Sida 1 av 1
Bränsleförbrukning med slitet/använt tändstift
Postat: 3 september 2013, 07:02
av svennis100
Tjena, har läst att ett slitet tändstift gör så att moppen drar mer bensin. Är det någon som vet ungefär hur mycket mer? Kollade på mitt igår och det såg inte direkt fint ut så kan det vara därför den drar så otroligt mycket?

Postat: 3 september 2013, 07:28
av Agge0102
Känns lite långsökt.. tror snarare att det är något annat som gör att den drar mycket bensin

Postat: 3 september 2013, 07:39
av Lukke97
kolla dina fin justeringar på förgasaren, en felinställd förgasare kan dra mer bensin
Postat: 3 september 2013, 07:43
av tacopaj
Hur menar du med att tändstiftet inte ser bra ut? Menar du färgen eller är elektroden skadad?
har jag aldrig hört om att det drar mer bensin med ett dåligt tändstift, källkritik!
Postat: 3 september 2013, 07:49
av ateland
vad jag vet så kan inte mopeden gärna dra mer bensin för att gnistan blir något sämre :O förgasarn skickar in bränslet och tändstiftet och den skickar inte mer bränsle om gnistan e sämre.
Postat: 3 september 2013, 08:47
av MrAndersson
Hur skulle den kunna dra mer bränsle pga kasst tändstift?
Postat: 3 september 2013, 08:50
av Roxxen96
MrAndersson skrev:Hur skulle den kunna dra mer bränsle pga kasst tändstift?
Det var det som var hans fråga, iomed att han var osäker.
Postat: 3 september 2013, 13:04
av LennartTuning
de kan bara dra mer soppa om gnistan hamnar fel eller är för svag för att tända soppan ordentligt. då misständer de alltså.
de som verkligen kan göra skillnad är om du ställer in förgasaren på alla gassvaren. lågfart,luftskruv,trottelnål och högfart.
Postat: 3 september 2013, 13:04
av G-son
MrAndersson skrev:Hur skulle den kunna dra mer bränsle pga kasst tändstift?
För att ett halvdassigt stift kanske inte ger en tillräcklig gnista, och därmed blir det ingen förbränning. Är stiftet riktigt dåligt märks det självklart, men om det bara missar kanske var 100:e tändning är det kanske inte så uppenbart. Särskilt om det råkar sitta i en normal bilmotor med bra ljuddämpning och många andra fullt fungerande cylindrar som gör att man varken hör nått konstigt eller märker av lite försvunnen effekt.
På en moped märker man normalt sett tändstiftsproblem ganska direkt, dom har ju så lite effekt från början att en någorlunda uppmärksam förare märker att det inte står rätt till. Och moppen lär gå riktigt pissigt innan bränsleförbrukningen ändrats nämnvärt.
Postat: 3 september 2013, 20:50
av svennis100
förgasaren är bra inställd, men fattar inte varför den drar så cpmycket bensin. Tankade fulltank i förrgår på 5,8 liter. Har kört ca 6 mil nu och bensinlampan har redan börjat lysa? Den kan la fan inte dra typ 0,7 liter/milen? mer än en bil isf..

Postat: 3 september 2013, 21:59
av ateland
svennis100 skrev:förgasaren är bra inställd, men fattar inte varför den drar så cpmycket bensin. Tankade fulltank i förrgår på 5,8 liter. Har kört ca 6 mil nu och bensinlampan har redan börjat lysa? Den kan la fan inte dra typ 0,7 liter/milen? mer än en bil isf..

det kan den lätt göra.. ligger jag på full effekt drar min moppe runt 0,8 milen

Postat: 3 september 2013, 22:13
av svennis100
har bara 62 munstycke, opluggat rör o bytta vikter o fjädrar :/ kanske är att det är 17,5 förgasare som gör de? o jag kör ju ingen eco-driving direkt, men kanske borde börja med det

har ju fan inte råd