
Det är bara skruvarna som är fast i cylindern, men hur tar jag av cylindern då? Är helt främmande för mig vill dessutom inte paja nåtROBBAN_Derbi skrev:Så röret sitter fast i cylinder nu eller är bara skruvarna fast?
Om det bara är 1 skruv så är det lättast att ta av cylindern. Mer yta att jobba på.
Kanske lättast om du får hjälp av en kompis eller pappa. Annars liten snabb förklaringSlidercalle123 skrev:Det är bara skruvarna som är fast i cylindern, men hur tar jag av cylindern då? Är helt främmande för mig vill dessutom inte paja nåtROBBAN_Derbi skrev:Så röret sitter fast i cylinder nu eller är bara skruvarna fast?
Om det bara är 1 skruv så är det lättast att ta av cylindern. Mer yta att jobba på.
Den sitter inte alls stenhårt och den när av precis vid skruvhuvudet, så det är bara en skruv utan skruvhuvud som sitter i cylindern alltså. Men kan man inte använde sig av en väldigt liten borr och sen en svinpitt då?ROBBAN_Derbi skrev:Kanske lättast om du får hjälp av en kompis eller pappa. Annars liten snabb förklaringSlidercalle123 skrev:Det är bara skruvarna som är fast i cylindern, men hur tar jag av cylindern då? Är helt främmande för mig vill dessutom inte paja nåtROBBAN_Derbi skrev:Så röret sitter fast i cylinder nu eller är bara skruvarna fast?
Om det bara är 1 skruv så är det lättast att ta av cylindern. Mer yta att jobba på.
Ta bort kåpan över cylindern.
Ta bort tändhatten
Skruva bort 4 muttrar på toplocket
Lossa förgasaren från insugen
lyft upp cylindern
Angående skruven, sitter den bara stenhårt eller är den rundad?
Ok. Skruvarna var redan risiga och en var lite böjd. Det som hände var att jag och en kompis skulle dra på ett rör och han drog åt den svinhårt på sin sida, vilket jag inte hade nån aning om. Då spände det sig och när jag skulle dra åt på min sida så gick den av. Men kan man inte göra en litet jack med en hammare och en rak skruvmejsel då?Erik_ skrev:Olika metoder passar för olika fall, det behövs bilder för att föreslå något lämpligt. Men rent generellt är svinpitt något man ska undvika, för om en sån går av i skruven har man ett problem som inte ens går borra bort - svinpitten är lika hård som borret.
Hur kom det sig att skruven gick av?
Skadar inte att provaSlidercalle123 skrev:Ok. Skruvarna var redan risiga och en var lite böjd. Det som hände var att jag och en kompis skulle dra på ett rör och han drog åt den svinhårt på sin sida, vilket jag inte hade nån aning om. Då spände det sig och när jag skulle dra åt på min sida så gick den av. Men kan man inte göra en litet jack med en hammare och en rak skruvmejsel då?Erik_ skrev:Olika metoder passar för olika fall, det behövs bilder för att föreslå något lämpligt. Men rent generellt är svinpitt något man ska undvika, för om en sån går av i skruven har man ett problem som inte ens går borra bort - svinpitten är lika hård som borret.
Hur kom det sig att skruven gick av?
Asddfgf4 skrev:då får det vara en sjuhelvetes hammare och skruvmejselta ett borr, borra ett hål, köp en vänstergängad skruv, och en gängsats till skruven. Gänga hålet du borrade, skruva i vänsterskruven och vrid åt vänster så skruvar skruven ut sig själv
Ok det låter proffsigt och bra gjort men jag vill undvika att ta bort hela cylindern. Jag lyckades få bort kåpan som skyddar cylindern lite och jag såg att skruven var ungefär 1 cm ute ifrån hålet (På baksidan alltså) men jag kommer inte åt med nån polygrip eftersom den inte får plats. Helt jävla galen idé men kommer det kanske gå att jag limmar på mina fingrar och låter det stelna på skruven, sen så skruvar jag skruven med fingrarna? Den sitter trots allt löst.Demuz skrev:när en pinnbult gick av i min cylinder så plockade jag av cylindern och spände fast den på arbetsbänken, tog sedan en liten borr och borrade väldigt försiktigt mitt i skruven ca 1cm in. efter det så tog jag en torx och slog in i det lilla hålet och skruvade ut den lilla biten som satt fast i cylindern.
jag säger inte att detta är det bästa sättet eller att det kommer att fungera för dig men det var så jag fick ut min avbrutna bult iaf.
som sagt så blir det så mycket lättare om du lägger upp en bild på cylindern först så kan vi ge tips och råd utifrån det
Förutom gängorna hahaxDT50Rx skrev:Skadar inte att provaSlidercalle123 skrev:Ok. Skruvarna var redan risiga och en var lite böjd. Det som hände var att jag och en kompis skulle dra på ett rör och han drog åt den svinhårt på sin sida, vilket jag inte hade nån aning om. Då spände det sig och när jag skulle dra åt på min sida så gick den av. Men kan man inte göra en litet jack med en hammare och en rak skruvmejsel då?Erik_ skrev:Olika metoder passar för olika fall, det behövs bilder för att föreslå något lämpligt. Men rent generellt är svinpitt något man ska undvika, för om en sån går av i skruven har man ett problem som inte ens går borra bort - svinpitten är lika hård som borret.
Hur kom det sig att skruven gick av?
Lägg gärna upp en bild så blir de lättare att förklara
hahahahha du är bra skön du! men visst, för all del ta och limma fast fingrarna i skruven så får vi se hur bra det slutarSlidercalle123 skrev:Ok det låter proffsigt och bra gjort men jag vill undvika att ta bort hela cylindern. Jag lyckades få bort kåpan som skyddar cylindern lite och jag såg att skruven var ungefär 1 cm ute ifrån hålet (På baksidan alltså) men jag kommer inte åt med nån polygrip eftersom den inte får plats. Helt jävla galen idé men kommer det kanske gå att jag limmar på mina fingrar och låter det stelna på skruven, sen så skruvar jag skruven med fingrarna? Den sitter trots allt löst.Demuz skrev:när en pinnbult gick av i min cylinder så plockade jag av cylindern och spände fast den på arbetsbänken, tog sedan en liten borr och borrade väldigt försiktigt mitt i skruven ca 1cm in. efter det så tog jag en torx och slog in i det lilla hålet och skruvade ut den lilla biten som satt fast i cylindern.
jag säger inte att detta är det bästa sättet eller att det kommer att fungera för dig men det var så jag fick ut min avbrutna bult iaf.
som sagt så blir det så mycket lättare om du lägger upp en bild på cylindern först så kan vi ge tips och råd utifrån detSka lägga upp lite bilder imorrn. Men kan jag göra det i mitt galleri ist?
Ok får prata med pappa o låtsasfarsan om att ta bort cylindern!Demuz skrev:hahahahha du är bra skön du! men visst, för all del ta och limma fast fingrarna i skruven så får vi se hur bra det slutarSlidercalle123 skrev:Ok det låter proffsigt och bra gjort men jag vill undvika att ta bort hela cylindern. Jag lyckades få bort kåpan som skyddar cylindern lite och jag såg att skruven var ungefär 1 cm ute ifrån hålet (På baksidan alltså) men jag kommer inte åt med nån polygrip eftersom den inte får plats. Helt jävla galen idé men kommer det kanske gå att jag limmar på mina fingrar och låter det stelna på skruven, sen så skruvar jag skruven med fingrarna? Den sitter trots allt löst.Demuz skrev:när en pinnbult gick av i min cylinder så plockade jag av cylindern och spände fast den på arbetsbänken, tog sedan en liten borr och borrade väldigt försiktigt mitt i skruven ca 1cm in. efter det så tog jag en torx och slog in i det lilla hålet och skruvade ut den lilla biten som satt fast i cylindern.
jag säger inte att detta är det bästa sättet eller att det kommer att fungera för dig men det var så jag fick ut min avbrutna bult iaf.
som sagt så blir det så mycket lättare om du lägger upp en bild på cylindern först så kan vi ge tips och råd utifrån detSka lägga upp lite bilder imorrn. Men kan jag göra det i mitt galleri ist?
nä men det bästa är nog helt enkelt att du plockar av cylindern så du kommer åt och kan arbeta lättare. även om det kan verka omständligt så är det nog bäst att du gör så för att undvika att du skadar gängorna i cylindern.
ja lägg bilderna i ditt galleri du,det går bra.
Slidercalle123 skrev:Jo skulle vilja göra det men det är extremt tight mellan skruven och cylindern. Får bara plats med en fjuttig liten tång som inte ger nåt grepp över huvudtagetdonkeyO.o skrev:rörtång. ta bra grepp. snurra runt så den lossnar.
Nej men asså skruvhuvudet existerar inte längre, skruven som ska hålla fast röret sitter fast i cylindern UTAN skruvhuvud, man måste alltså ta andra åtgärder än lednyckel. Om det inte är en riktigt liten en som man kan pressa in skruven i, om det nu var det du menade.ROBBAN_Derbi skrev:Slidercalle123 skrev:Jo skulle vilja göra det men det är extremt tight mellan skruven och cylindern. Får bara plats med en fjuttig liten tång som inte ger nåt grepp över huvudtagetdonkeyO.o skrev:rörtång. ta bra grepp. snurra runt så den lossnar.
När jag byter rör på slider har jag använt lednyckel, eller ringnyckel. Ingen tång.. Om den nu inte är rund efter du använt tång, ta lednyckeln och bara skruva ut..
Ok, tack för bra och konkreta svar!Erik_ skrev:Sticker skruvänden upp någon millimeter går det utmärkt att göra ett mejselspår i den och försöka skruva ut den med skruvmejsel, en Dremel med kapskiva kan göra skruvspår också (och även om skruven är av jäms med ytan, men då kapar man ju lite i cylindern också).
Att försöka greppa inre änden av skruven som gått genom cylindern kan fungera ibland, men tänk på att även småmärken i gängorna från en tång (eller limrester för den delen) kommer göra att skruven går riktigt tungt när skruven skruvats ut en bit och den skadade biten kommer in i cylinderns gänga. Metoden fungerar, men det behövs inga stora misstag för att skada skruven så mycket att man inte får ut den därför - används med stor försiktighet och när det inte finns bättre alternativ.
Allt som går ut på att borra bör undvikas så länge det finns andra alternativ. Om man inte har plockat av cylindern och spänt upp den rätt i en pelarborr är det så gott som garanterat att man borrar snett, att ens få hålet att börja mitt i skruven är svårt om man bara har den ojämna ytan där skruven gått av att utgå från. Borra för mycket snett eller med för stort borr så förstörs gängan i cylindern. Grispitt och inknackad torxbits fungerar, men det har två problem - om det går av blir det ett rent helvete eftersom det inte går borra bort, och när dom tvingas ner i borrhålet expanderar skruvstumpen så den kan fastna ännu värre i gängan, ganska kontraproduktivt.
Det finns en annan metod som kan användas ibland. Man lägger en mutter över skruvänden och svetsar ner i hålet på muttern med MAG-svets - syftet är att svetsa fast muttern i skruven. På skruvar som sitter hårt har det den extra fördelen att svetsvärmen hjälper till att lossa skruven, men det är inte ovanligt att få svetsa fast muttrar några gånger innan skruven följer med - man svetsar dit den, försöker skruva loss, antingen kommer hela skruven eller så vrider man loss muttern och svetsar dit en ny, repetera tills skruven kommer med.
Det låter som en bra idé men finns det så små dremelkapskivor då?Erik_ skrev:Kan du komma in till inre skruvänden och kapa ett spår i den där med änden på ett bågfilsblad eller en liten (halvsliten) dremelkapskiva? Att greppa med tång där skadar som sagt gängorna, att kapa ett spår är mindre våldsamt mot gängorna. Du kommer ju inte åt med en skruvmejsel sedan, men det kan gå att dra runt skruven med t.ex. spetsen på en kniv eller sågbladet. Och så kommer du antagligen inte runt mer än ett kvartsvarv, så du får kapa ett nytt spår när du vridit den så mycket och fortsätta dra runt den...
Får du ut skruven bara några varv kan du kapa ett mejselspår i den avbrutna änden, och skruva ut den helt med en mejsel.