FRÅGA 2
Har en Yamaha Slider som har setupen: ZX rör, dragen V-ring, gröna kopplingsfjädrar och 92 i munstycke. Min rem slirar när moppen blir varm och det är INTE remmen som är sliten, provade med en sprillans ny och då så slirade den bara mer, spelade ingen roll om moppen var varm eller kall. Så min fråga är om jag behöver en hårdare tryckfjäder och isåfall hur hård? Provade med en gul malossi +35 men då slirade det väldigt mycket! Väldigt tacksam för svar!
Det kan vara kopplingen som blir för varm, det blev min men släng på en Stage6 WingCooler kopplingsklocka. Efter det så försvann mitt problem. Du kan även borra några hål i variatorkåpan
Du dom var inte gratis 489 spänn, men det borde inte vara problemet eftersom när jag hade den nya drivremmen så slirade den mer o det spelade inte nån roll om moppen var varm eller kall. Riktigt skumt iaf, men tycker inte du att man borde försöka med en hårdare tryckfjäder? Eller är det värmen som e problemet? Kan packningen vid variatorkåpan göra så att det blir varmare?
Packningen vid variatorkåpan är till för att göra det tätt, skydda mot smuts vatten etc. Har du rätt variatorrem då?
Så du fick rätt bredd och längd på den som originalet ska vara?
Annars om allt det stämmer så sätt på en hårdare tryckfjäder, hade problemet på min gamla roxx att den började slira skit mycket när den var varm och lite grann när den var kall. Så sätt på en hårdare i så fall men inte allt för hård
Okej, tack, äntligen nån som ger konkreta svar. Men vad för hårdhet bör jag ha dåra? Hade en gul tryckfjäder som jag skrev innan med +35 i hårdhet, med det var verkligen för hårt. En vit kanske? Och ja jag tror att killen på cykelkraft gav mig rätt, berättade att jag hade en slider och allt det där och han gav mig en motoforce rem. Nu när du väl säger det så kan det vara det.
Slidercalle123 skrev:Okej, tack, äntligen nån som ger konkreta svar. Men vad för hårdhet bör jag ha dåra? Hade en gul tryckfjäder som jag skrev innan med +35 i hårdhet, med det var verkligen för hårt. En vit kanske? Och ja jag tror att killen på cykelkraft gav mig rätt, berättade att jag hade en slider och allt det där och han gav mig en motoforce rem. Nu när du väl säger det så kan det vara det.
Åk till en Yamaha butik om du har en i närheten, eller så kan du nog hitta exakta måtten i instruktionsboken om du har en sådan. Angående värmen så kan du kolla genom att köra utan variator kåpa på en GRUSFRI och DAMMFRI väg så det inte kommer skit in i variatorn!
Gå ner lite i hårdhet, provade du med original tryckfjädern?
Inte alltid man behöver byta tryckfjäder bara för man sätter på ett effektrör samt vikter/kopplingsfjädrar. Men gå ner lite i hårdhet, det enklaste i ditt fall om du nu har original tryckfjädern så prova med den annars ta något mitt emellan din 35% hårdare och originalet
Slidercalle123 skrev:Okej, tack, äntligen nån som ger konkreta svar. Men vad för hårdhet bör jag ha dåra? Hade en gul tryckfjäder som jag skrev innan med +35 i hårdhet, med det var verkligen för hårt. En vit kanske? Och ja jag tror att killen på cykelkraft gav mig rätt, berättade att jag hade en slider och allt det där och han gav mig en motoforce rem. Nu när du väl säger det så kan det vara det.
Åk till en Yamaha butik om du har en i närheten, eller så kan du nog hitta exakta måtten i instruktionsboken om du har en sådan. Angående värmen så kan du kolla genom att köra utan variator kåpa på en GRUSFRI och DAMMFRI väg så det inte kommer skit in i variatorn!
Inte alltid man behöver byta tryckfjäder bara för man sätter på ett effektrör samt vikter/kopplingsfjädrar. Men gå ner lite i hårdhet, det enklaste i ditt fall om du nu har original tryckfjädern så prova med den annars ta något mitt emellan din 35% hårdare och originalet
Har original tryckfjädern på nu. Men min polare har också en slider han har exakt samma setup som mig och samma årsmodell och allt, men hans rem slirar inte, vad kan det bero på? Så ditt tips är att jag borde prova utan variatorkåpan o köra lite asså? Och sen beställa det exakta originalet och prova?
Har original tryckfjädern på nu. Men min polare har också en slider han har exakt samma setup som mig och samma årsmodell och allt, men hans rem slirar inte, vad kan det bero på? Så ditt tips är att jag borde prova utan variatorkåpan o köra lite asså? Och sen beställa det exakta originalet och prova?
Du behöver inte köra utan variatorkåpan men om det är så att den slirar och blir varm så kan de vara kopplingen, men skriv din hela setup, du kanske har för hårda kopplingsfjädrar eller variatorvikter också. Man får testa sig fram lite
Slidercalle123 skrev:Hela min setup e: ZX rör, dragen V-ring, gröna kopplingsfjädrar och 92 i huvudmunstycke. Resten org
Gå ner i vikter, sen provar du med det, röret ska ju ha 4.3 ungefär och allt blir ju konstigt med tunga vikter sen ska den samla upp all den kraften med hjälp av kopplingsfjädrarna, gå ner i vikter skulle vara smart
Slidercalle123 skrev:Hela min setup e: ZX rör, dragen V-ring, gröna kopplingsfjädrar och 92 i huvudmunstycke. Resten org
Gå ner i vikter, sen provar du med det, röret ska ju ha 4.3 ungefär och allt blir ju konstigt med tunga vikter sen ska den samla upp all den kraften med hjälp av kopplingsfjädrarna, gå ner i vikter skulle vara smart
Aha, ok ska prova med det! Tack igen
EDIT: Vad e det för dimension och storlek på vikterna som passar då?