Sida 1 av 1

Eu-Traktor vs Eu-moped

Postat: 28 augusti 2013, 22:10
av Kicke99
Tjenare! Fyller snart 15 och är helt sjukt sugen på en fyrhjuling! Jag kollade runt lite och för tillfället står det mellan Eu-moped eller Eu-traktor.
Eu-traktor hade ju tydligen inga effektbegränsningar och det tycker jag låter för bra för att vara sant... Jag tycker att 50cc är lite klent och 5 km/h är inget att gnälla över. Trimma kommer inte ens på tal för det kommer jag aldrig få göra för Mamma och Pappa. Men eu-traktor går dom snabbar en 40 även om man bara får köra i 40? Jag ska använda den till att åka lite svängar i stan och ut till stugan en bra bit ut i skogen med en del dumma äckliga grusbackar.

Svar skulle vara bra! Tack på förhand! :)

Postat: 28 augusti 2013, 22:20
av Pelsnernels
Om jag inte är helt ute och seglar får väll A-traktor bara gå i 30 medans EU-moppe får gå i 45/52? Tror det är så iaf :P

Postat: 28 augusti 2013, 22:27
av Kicke99
Nä, det är Eu-traktor! Får gå i 40 och klassas som en traktor :P

Postat: 28 augusti 2013, 23:00
av Asddfgf4
fast nej, det beror lite på. EPA-traktorer får gå i 40 km/h, däremot får A-traktorer bara gå i 30 högst. Och nästan alla traktorer är A-traktorer, finns få epa trkotrer kvar och man kan inte registrera nya. Därför kommer du förmodligen bara få köra 30 km/h om du ska ha traktor

Postat: 28 augusti 2013, 23:12
av Demuz
det är fyrhjuling han snackar om, inte nån jävla epa :wink:

"Regler för EU Traktor
EU-Traktor är en fyrhjuling eller sex-hjuling registrerad som Traktor klass 1. Med traktorkort eller körkortsklass B får den köras på allmän väg och maximal hastighet är 40 km/h."

så står det på denna sida iaf http://polarissverige.com/fakta-om-fyrhjulingar/

och ja du kommer ju att få köra en eu-traktor på traktor eller AM-kort men vad ska du med all den extra kraften till när du ändå inte ska använda den som ett arbetsfordon som den är avsedd som från början.hittar inte så mycket mer info men det är nog bättre om du helt enkelt köper en EU fyrhjuling istället för då får du ju köra fortare och det är antagligen billigare med en eu fyrhjuling(moped) också. sen så tror jag att även väghållningen är bättre på en eu-fyrhjuling på 50cc än en terränghjuling som är registrerad som en EU-traktor.

Postat: 29 augusti 2013, 06:40
av Kicke99
Okej, men så eu-traktor kan köra snabbare än vad den får eller? För jag känner att det är inte så roligt att sitta och puttra på en landsväg 1 mil för att sedan inte komma upp för backarna. Vår subaru outback brukar klara dom men med vår gamla volvo 740 var det knöligt men den gick upp. Så kanske mamma och pappa vill ha hjälp med att dra ut ved ur skogen någon gång ibland glömde jag säga.

Postat: 29 augusti 2013, 08:32
av rasmusborg
Känner en som kör med en eu-traktor fyrhjuling. Det är 800cc men går bara i 40 km/h. Den går bra, den är stark i alla fall. Så kör på det :)

Postat: 29 augusti 2013, 13:28
av Kicke99
Okej, men är det värt pengarna man får lägga extra då? :)

Postat: 29 augusti 2013, 13:42
av rasmusborg
Kicke99 skrev:Okej, men är det värt pengarna man får lägga extra då? :)
Aa med tanke på att du skulle ha den till att transportera ved etc.
Kör på det om du vill, vad vill du själv?
Moppe eller fyrhjuling. Ta de du är mest sugen på att köra :)

Postat: 29 augusti 2013, 14:25
av Kicke99
Jag är mest sugen på eu-traktor mor och far min säger om det. Men det är väll LGF-plåt som gäller då väll?

Postat: 29 augusti 2013, 14:27
av rasmusborg
Kicke99 skrev:Jag är mest sugen på eu-traktor mor och far min säger om det. Men det är väll LGF-plåt som gäller då väll?
Japp :)

Postat: 29 augusti 2013, 14:50
av Kicke99
Men ändå inte, för dom är 50k dyrare och får köra långsammare :P
Jag vet inte hjälp!

Postat: 29 augusti 2013, 14:52
av rasmusborg
Kör på moppe då :)
Crossmoppe kanske kan vara något för dig. Beror på längd i och för sig, men du kanske tycker de är lite roligare med växlat. Även smidigare med moppe, enklare att ta sig fram överallt

Postat: 29 augusti 2013, 19:09
av G-son
Kicke99 skrev:Men ändå inte, för dom är 50k dyrare och får köra långsammare :P
Jag vet inte hjälp!
Kolla vad det kostar att göra service på dom också, och hur ofta det ska göras. Misstänker att det ska göras ganska ofta, och kostar mycket...

Postat: 29 augusti 2013, 19:13
av DerbiDRDRacing05
Asddfgf4 skrev:fast nej, det beror lite på. EPA-traktorer får gå i 40 km/h, däremot får A-traktorer bara gå i 30 högst. Och nästan alla traktorer är A-traktorer, finns få epa trkotrer kvar och man kan inte registrera nya. Därför kommer du förmodligen bara få köra 30 km/h om du ska ha traktor
fast det är la så att epa traktorer får gå hur snabbt som helst men man får bara köra i 30 och ingen fjädring

Postat: 29 augusti 2013, 19:44
av kallepalle
DerbiDRDRacing05 skrev:
Asddfgf4 skrev:fast nej, det beror lite på. EPA-traktorer får gå i 40 km/h, däremot får A-traktorer bara gå i 30 högst. Och nästan alla traktorer är A-traktorer, finns få epa trkotrer kvar och man kan inte registrera nya. Därför kommer du förmodligen bara få köra 30 km/h om du ska ha traktor
fast det är la så att epa traktorer får gå hur snabbt som helst men man får bara köra i 30 och ingen fjädring
är inte nåt epasnille, men en äkta epa får gå hur fort som helst på 2 växlar, men endast framföras i 30. däremot en a-traktor får inte gå snabbare än 30. någon som är insatt får gärna rätta mig om jag har fel :)

Postat: 29 augusti 2013, 19:46
av DerbiDRDRacing05
kallepalle skrev:
DerbiDRDRacing05 skrev:
Asddfgf4 skrev:fast nej, det beror lite på. EPA-traktorer får gå i 40 km/h, däremot får A-traktorer bara gå i 30 högst. Och nästan alla traktorer är A-traktorer, finns få epa trkotrer kvar och man kan inte registrera nya. Därför kommer du förmodligen bara få köra 30 km/h om du ska ha traktor
fast det är la så att epa traktorer får gå hur snabbt som helst men man får bara köra i 30 och ingen fjädring
är inte nåt epasnille, men en äkta epa får gå hur fort som helst på 2 växlar, men endast framföras i 30. däremot en a-traktor får inte gå snabbare än 30. någon som är insatt får gärna rätta mig om jag har fel :)
precis det ja mena :)

Postat: 30 augusti 2013, 21:48
av Kicke99
Det är varken a eller epa-traktor vi pratar om :P

Postat: 30 augusti 2013, 23:01
av plankan
Kicke99 skrev:Det är varken a eller epa-traktor vi pratar om :P
Vad snackar du om egentligen, vad är ens en EU traktor? Snackar vi en stor jävla lantbrukstraktor, snackar vi en 800cc arbets atv eller vadå, hänger inte riktigt med just nu :oops:

Postat: 30 augusti 2013, 23:04
av Asddfgf4
DerbiDRDRacing05 skrev:
kallepalle skrev:
DerbiDRDRacing05 skrev: fast det är la så att epa traktorer får gå hur snabbt som helst men man får bara köra i 30 och ingen fjädring
är inte nåt epasnille, men en äkta epa får gå hur fort som helst på 2 växlar, men endast framföras i 30. däremot en a-traktor får inte gå snabbare än 30. någon som är insatt får gärna rätta mig om jag har fel :)
precis det ja mena :)
ah, jo det kan nog stämma ;) Har inte stenkoll på det där, men visste att det var nåt speciellt med EPA vs A-traktor iaf :P

Postat: 31 augusti 2013, 08:33
av Karlsson_98
Erik_ skrev:
Kicke99 skrev:Men ändå inte, för dom är 50k dyrare och får köra långsammare :P
Jag vet inte hjälp!
Kolla vad det kostar att göra service på dom också, och hur ofta det ska göras. Misstänker att det ska göras ganska ofta, och kostar mycket...
Om ja inte minns helt fel så kosta den första servicen ~1500kr
Den ska göras efter 50 timmar :)
Skulle rekommendera en polaris 500 h.o forest 2013. :)

Postat: 1 september 2013, 10:11
av Kicke99
Precis den jag har kollat på! Men skulle man kunna göra åtgärderna själv så man slipper köpa en färdig för över 100 papp?

Postat: 1 september 2013, 11:43
av Kicke99
För er som fortfarande tror att vi pratar om a eller epa-traktorer så är EU-traktor egentligen ett arbetsfordon som får köra i 40 på AM-kort