skogen_swe skrev:ja glykolen behöver man egentligen aldrig byta. bara fylla på om de blir lite lågt enda som händer är väl att de börjar skita ner en aning i längden men ingen större fara även om de skulle vara flera år gammalt så skulle vatten vara värre och ha i kylaren
växellådas olja på 2 taktare byter man inte så speciellt ofta heller körde 6-7 år innan jag kom på att byta olja hops
men helt klart är de en fördel och byta olja fast 2-3 gånger på 1 sommar bara för att hålla kuggar,drev, lager och annat mekaniskt som rör sig friska
man kommer märka direkt om man inte bytt olja på länge hur fint man kommer växla speciellt drac som gör sina fri lägen lite här och där. det slutar dumma sig direkt man bytt

Glykolen ska bytas vartannat år enligt de flesta manualer ifall jag kommer ihåg rätt.
Att byta glykol och spela rent kylaren tar 20-30 minuter på sin höjd, hitta lägsta slangpunkten, tappa ur sen spola igenom i 5-10 minuter så det blir rent där i.
Känner man för lite överkurs så kan man plocka ner kylarna och lägga dom i ett bad med grön/gulsåpa, avfettning etc, vad man nu känner för.
På motarder(motorcyklar) så är det rätt vanligt med frilägen mellan typ tvåan och trean, eller trean och fyran, som beror på slitna kuggar för att folk inte kan växla ordentligt.
Man petar i växeln när man snarare ska vara bestämd och hård med sin rörelse så växeln verkligen går i och inte ligger där emellan och tuggar kugg, vanligt vid folk som kör bana eller kör på bakhjulet.
Fräsch olja får det att gå lättare trots allt.
TS :
Växellådsoljans bytesintervaller står i servicemanualen, på min 125a tror jag det var typ 1000 mil eller något sådant, men jag valde att byta vid hösten..
Kör man med samma olja för länge så blir den förorenad, smutsig och värdelös, inte helt värdelös, men kass i alla fall.
Jämför man gammal med ny så är en gammal smutsig, missfärgad, kan till och med vara svart, och gnuggar man oljan mellan fingrarna så är det som vatten med fint smuts i sig, som sliter mer på alla delar.
En ny olja är tjock, bra smörjegenskaper, ljus eller mörk(inte smutsmörk utan mörk bara).
Kör du kortare sträckor bara så kan det vara rekommenderat att byta växellådsoljan ofta eftersom det kan bildas kondes som inte avdunstar om motorn inte blir tillräckligt varm, rakt igenom, och vatten har såklart inga vidare smörjegenskaper.
På bilar brukar man säga 3-4 mil för att bilens motor ska hinna bli ordentligt varm överallt, kör man kortare än så, varje dag så bör man byta motoroljan och växellådsoljan mer kortare intervallet än normalt.