Sida 1 av 1

Membran/reeds och kopplngs.f. avgasrör

Postat: 18 september 2013, 20:57
av KrooxTheStyler
Hej! Snabb frågor!

Kan mopeden gå sämre om man byter till för hårda kopplingsfjädrar?

Kan man få högre toppfart genom att byta kopplingsfjädrar?

Måste man byta munstycke om man endast byter reeds?

Måste man byta munstycke om man byter membran?

Måste man byta munstycke om man byter från ett trimrör ( ZX ) till ett annat? ( Stage 6 pro rep )

EDIT; hur vet man ungefär vilka kopplingsfjädrar man ska ha?


Tack! :)

Postat: 18 september 2013, 21:35
av skogen_swe
många frågor :D

går inte sämre men varvar lite mer än vanligt

du får inte högre toppfart av kopplingsfjädrar

munstycke behövs inte byta av reeds eller membran

munstycket behöver du inte heller byta för annat trim rör

ju hårdare kopplings fjädrar de sto bättre acc får du från starten och motor bromsar mindre

Postat: 18 september 2013, 22:12
av GreckE
Bestyckning kan behövas vid byte till ett annat rör.

Postat: 18 september 2013, 22:57
av G-son
Förgasarbestyckning kan behövas efter alla ändringar som påverkar flödet av luft/avgaser genom motorn. Luftfilter, reeds, avgasrör med mer.

Postat: 19 september 2013, 04:48
av skogen_swe
Erik_ skrev:Förgasarbestyckning kan behövas efter alla ändringar som påverkar flödet av luft/avgaser genom motorn. Luftfilter, reeds, avgasrör med mer.
owww shit, då har jag missat nåt måste byta munstycke, fan jag bytte ju reeds och la trim krök på crossen :(

gjorde fan inte de på aeroxen heller jag körde med. satan också :(

gick från zx till yasuni city R och la hårdare reeds :(

blir de motor skador o grejer? körde fan varje dag utan att märka nåt
har kört nu också hela sommarn utan tecken på för snål/tjock inställning med crossen?

Postat: 19 september 2013, 11:22
av G-son
Det är inte säkert att man behöver justera, men det är möjligt. Varje gång man ändrat nått sånt bör man se över förgasarbestyckningen för att vara säker på att den är rätt.

Postat: 19 september 2013, 12:38
av skogen_swe
Erik_ skrev:Det är inte säkert att man behöver justera, men det är möjligt. Varje gång man ändrat nått sånt bör man se över förgasarbestyckningen för att vara säker på att den är rätt.
ja men tycker lite lite löjligt behöva pytsa på allt som rör sig nå kanske bara jag men går lite i överdrift tycker jag :O

men klart vist kan de svänga nån % men de går aldrig få 100% rätt inställt ändå från första början ingen maskin i hela värden har de! :wink:

om jag skulle börja ställa in min omg skulle ta så många glada timmar

för du har typ 30 olika nålar gå efter va som är bäst
huvud munstycke den är egentligen i 2-3 delar bror på förgasare finns olika men alla byter bara den viktigaste den första alltså hur mycket bränsle munstycket.
tomgångs munstycket är lättast av alla
luftskruven simpel med

+ de att blir de kallare ute så behövs mer bränsle o kräääp allt om från början det är som en gåta som aldrig går att lösa :/

sen blir de tvärt om fan sorry för mitt anfall men är annars så trött på detta med och ställa in för jag blir fan aldrig nöjd själv är ett helvete ju

Postat: 19 september 2013, 14:19
av KrooxTheStyler
Tack för alla svar! Men en sista fråga!

Är det 100% säkert att man får högre toppfart med ett högvarvat rör jämfört med ett lågvarvat? :)

Postat: 19 september 2013, 14:42
av Dawidd
KrooxTheStyler skrev:Tack för alla svar! Men en sista fråga!

Är det 100% säkert att man får högre toppfart med ett högvarvat rör jämfört med ett lågvarvat? :)
Vad tror du själv?

Låg varvigt = sticker på låga varv,bra axx
hög varvigt = drar iväg mer på högre varv och ger mer topp.

Postat: 19 september 2013, 14:43
av KrooxTheStyler
Dawidd skrev:
KrooxTheStyler skrev:Tack för alla svar! Men en sista fråga!

Är det 100% säkert att man får högre toppfart med ett högvarvat rör jämfört med ett lågvarvat? :)
Vad tror du själv?

Låg varvigt = sticker på låga varv,bra axx
hög varvigt = drar iväg mer på högre varv och ger mer topp.
Jaja men är det 100% bevisat att det är så?

Postat: 19 september 2013, 15:09
av skogen_swe
KrooxTheStyler skrev:
Dawidd skrev:
KrooxTheStyler skrev:Tack för alla svar! Men en sista fråga!

Är det 100% säkert att man får högre toppfart med ett högvarvat rör jämfört med ett lågvarvat? :)
Vad tror du själv?

Låg varvigt = sticker på låga varv,bra axx
hög varvigt = drar iväg mer på högre varv och ger mer topp.
Jaja men är det 100% bevisat att det är så?
nja nå de bror ju på va standard cylindern gillar själv, för de mesta så ger ju nästan bägge lika fint drag acc skiljer inte mycket alls men du får lite mera fart med högvarviga röret
men inte mycket

Postat: 19 september 2013, 15:13
av skogen_swe
KrooxTheStyler skrev:
Dawidd skrev:
KrooxTheStyler skrev:Tack för alla svar! Men en sista fråga!

Är det 100% säkert att man får högre toppfart med ett högvarvat rör jämfört med ett lågvarvat? :)
Vad tror du själv?

Låg varvigt = sticker på låga varv,bra axx
hög varvigt = drar iväg mer på högre varv och ger mer topp.
Jaja men är det 100% bevisat att det är så?
nja nå de bror ju på va standard cylindern gillar själv, för de mesta så ger ju nästan bägge lika fint drag acc skiljer inte mycket alls men du får lite mera fart med högvarviga röret
men inte mycket

Postat: 19 september 2013, 18:31
av G-son
KrooxTheStyler skrev:Tack för alla svar! Men en sista fråga!

Är det 100% säkert att man får högre toppfart med ett högvarvat rör jämfört med ett lågvarvat? :)
Nej.