Förgasar problem, (tror jag)

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Johan71
Elmoped

Förgasar problem, (tror jag)

Inlägg av Johan71 »

postade i fel forum förut så tråden blev låst, men jag lägger upp den här om nu dä ä rätt?

kompletterar med lite bilder

https://www.dropbox.com/sc/f9itq7ufpskgjg6/Zb346AUwTk
https://www.dropbox.com/sc/a5xcjbgg02o7pjk/lxA074_9Lo

Hej
Ny användare här, med problem.
Köpte i helgen en mustang cobra 1000 med en zundappmotor på
Den har en Mikuni förgasare 21mm med en Athena 6,25hk och ett
jarmacool avgassystem.
Den startar ok och går på ca 80% av gasen ok men dom sista 20% händer inget eller den "sackar" ner och bölar.
Sen när jag saktar in så brukar motorn bluddra och ibland så dör den.
Men när jag har dragit av moppen så när jag ska starta den så surar den ner sig så det nästan rinner bränsle ut ur luftburken.
Enda sättet att få igång motorn är att dra av soppakran och skjuta igång den med full gas, då bluddrar och spottar den 1-2 minuter tills soppan börjat ta slut sen så går den igen, på med kran och köra sen samma sak igen.
Är det någon som har ett tips till en 40 årig moppeägare.[/img]
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

2:an där är väl huvudmunstycket (?) och jag kan inte mycket om gamla mopeder alls men 165 låter otroligt högt! Har du kollat tändstiftet än, om inte gör det!
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

Mikunis munstycken har en annan skala. Dom mäter flöde per sekund typ. Dom går ända upp till 560 i strl.
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Betamekk skrev:Mikunis munstycken har en annan skala. Dom mäter flöde per sekund typ. Dom går ända upp till 560 i strl.
Oj är det sån skillnad då kanske det är för litet ändå och nåt annat som gör att den dränker sig själv, nålen kanske inte tätar eller nåt sånt men det borde vara nåt förgasarproblem nästan garanterat
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

prova att gå ner i munstycke, i regel så gäller:

Blöddrar = för stort munstycke

bööar = för litet munstycke
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Johan71
Elmoped

Inlägg av Johan71 »

Någon som vet vart man kan köpa munstycken billigast ?
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

Användarens profilbild
Akki
Svårstartad skrothög

Inlägg av Akki »

Lånar tråden litta, har nyss köpt mig en 17.5mm till en polini sport 70 cc och den går långt ifrån rent hur jag än bytar munstycken, flyttar nålen, skruvar på luftskruven och har mig!

Den får inte ut någon jämn power, gick betydligt jämnare med original 12mm förgasaren.

Har även köpt en ny gaswire och om man kollar in i förgasaren ser man att flottören inte når enda ner, skall den göra det eller ska det va ett litet glip?

Tänkte att gaswiren i så fall är för kort.

EDIT: Varför vill inte bilden synas? :/

[img]http://img33.imageshack.us/img33/1417/oy1.JPG[/img]
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

"6,25hk", är inte det en 50cc cylinder? Med tanke på hur tama trimcylindrarna till de äldre mopparna är kan 21mm förgasare vara onödigt stort, kan säkert gå justera in den så den funkar men det blir inte direkt enklare.

Att den bluddrar, dör och blir svårstartad när du saktat ner beror förmodligen på att den flödar över. Kolla så flottören och flottörnålen rör sig fritt, och håller tätt. Sedan ska ju förgasaren sitta monterad i någorlunda rätt vinkel för att fungera...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Johan71
Elmoped

Inlägg av Johan71 »

Erik_ skrev:"6,25hk", är inte det en 50cc cylinder? Med tanke på hur tama trimcylindrarna till de äldre mopparna är kan 21mm förgasare vara onödigt stort, kan säkert gå justera in den så den funkar men det blir inte direkt enklare.

Att den bluddrar, dör och blir svårstartad när du saktat ner beror förmodligen på att den flödar över. Kolla så flottören och flottörnålen rör sig fritt, och håller tätt. Sedan ska ju förgasaren sitta monterad i någorlunda rätt vinkel för att fungera...
Vad skulle du rekommendera för förgasare till den cylindern?
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Jag tror en bing 17 med ställbart är helt utmärkt till den cylindern om den är helt orörd :)

Dock kommer den gå bättre med 20mm men räcker fin fint med bing 17 på 50cc :)

Sen låter 4,5 väldigt lite jag har 30 på lågfarten orginal i min mikuni 20mm.

Sen 165 låter lite väl högt kanske skulle prova 140 istället. möjligen ändra nålen lite också.

Din bild:

1 = trottel

2 = huvudmunstycke (du kan dela det längst upp)

3 = styrning till flottören, har du kvar den lilla nålen som skall sitta i den?

4 = lågfarts munstycke

5 = nålen clipset kan du pröva att ha längst upp som en början sedan ändra vid behov.

Mvh
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Moonleaf89
Elmoped

Inlägg av Moonleaf89 »

Akki skrev:Lånar tråden litta, har nyss köpt mig en 17.5mm till en polini sport 70 cc och den går långt ifrån rent hur jag än bytar munstycken, flyttar nålen, skruvar på luftskruven och har mig!

Den får inte ut någon jämn power, gick betydligt jämnare med original 12mm förgasaren.

Har även köpt en ny gaswire och om man kollar in i förgasaren ser man att flottören inte når enda ner, skall den göra det eller ska det va ett litet glip?

Bild

Hade/har liknande problem.. kör oxå 70cc, 17,5mm, effekt-rör mm...
Kanske dum fråga men, har du pluggat ur röret?
När jag gjorde det så fick jag jämnare gång och tjänade 20km/h i toppfart direkt.. men min tvekar lite i mellanregistret, sen kommer attacken och den sticker ordentligt...

Angående glipan, tror jag inte du behöver oroa dig, har också en glipa, men din kanske är i största laget..
Kör:
Saab 9-3 Aero -99
Aprilia Rally A/C

Åker:
Aggressive inlines: Xsjado - Jeff Stockwell
-custom setup av mig Röd/Blå/Svart

-Dumma frågor föder dumma svar..
Ex. Funkar dom här? (länk)
-Ja annars hade dom ju inte sålts.. idiot!
Johan71
Elmoped

Inlägg av Johan71 »

euroman skrev:Jag tror en bing 17 med ställbart är helt utmärkt till den cylindern om den är helt orörd :)

Sen 165 låter lite väl högt kanske skulle prova 140 istället. möjligen ändra nålen lite också.

Din bild:

1 = trottel

4 = lågfarts munstycke

5 = nålen clipset kan du pröva att ha längst upp som en början sedan ändra vid behov.

Mvh
Martin
3 jo jag har kvar den nålen.
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Moonleaf89 skrev:
Akki skrev:Lånar tråden litta, har nyss köpt mig en 17.5mm till en polini sport 70 cc och den går långt ifrån rent hur jag än bytar munstycken, flyttar nålen, skruvar på luftskruven och har mig!

Bild

När jag gjorde det så fick jag jämnare gång och tjänade 20km/h i toppfart direkt.. men min tvekar lite i mellanregistret, sen kommer attacken och den sticker ordentligt...

Angående glipan, tror jag inte du behöver oroa dig, har också en glipa, men din kanske är i största laget..
Är det ingen glipa får man ju ingen tomgång.... :P

Så glipan är ju det som tomgångsskruven skjusterar.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Johan71 skrev:
euroman skrev:Jag tror en bing 17 med ställbart är helt utmärkt till den cylindern om den är helt orörd :)

Din bild:

1 = trottel

4 = lågfarts munstycke

Mvh
Martin
3 jo jag har kvar den nålen.
Okej men det låter kanoners det, Vad är det för storlek på lågfarten ligger den på 30 så skulle jag ändrat huvudmunstycke, Skulle först provat mindre tex 140 och se om det blir bättre eller sämre hur ser stiftet ut efter en fullgasrepa?
Användarens profilbild
Akki
Svårstartad skrothög

Inlägg av Akki »

[quote="Moonleaf89"][quote="Akki"]Lånar tråden litta, har nyss köpt mig en 17.5mm till en polini sport 70 cc och den går långt ifrån rent hur jag än bytar munstycken, flyttar nålen, skruvar på luftskruven och har mig!

[img]http://img33.imageshack.us/img33/1417/oy1.JPG[/img][/quote]

Angående glipan, tror jag inte du behöver oroa dig, har också en glipa, men din kanske är i största laget..[/quote]

Röret är helt klart urpluggat, kom på att det kanske vart lågfartsmunstyckena som klabbar, för när väl huvudmunstycket tar då går den betydligt bättre. Har testat att köra med luftskruven 1.5 var ut från bottenläge till 3 varv men då får den allt för mycket luft. Tänkte att glipan beror på att vajern är liiiiite lite för kort :/
Johan71
Elmoped

Inlägg av Johan71 »

Hej
Har nu provat att köra nålen i alla lägen och kommit fram till att det är i mitten den fungerar bäst.

i toppen och steget ner så dör den vid sista 15% av gasen.
i botten och steget upp samma sak som i toppen.
i mitten så "sackar den ner o 4taktar lite ibland.

ska köpa lite huvudmunstycken o testa nu.
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Johan71 skrev:Hej
Har nu provat att köra nålen i alla lägen och kommit fram till att det är i mitten den fungerar bäst.

i toppen och steget ner så dör den vid sista 15% av gasen.
i botten och steget upp samma sak som i toppen.
i mitten så "sackar den ner o 4taktar lite ibland.

ska köpa lite huvudmunstycken o testa nu.
Alldeles för stårt huvudmunstycke som jag trodde :)

jag kör 130 på min athena 70cc, Du har samma uppbyggnad fast 50cc så köp på dig typ 120,130,140 och testa :) Kostar kanske 20kr/st beroende på sida såklart :)
Skriv svar