Sida 1 av 1

Moppen drar otroligt mycket soppa

Postat: 21 september 2013, 16:18
av svennis100
Hej,

Förstår inte varför min blaster med endast trimrör och ändrade inställningar drar så sjukt mycket bensin? På en 6 liters tank kommer jag max 7-8 mil.
Känns som att jag borde komma MINST 10 mil på en tank, vad kan påverka bensinåtgången?

Tack på förhand!

Postat: 21 september 2013, 16:43
av Oliver96
Det är ganska normalt. Hur mycket tror du en moppe drar? :?

Postat: 21 september 2013, 16:57
av svennis100
med tanke på att en bil drar ca 0.6 borde en moped dra mindre än det, min drar nästan dubbelt så mycket..
Har en kompis med exakt samma moped , hans drar inte alls lika mycket :(

Postat: 21 september 2013, 17:06
av bursell
en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it

Postat: 21 september 2013, 17:52
av svennis100
grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?

Postat: 21 september 2013, 17:57
av Alyzzzer
bursell skrev:en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

edit: Dat engelska

Postat: 21 september 2013, 18:03
av svennis100
Alyzzzer skrev:
bursell skrev:en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

edit: Dat engelska
hahah, aa sjukaste engelskan :D Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls :o

Postat: 21 september 2013, 18:05
av tacopaj
Alyzzzer skrev:
bursell skrev:en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

edit: Dat engelska
hahah
svennis100 skrev:grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?
Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls
Jo. från 54 till 55 är knappt någon skillnad alls, fast det skiftar lite från olika moppar.

1. Är den bra inställd? Hur ser tändstiftet ut?
3. Kör du med sportluft?
4. Kör du som en idiot? = fullgas-hårdinbromsning-fullgas

Postat: 21 september 2013, 18:17
av -ReM-
Med illa inställd förgasare på min moppe förra sommaren kom jag till och från skolan 2 gånger innan det var dags att tanka igen. Till skolan är 1,5 mil så det blev ganska exakt 1L/mil.
Då kan jag säga att jag tar det lugnt. Kör aldrig full gas med moppen för jag vet vad det kan orsaka, dessutom har jag ingen stress på morgnarna.

Det är som sagt smällen du får ta när du trimmar.
Samma bränsleåtgång vid originalinställningar där emot är inte normalt.
En tvåtaktare kanske ligger på 0,4 milen original, inte 1 liter.
Har du inga läckage eller sånt som kan orsaka?
Nån i plugget som gillar att sno lite soppa från dig när du är på lunch? (hehe)

Postat: 21 september 2013, 18:36
av svennis100
tacopaj skrev:
Alyzzzer skrev:
bursell skrev:en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

edit: Dat engelska
hahah
svennis100 skrev:grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?
Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls
Jo. från 54 till 55 är knappt någon skillnad alls, fast det skiftar lite från olika moppar.

1. Är den bra inställd? Hur ser tändstiftet ut?
3. Kör du med sportluft?
4. Kör du som en idiot? = fullgas-hårdinbromsning-fullgas
Tändstiftet är torrt och gråsvart
Nej, kör med luftburk
Har lång väg till skolan så jag kör fullgas hela vägen, fast när jag väl ska sakta in gör jag det i god tid, och inte kör max och sedan maxar bromsen Laughing

Postat: 21 september 2013, 18:37
av svennis100
-ReM- skrev:Med illa inställd förgasare på min moppe förra sommaren kom jag till och från skolan 2 gånger innan det var dags att tanka igen. Till skolan är 1,5 mil så det blev ganska exakt 1L/mil.
Då kan jag säga att jag tar det lugnt. Kör aldrig full gas med moppen för jag vet vad det kan orsaka, dessutom har jag ingen stress på morgnarna.

Det är som sagt smällen du får ta när du trimmar.
Samma bränsleåtgång vid originalinställningar där emot är inte normalt.
En tvåtaktare kanske ligger på 0,4 milen original, inte 1 liter.
Har du inga läckage eller sånt som kan orsaka?
Nån i plugget som gillar att sno lite soppa från dig när du är på lunch? (hehe)
Det kanske kan gå att gå ner i munstyckestorlek, eller kommer den få för lite i så fall? inte jättebra på att tyda tändstift

Postat: 21 september 2013, 18:42
av tacopaj
svennis100 skrev:
tacopaj skrev:
Alyzzzer skrev: Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

edit: Dat engelska
hahah
svennis100 skrev:grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?
Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls
Jo. från 54 till 55 är knappt någon skillnad alls, fast det skiftar lite från olika moppar.

1. Är den bra inställd? Hur ser tändstiftet ut?
3. Kör du med sportluft?
4. Kör du som en idiot? = fullgas-hårdinbromsning-fullgas
Tändstiftet är torrt och gråsvart
Nej, kör med luftburk
Har lång väg till skolan så jag kör fullgas hela vägen, fast när jag väl ska sakta in gör jag det i god tid, och inte kör max och sedan maxar bromsen Laughing
tändstiftet ska var chokladbrunt, köp mindre munstycke. Sen ligg inte på fullgas hela tiden, planera resvägen och ge dig hemifrån tidigare så du bara behöver ligga på 3/4 gas eller nåt. :)

Postat: 21 september 2013, 18:57
av svennis100
har både 60 och 58 att gå ner till, vilket ska jag köra på?

Postat: 21 september 2013, 19:15
av tacopaj
svennis100 skrev:har både 60 och 58 att gå ner till, vilket ska jag köra på?
testa med 60

Postat: 21 september 2013, 19:19
av svennis100
okok, får se om det blir någon skillnad :)