästen satt lite löst.
Ursäkta men.. Motorfästena? Vad är det? Asså, jag har noll koll.. :oops:
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

aquatric skrev:
AndreWidestedt skrev:
Dom fästena motorn sitter fast i ramen med.
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

xDT50Rx skrev:
aquatric skrev:
AndreWidestedt skrev: Kolla om motorfästena är åtdragna, min motor skrammlade när mina motorfästen satt lite löst.
Dom fästena motorn sitter fast i ramen med.
Okej ska kolla på det. Men du har ingen aning om varför den låter sådär när man motor bromsar?
simonhumla
Elmoped

Inlägg av simonhumla »

Min Rieju "skramlade" också, och då var de kolvringarna som var slut. men jag bytte hela kolven eftersom de skulle kosta ungefär lika mycket som att byta kolvringar. efter kolvbytet lät allting som de skulle :)
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Jag har plockat bort motorn två gånger nu, bytt kolv oså. Ska bara fixa nya packningar till cylindern, men den skär fortfarande sådär när jag motorbromsar.
Skriv svar