-Husqvarna Cornette 4022 Vad ska man göra?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

-Husqvarna Cornette 4022 Vad ska man göra?

Inlägg av SNODDAS15 »

Tjena! farsans moppe som stått sen han var 17 (är 45 nu) Vad ska man göra innan man vågar test starta?

rengöra tank?
cylinder byte?
byta olja?
nya däck?

ja skriv vad som behövs :)

är en Husqvarna Cornette 4022 -60
Bild
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Varierar mycket från fall till fall. Ibland får man tanka och pumpa däcken, sedan startar den på tredje kicken, andra gånger får man gå igenom allt. Börja med att se så motorn går runt och har gnista. Rensa ur förgasaren, skölj ur tanken och kolla så den inte är allt för rostig invändigt (en näve muttrar och fem minuters skakande river bort det värsta). Kolla så det finns olja i växellådan.

Man kan ju lägga ner hur mycket tid och pengar som helst på att göra allt till nyskick, men många gånger är det vettigare att bara kolla över det viktigaste och se om man får igång den. Ett par varv runt kvarteret brukar visa rätt mycket av vad moppen behöver för att vara redo för att köras seriöst.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

Erik_ skrev:Varierar mycket från fall till fall. Ibland får man tanka och pumpa däcken, sedan startar den på tredje kicken, andra gånger får man gå igenom allt. Börja med att se så motorn går runt och har gnista. Rensa ur förgasaren, skölj ur tanken och kolla så den inte är allt för rostig invändigt (en näve muttrar och fem minuters skakande river bort det värsta). Kolla så det finns olja i växellådan.

Man kan ju lägga ner hur mycket tid och pengar som helst på att göra allt till nyskick, men många gånger är det vettigare att bara kolla över det viktigaste och se om man får igång den. Ett par varv runt kvarteret brukar visa rätt mycket av vad moppen behöver för att vara redo för att köras seriöst.
Tack så mycket! :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

byta cylinder blir nog ganska svårt då det inte finns "nya" att köpa, motorn kallas äggmotor :) har en sån på min ena flaka, riktigt rolig motor!
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

bonnaracing skrev:byta cylinder blir nog ganska svårt då det inte finns "nya" att köpa, motorn kallas äggmotor :) har en sån på min ena flaka, riktigt rolig motor!
Var ett exempel :) men tror det räcker med att öppna och kolla hur det ser ut och troligen hälla ner lite 2takts olja för att smörja upp lagrena :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
Skriv svar