Sida 1 av 1

Byta olja, hur vet man? :/

Postat: 17 september 2013, 14:19
av gladmrfigo
Tja allihopa, har en Rieju rrx som jag brukar åka till jobbet med. Jag åker oftast bara några 100 meter fram och tillbaka men tanken slog mig förut...

Hur ofta ska man byta olja och hur vet man när det är dags för olje byte?

Förresten när ska man byta glykol? Tycker mopeden går lite segt ibland när den är kall och förut när jag gasade lite hårt så luktade det bränt :?

Tack i förhand

Postat: 17 september 2013, 14:36
av Persson97
http://www.twostrokerider.se/artiklar/260
http://www.twostrokerider.se/artiklar/139
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1281
här är lite guider som det står mycket bra skit i.
dock så hittade jag inte någon fakta om när man ska byta glykol.. :oops:

Postat: 17 september 2013, 14:42
av gladmrfigo
Persson97 skrev:http://www.twostrokerider.se/artiklar/260
http://www.twostrokerider.se/artiklar/139
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1281
här är lite guider som det står mycket bra skit i.
dock så hittade jag inte någon fakta om när man ska byta glykol.. :oops:
Hehe tackar för det! Men på första länken där byter han väl växellådsolja om jag inte ser fel? :p Jag menar den vanliga oljetanken som sitter vid styret åt vänster. (På min moppe iaf) om du förstår vart jag menar!

Postat: 17 september 2013, 14:48
av Persson97
haha, oj!
skummade bara igenom så missade det.. :roll:
http://www.castrol.com/castrol/faq.do?c ... =7002605#3 där har du en bra sida! :wink:

Postat: 17 september 2013, 14:50
av Karlsson_98
gladmrfigo skrev:
Persson97 skrev:http://www.twostrokerider.se/artiklar/260
http://www.twostrokerider.se/artiklar/139
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1281
här är lite guider som det står mycket bra skit i.
dock så hittade jag inte någon fakta om när man ska byta glykol.. :oops:
Hehe tackar för det! Men på första länken där byter han väl växellådsolja om jag inte ser fel? :p Jag menar den vanliga oljetanken som sitter vid styret åt vänster. (På min moppe iaf) om du förstår vart jag menar!
Du menar två takts oljan?
Den byter man aldrig :)

Postat: 17 september 2013, 14:58
av Persson97
xDT50Rx skrev: Du menar två takts oljan?
Den byter man aldrig :)
oj, glömde att skriva det :)
2taktsoljan förbränns så den behöver du bara fylla på med jämna mellanrum :wink:

Postat: 17 september 2013, 16:30
av skogen_swe
ja glykolen behöver man egentligen aldrig byta. bara fylla på om de blir lite lågt enda som händer är väl att de börjar skita ner en aning i längden men ingen större fara även om de skulle vara flera år gammalt så skulle vatten vara värre och ha i kylaren

växellådas olja på 2 taktare byter man inte så speciellt ofta heller körde 6-7 år innan jag kom på att byta olja hops :)

men helt klart är de en fördel och byta olja fast 2-3 gånger på 1 sommar bara för att hålla kuggar,drev, lager och annat mekaniskt som rör sig friska

man kommer märka direkt om man inte bytt olja på länge hur fint man kommer växla speciellt drac som gör sina fri lägen lite här och där. det slutar dumma sig direkt man bytt :)

Re: Byta olja, hur vet man? :/

Postat: 17 september 2013, 16:35
av p4ck
gladmrfigo skrev:Tja allihopa, har en Rieju rrx som jag brukar åka till jobbet med. Jag åker oftast bara några 100 meter fram och tillbaka men tanken slog mig förut...

Hur ofta ska man byta olja och hur vet man när det är dags för olje byte?

Förresten när ska man byta glykol? Tycker mopeden går lite segt ibland när den är kall och förut när jag gasade lite hårt så luktade det bränt :?

Tack i förhand
Om du nu menar den lilla tanken till vänster om styret så är det tvåtakts oljan, och den förbrukas samtidigt som mopeden förbrukar bensin.
Denna olja kommer försvinna med tiden, inte lika snabbt som bensinen men den försvinner. Du får fylla på med jämna mellanrum och när din lampa börjar lysa, eller när du ser att det börjar bli tomt. Utan tvåtaktsoljan kommer din cylinder och i värsta fall vevlager/ramlager skära ihop!

Postat: 17 september 2013, 17:17
av p0d1
skogen_swe skrev:ja glykolen behöver man egentligen aldrig byta. bara fylla på om de blir lite lågt enda som händer är väl att de börjar skita ner en aning i längden men ingen större fara även om de skulle vara flera år gammalt så skulle vatten vara värre och ha i kylaren

växellådas olja på 2 taktare byter man inte så speciellt ofta heller körde 6-7 år innan jag kom på att byta olja hops :)

men helt klart är de en fördel och byta olja fast 2-3 gånger på 1 sommar bara för att hålla kuggar,drev, lager och annat mekaniskt som rör sig friska

man kommer märka direkt om man inte bytt olja på länge hur fint man kommer växla speciellt drac som gör sina fri lägen lite här och där. det slutar dumma sig direkt man bytt :)
Glykolen ska bytas vartannat år enligt de flesta manualer ifall jag kommer ihåg rätt.
Att byta glykol och spela rent kylaren tar 20-30 minuter på sin höjd, hitta lägsta slangpunkten, tappa ur sen spola igenom i 5-10 minuter så det blir rent där i.
Känner man för lite överkurs så kan man plocka ner kylarna och lägga dom i ett bad med grön/gulsåpa, avfettning etc, vad man nu känner för.

På motarder(motorcyklar) så är det rätt vanligt med frilägen mellan typ tvåan och trean, eller trean och fyran, som beror på slitna kuggar för att folk inte kan växla ordentligt.
Man petar i växeln när man snarare ska vara bestämd och hård med sin rörelse så växeln verkligen går i och inte ligger där emellan och tuggar kugg, vanligt vid folk som kör bana eller kör på bakhjulet.

Fräsch olja får det att gå lättare trots allt.

TS :

Växellådsoljans bytesintervaller står i servicemanualen, på min 125a tror jag det var typ 1000 mil eller något sådant, men jag valde att byta vid hösten..
Kör man med samma olja för länge så blir den förorenad, smutsig och värdelös, inte helt värdelös, men kass i alla fall.
Jämför man gammal med ny så är en gammal smutsig, missfärgad, kan till och med vara svart, och gnuggar man oljan mellan fingrarna så är det som vatten med fint smuts i sig, som sliter mer på alla delar.

En ny olja är tjock, bra smörjegenskaper, ljus eller mörk(inte smutsmörk utan mörk bara).
Kör du kortare sträckor bara så kan det vara rekommenderat att byta växellådsoljan ofta eftersom det kan bildas kondes som inte avdunstar om motorn inte blir tillräckligt varm, rakt igenom, och vatten har såklart inga vidare smörjegenskaper.

På bilar brukar man säga 3-4 mil för att bilens motor ska hinna bli ordentligt varm överallt, kör man kortare än så, varje dag så bör man byta motoroljan och växellådsoljan mer kortare intervallet än normalt.